De Britse eventingamazone Tina Cook roept ruiters op om extra voorzichtig te zijn bij het afleggen van grote afstanden met paarden. Reden hiervoor is het recente overlijden van haar De Novo News door reisziekte.
De 12-jarige De Novo News kreeg een longontsteking die zich uitbreidde naar de ruimte tussen de longen en de ribben van het paard na zijn terugreis vanuit Strzegom in Polen. Er ontwikkelde zich een abces dat behandeld werd en het paard leek op te knappen. Echter, de infectie breidde zich uit naar de spronggewrichten van het paard, waarna De Novo News ingeslapen moest worden.
"Mocht er iets zijn wat ik anders had kunnen doen, dan zou ik hier graag van willen leren", aldus Tina Cook, die het paard zelf gefokt heeft. De Novo News reisde met vier andere paarden, die geen tekenen van ziekte vertoond hebben. Tijdens de reis terug werd er nog een pauze ingelast bij de stallen van Tim Lips.
Mark Hillyer, de dierenarts die het paard behandelde sinds eind juli, vertelt dat Cook gewoon pech heeft gehad. Volgens hem krijgt soms één van de veertig paarden die per vliegtuig vervoerd worden last van reisziekte. Hij stelt dat het ene paard er gevoeliger voor is dan het andere, maar dat het belangrijk is om de paarden tijdens een reis te laten pauzeren. De paarden moeten volgens hem tijdens de pauze in staat kunnen zijn om hun hoofd naar beneden te houden omdat de longontsteking kan ontstaan als het paard hoofd en nek voor langere tijd omhoog moet houden. In het ideale scenario wordt er tijdens de reis iedere vier uur gepauzeerd. Hillyer benadrukt dat ziektegevallen zoals deze weinig voorkomen, maar bijna altijd te relateren zijn aan het vervoeren van het paard.
een paard moet kunnen proesten,met zijn hoofd omlaag...het stof uit zijn neus proesten heb ik weleens gelezen.Sneu dit.
Cowgirl
Geplaatst: 24-10-15 19:53
Het is alleen zo jammer dat het laten strekken van de hals erg lastig is omdat er aan boord erg weinig ruimte is. Helemaal als zo'n paard ook nog eens 1.70 of hoger is en deurtje open doen doe je ook niet zomaar.
Het is en blijft een risico en id erg sneu dat het voor dit paard zo afloopt.