Denemarken: paard belandt in water en vecht voor zijn leven

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Adamootje

Denemarken: paard belandt in water en vecht voor zijn leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-15 23:24

Bokt.nl/ www.ekstrabladet.dk
Ingestuurd door bokker Sjolvir

Een 19-jarige hengst heeft drie uur lang moeten vechten voor zijn leven toen hij in het ijskoude water terecht kwam.

Een amazone maakte dinsdagmiddag met haar paard een rit in het bos toen het ongeluk gebeurde. Het water werd door de twee niet opgemerkt, omdat het oppervlak bedekt was met bladeren. De hengst zonk met zijn hele lichaam weg in het water en kon nauwelijks zijn neus boven water houden. De ruiter viel van haar paard en belandde ook in het water, maar bleef verder ongedeerd.

De geschrokken ruiter belde de brandweer, maar kon hen niet precies vertellen waar zij op dat moment was. De brandweer hield daarom de sirenes aan terwijl zij richting de plek van het ongeval reden. Via de telefoon hielden zij contact met de amazone. Na ongeveer 30 minuten vond de brandweer de plek, maar de bodem in het gebied bleek te drassig te zijn om paard en ruiter te bereiken met de brandweerwagen. De brandweer moest de laatste paar honderd meter daarom te voet afleggen.

Met een ladder kon de brandweer dichtbij genoeg komen om het paard te helpen. Met hooi en stro werd er onder andere voor gezorgd dat de hengst zijn snuit boven water kon houden. Een dierenarts diende een kalmeringsmiddel toe bij het paard. Aan het zadel werden enkele banden vastgemaakt waarmee het paard uit het water kon worden getrokken. Later werd er nog een band bevestigd om de buik van het paard. Boeren uit de buurt schoten de brandweer te hulp door het paard vervolgens met tractoren uit het water te trekken.

Toen de 19-jarige hengst uiteindelijk uit zijn benarde positie bevrijd was, werd hij meteen gedwongen om te gaan staan. Het paard bleek niets te hebben gebroken, maar was wel erg koud. Hij kreeg een deken om en werd vervolgens met een trailer naar zijn stal gereden. Hij maakt het naar omstandigheden goed.

Bekijk hier het filmpje van de reddingsactie.

tassie

Re: Denemarken: paard belandt in water en vecht voor zijn leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 06:40

Jeetje het zal je maar gebeuren zeg!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 07:07

Wat goed gehandeld!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 08:53

Pfft wat heftig..

nimbletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 09:25

Wat vreselijk zeg om mee te maken. Super om te zien dat alles op alles wordt gezet om het paard te redden

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 09:56

Arm paard. Goed gehandeld!
Lijkt me doodeng!

Blijf dit soort filmpjes altijd geweldig vinden. Die blijheid als ze hem hebben en hij opstaat. Krijg ik altijd tranen in mn ogen ervan.

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 09:59

Wat een naar ongeluk, maar wat een geweldige reddingsactie. Wat waren die mensen voorzichtig en liefdevol voor dat paard. Hopelijk knapt hij snel helemaal op :)

Touscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 12:38

Het ziet er uit als een heel onschuldig plasje water...

edwardway

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 12:48

Pfoe, maar dan schrik je je rot.
Mooi om te zien hoe ze zo ontzettend hun best deden met z'n allen.

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 12:48

jolmer20 schreef:
Blijf dit soort filmpjes altijd geweldig vinden. Die blijheid als ze hem hebben en hij opstaat. Krijg ik altijd tranen in mn ogen ervan.

Ik dacht dat ik iets harder was :o maar ook hier een brok in mijn keel en vochtige ogen als het dier gaat staan _/-\o_ .

Horsesandme

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 13:03

Jeetje wat zal je geschrokken zijn. Als je ineens in zo'n plas water in rijd.

Kreeg de tranen in mijn ogen dat ik het paard zag liggen in het filmpje. Een aantal weken geleden werd mijn paard 's ochtends door een stalgenootje in de sloot gevonden. Die lag er ook zo bij met zijn hoofd op de kant en ogen dicht. Te rillen van de kou. Geen idee hoelang hij erin gelegen heeft. Ben nog nooit zo bang geweest mijn paardje te verliezen. Die is er uiteindelijk ook door de brandweer uitgehaald. Ze hebben het toen heel netjes gedaan. Mijn paard wilde ook niet opstaan dat hij eindelijk op de kant was. Maar de brandweer heeft hem gelukkig uiteindelijk weer overeind gekregen :)

adnariM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 13:06

Akke_sSpring schreef:
jolmer20 schreef:

Ik dacht dat ik iets harder was :o maar ook hier een brok in mijn keel en vochtige ogen als het dier gaat staan _/-\o_ .

Zó, hier hetzelfde. Brr, het zal je gebeuren

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 13:12

Wat een drama! Ik zag het eerste beeld en klikte weg, zo naar! Toch maar teruggegaan en het filmpje gekeken, anders kan ik nooit meer slapen. Hulde aan de reddingswerkers, super gehandeld.

Beverburcht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 13:14

Ik moest huilen. :\

Prachtig filmpje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 13:17

Pfoe... Flashbacks... Een van mn engste gebeurtenissen met een paard... Niet helemaal hetzelfde verhaal maar de hoofdlijnen wel..
Slikmomentje..

Gelukkig zijn het paard en de amazone er goed vanaf gekomen.

JolisaJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 13:22

Wat vreselijk om mee te maken! Wel heel mooi om te zien hoeveel mensen er zijn om het paard eruit te halen. :)

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 14:06

Wow zeg, je druk weekend!

Ik vroeg me wel af waarom ze in zo'n geval een band om de buik doen die behoorlijk trekt in de liezen? En bijvoorbeeld niet om de voeten/kogels en zo het paard omtrekken nu hij op zijn zij lag?

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 14:22

Agut dat paard... Wat lag hij er toch sneu bij :(

Simodi: Aan de voeten/kogels trekken is heel slecht.. Daar kan het paard gemakkelijk wat breken :)

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 14:51

Ok, weer wat geleerd!

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 15:07

Ook ik had moeite met drooghouden.
Knap werk van de reddingswerkers!

Estherr__1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 15:28

Pff heftig, krijg er ook tranen van in mijn ogen.
Gelukkig hebben ze het dier kunnen reden en respect voor de reddingswerkers en boeren!

ellenimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 15:34

heftig om te zien maar gelukkig goed afgelopen.... had hij niet heel even mogen blijven liggen om bij te komen of zou dat juist niet goed zijn? heb er gelukkig geen ervaring mee

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 15:42

ellenimar schreef:
heftig om te zien maar gelukkig goed afgelopen.... had hij niet heel even mogen blijven liggen om bij te komen of zou dat juist niet goed zijn? heb er gelukkig geen ervaring mee

Ik denk dat het paard al veel te lang lag. Dan gaan zijn darmen ed. ook stoppen met werken. Ik dacht dat dit al begint na 2u liggen. Vanaf dat hij recht was kon alles weer gewoon beginnen werken. En als hij rechtstond konden ze hem ook beter drogen en gelijk wat veiliger brengen.
Er is wel een stukje tussenuit geknipt want ineens hangt hij niet meer aan de buik vast (ook zadel weg) maar aan de benen om om te kunnen rollen zodat hij niet de plas terug in tuimelt met opstaan.

Moet wel vreselijk schrikken geweest zijn, zo ineens de grond inzakken... Bah, ik krijg echt rillingen als ik er aan denk...

Vividblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 23:31

Wow, heftig! Fijn dat het paard kon worden gered!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 23:38

Heel heftig inderdaad, hoe hij daar ook ligt.
Gelukkig is het goed afgelopen!