KWPN verrichtingstopper Fairytale gecastreerd

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Timo

KWPN verrichtingstopper Fairytale gecastreerd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-15 16:45

* www.vanolsthorses.com / www.bokt.nl

Afbeelding
Diederik van Silfhout en Fairytale tijdens de hengstencompetitie vorig jaar

Gisteren heeft Van Olst Horses bekend gemaakt dat de KWPN goedgekeurde hengst Fairytale gecastreerd is. Inmiddels is de ruin en weer volop in het werk na een druk dekseizoen.

Voor Fairytale bleek het combineren van de dekdienst met de sport niet ideaal. Daar de zwarte Lord Leatherdale zoon een zeer getalenteerd dressuurpaard is, is gekozen voor een focus op de sportcarrière. Afgelopen zomer is gebruikt om sperma in te vriezen.

Fairytale werd in 2013 goedgekeurd bij het KWPN met 86 punten en was daarmee de verrichtingstopper. Vorig jaar werd de toen nog hengst door Diederik van Silfhout uitgebracht tijdens de ISAH hengstencompetitie in de klasse L. Fairytale bouwde tijdens de proef erg veel spanning op waardoor de punten niet hoog uit vielen. Hij werd daarna teruggetrokken uit de hengstencompetitie.

Fairytale krijgt nu volop de kans in de sport en blijft via diepvriessperma beschikbaar voor de fokkerij.

fleurtjeuh

Re: KWPN verrichtingstopper Fairytale gecastreerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 16:49

Vind ik een goede keuze!
Niet te combineren?
He jammer dan, dan maar niet.
Minder stress voor het paard zo

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 19:29

Ik ben erg blij met mijn fairytale en had er graag nog een keer mee willen dekken afgelopen jaar maar nu begrijp ik het ook wel. Wie weet slaat diepvries aan.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 23:14

Tja Je kunt hem toch ook hengst laten en niet laten dekken. Nu is het echt einde dekkerij. Stel dat hij ooit een wereldtopper wordt , dan hebben ze spijt.

GQMMS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 02:10

Misschien was hij wel te lastig als hengst

Ik neem aan dat ze goed na gedacht hebben over deze keuze ;)

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 05:32

Dat denk ik ook, dat hij te lastig was als hengst, en de sport dan geen optie was..

En kwa diepvries sperma is er genoeg na een seizoen.

En als t een wereldtopper word, dan word dat dv sperma vast duur betaald....

En heb je iets unieks.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 22:29

Nakomelingen zullen tot op heden niet meevallen, anders was hij wel behouden voor de fokkerij. Genetisch is hij ook niet reuze interessant, er zijn er genoeg met hetzelfde bloed welke goedgekeurd zijn.

VC_Immortal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 20:55

R12312 schreef:
Nakomelingen zullen tot op heden niet meevallen, anders was hij wel behouden voor de fokkerij. Genetisch is hij ook niet reuze interessant, er zijn er genoeg met hetzelfde bloed welke goedgekeurd zijn.

Fairytale was een goedgekeurde dekhengst. Maar los van de speculaties, ben ik onwijs tevreden over iig een van zijn nakomelingen. Maar uiteraard zou de eigenaar dat zeggen :D
Daarom vond ik het ontzettend gaaf om onlangs een kenner over de vloer te krijgen die er net zo enthousiast over was.

Maar over een paar jaar zullen we het met zekerheid weten.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 21:04

VC_Immortal schreef:
Nakomelingen zullen tot op heden niet meevallen, anders was hij wel behouden voor de fokkerij
\
Maar ze zullen niet voor niets sperma in hebben gevroren denk ik zo...

fleurtjeuh schreef:
Vind ik een goede keuze!
Niet te combineren?
He jammer dan, dan maar niet.
Minder stress voor het paard zo

Precies zoals ik er ook over denk!

Timo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-15 21:11

Wie weet is hij, net als wat er met Painted Black en Andretti gebeurt is, chemisch gecastreerd en in het nog omkeerbaar. Zou zonde zijn als, door veel vraag naar hem (door succes of beperkt sperma), het sperma straks op is.

VC_Immortal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 08:59

Even ter rectificatie, @rianneke dat is geen quote van mij.

Ik denk er namelijk net zo over als jij. Waarom moeite doen door in te vriezen als ze toch niet tevreden zijn. En de nakomelingen moeten zich nog bewijzen dus dat ze tegen zouden vallen is een uit de lucht gegrepen speculatie.
Laatst bijgewerkt door VC_Immortal op 31-10-15 09:31, in het totaal 1 keer bewerkt

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 09:14

Timo schreef:
Wie weet is hij, net als wat er met Painted Black en Andretti gebeurt is, chemisch gecastreerd en in het nog omkeerbaar. Zou zonde zijn als, door veel vraag naar hem (door succes of beperkt sperma), het sperma straks op is.

Ik denk niet dat ze dan naar buiten zouden brengen dat het voortaan een ruin is ;)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 09:38

Ach en als hij het erg goed gaat doen in de sport kan je hem toch klonen om zo weer sperma te produceren? Das tegenwoordig niet meer zo ingewikkeld.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 21:21

VC_Immortal schreef:

Ik denk er namelijk net zo over als jij. Waarom moeite doen door in te vriezen als ze toch niet tevreden zijn. En de nakomelingen moeten zich nog bewijzen dus dat ze tegen zouden vallen is een uit de lucht gegrepen speculatie.

Sorry, heb duidelijk zitten slapen met quoten :(:)

Timo schreef:
Zou zonde zijn als, door veel vraag naar hem (door succes of beperkt sperma), het sperma straks op is.

Maar dan zijn zijn mannelijke nakomelingen vaak wel weer extra interessant :D En neem aan dat ze voldoende in hebben gevoren... Dat is het voordeel van deze bewuste keuze!

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 23:46

VC_Immortal schreef:

Invriezen is een hele simpele handeling voor de nog beperkte die belang hebben. Heel simpel, de eigenaar is niet van gisteren, die loopt al wat langer mee in het wereldje, als hij denkt rijk te worden van die hengst, dan had hij hem niet gecastreerd.

VC_Immortal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 12:40

R12312 schreef:
VC_Immortal schreef:

Invriezen is een hele simpele handeling voor de nog beperkte die belang hebben. Heel simpel, de eigenaar is niet van gisteren, die loopt al wat langer mee in het wereldje, als hij denkt rijk te worden van die hengst, dan had hij hem niet gecastreerd.

En is dit een speculatie of heb je het uit betrouwbare bron vernomen?

Aangezien zijn nakomelingen zich nog niet hebben kunnen bewijzen, lijkt mij datgeen dat van Olst zelf heeft verklaard een stuk waarschijnlijker. Namelijk:

"Voor Fairytale bleek het combineren van de dekdienst met de sport niet ideaal. Daar de zwarte Lord Leatherdale zoon een zeer getalenteerd dressuurpaard is, is gekozen voor een focus op de sportcarrière. Afgelopen zomer is gebruikt om sperma in te vriezen".

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 12:44

En een zeer getalenteerd dressuurpaard brengt altijd nog meer op dan de dekdienst. Kijk maar naar de bekende zwarte hengst ;)