Illegale paardenexport op Zuidlaardermarkt verijdeld

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Adamootje

Illegale paardenexport op Zuidlaardermarkt verijdeld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-15 19:51

Bokt.nl/ www.dvhn.nl

Inspecteurs van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit hebben op de Zuidlaardermarkt achttien processen-verbaal opgemaakt. Dat maakte de NVWA vandaag bekend. Twee mannen verkochten illegaal diergeneesmiddelen en er werden vijftien pogingen gedaan illegaal paarden te exporteren, maar dit werd op tijd tegengehouden.

Drie paardenpaspoorten worden nog nader onderzocht: eentje was vals, een tweede hoorde niet bij het betreffende paard en met het derde was gerommeld. De export van deze drie dieren ging daarom in afwachting van nader onderzoek niet door.

De illegale verkoop van een wormmiddel gebeurde vanuit de kofferbak van een geparkeerde auto. Klanten werden vanaf de markt naar de verkoper doorgestuurd door een handlanger. Deze is al vaker betrapt op het illegaal verstrekken van dierenmedicijnen en verspeelde zo zijn vergunning om deze voorhanden te hebben. De inspecteurs namen van het duo ongeveer driehonderd verpakkingen wormmiddel in beslag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 20:00

Wormmiddel :=?
Ze zullen wel ontwormingsmiddel bedoelen.

Vindt wel bizar dat zo strafbaarder is om een ontwormingsspuit te verkopen. Lijkt mij juist heel verstandig om standaard een paard te ontwormen die van de Zuidlaarse markt vandaan komt.
Als nou om buut, antibiotica of enz ging dan zou ik mij wel wat bij kunnen voorstellen.

Wel goed dat ze die paarden er uit hebben gehaald met niet kloppende paspoort.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 20:21

Dat gemekker over ontworming? Is eigenlijk wel een giller gezien je zo uit het buitenland kan bestellen.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 20:22

Handlanger :')

'En waarvan was je handlanger?'
''Ja.. voor de verkoop van wormspuiten voor paarden.''
'Heftig!'

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 20:23

Ach die arme man met die wormenspuiten :(:) maarja heb weer voor een jaartje liggen.
Zo'n gezeik, door die recepten wordt er veel minder ontwormd volgens mij.

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 20:27

Sappos schreef:
Ach die arme man met die wormenspuiten :(:) maarja heb weer voor een jaartje liggen.

Weet het wel zeker.

Bij veel da's moet je ook nog eens verplicht mestonderzoek doen voordat je überhaupt een kuur mee krijgt.

Airborn

Sappos schreef:

Laat dat nou net de bedoeling zijn... Er wordt teveel ontwormt en ondoordacht ontwormt en mensen zien ontwormmiddelen veel te veel als een onschuldig iets.

Sammie

Tobbes schreef:
Wormmiddel is gewoon een juiste term ervoor. :D Wormenspuit is een wormmiddel. Eigenlijk gebruik je met ontwormingsmiddel een onnodig lang woor ervoor :D

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 20:43

Sammie schreef:
Tobbes schreef:
Wormmiddel is gewoon een juiste term ervoor. :D Wormenspuit is een wormmiddel. Eigenlijk gebruik je met ontwormingsmiddel een onnodig lang woor ervoor :D

Nu ben jij wel heel karig met letters }> zie het woord woor.

Tja, alles dat lastig wordt gemaakt, komt vanzelf een keer in de illegaliteit...

Overigens het paard met het niet passende paspoort, was dat toevallig roos? Werd met de middag nog omgeroepen dat er een paard met verkeerd paspoort was verkocht en of de kopers even terug wilden naar de handelaar

SaraViavia

Re: Illegale paardenexport op Zuidlaardermarkt verijdeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 20:56

Jeetje 18 boetes.. Niet niks voor zo 'n dagje markt

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 21:29

Volgens mij is dit alles niets nieuws onder de zon in de wereld van de paardenmarkten.

Alleen nu krijgt het aandacht en is het als koren op de molen voor degenen die de markten willen verbieden.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 21:35

15 pogingen om paarden illegaal te exporteren? Praten wij dan over 20 paarden in een vrachtwagen of een particulier met duitse nummerplaten die een mini shet van 20 euro heeft en anders 15 euro aan kosten moet betalen...Beetje onvolledig nieuws bericht.

Vals paspoort of verkeerd paspoort is heel vervelend want zie zo'n dier maar weer kwijt te raken.

De hele export is toch een giller. Je betaald 15 euro, papier paar stempels en de NVWA heeft de fooienpot weer vol.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 21:53

Ik vraag me dan gelijk af of er een link is met het VN-bericht hieronder, maar dat kan mijn mateloze nieuwsgierigheid zijn...

Hubbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 06:40

En al deze ophef gaat over een wormenkuurtje, tjonge jonge we hebben wel andere problemen in dit land :D

UltimOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 08:48

als dat dezelfde mensen zijn als die hier in de omgeving er om bekend staan, dan zit er iets heel anders in dat wormenkuurtje dan de bedoeling is, dus dan snap ik het wel :Y)

Zizipicoleo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 08:55

dravergekkie schreef:
Sappos schreef:

Weet het wel zeker.

Bij veel da's moet je ook nog eens verplicht mestonderzoek doen voordat je überhaupt een kuur mee krijgt.

Vind ik niet zo heel raar, je moet toch weten tegen wat voor wormen je een kuur moet hebben? Niet te vergeten de hoogte van de dosis. Zelf maar wat aanrommelen met medicijnen kan gevaarlijk zijn (al mag ik graag ook wel eens wat aanrommelen O:) )

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 09:10

UltimOo schreef:
als dat dezelfde mensen zijn als die hier in de omgeving er om bekend staan, dan zit er iets heel anders in dat wormenkuurtje dan de bedoeling is, dus dan snap ik het wel :Y)

Wat zit daar in dan? Zijn het nepspuiten?

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 09:10

Mijn moeder nam haar nieuwe Shetveulen mee op schoot... op de achterbank _O-

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 09:11

Dat staat toch gewoon op die spuit, wat er in zit en hoeveel je moet geven?

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 09:33

Airborn schreef:
Sappos schreef:

Laat dat nou net de bedoeling zijn... Er wordt teveel ontwormt en ondoordacht ontwormt en mensen zien ontwormmiddelen veel te veel als een onschuldig iets.

mee eens, maar beter teveel als te weinig in mijn ogen. nu staan er een hoop paarden met wormen.
incl die van mijn enkele maanden geleden.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 09:36

StalNollie schreef:
mee eens, maar beter teveel als te weinig in mijn ogen. nu staan er een hoop paarden met wormen.
Ach, van een lichte wormenbesmetting gaat een paard niet dood, maar van onbehandelbare (resistente) wormen mogelijk wel.
Toch typisch dat mensen altijd zeggen dat resistentie een groot probleem is, maar dat dat gevoelsmatig altijd komt door 'al die andere mensen die verkeerd ontwormen'.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 09:42

kohtje schreef:
Dat staat toch gewoon op die spuit, wat er in zit en hoeveel je moet geven?

Inhoud
Ja, we hebben eigenlijk maar wat spul gemaakt dat lijkt op wormenpasta. Wat er inzit weten we eigenlijk niet zo goed
Gebruiksaanwijzing
Douw die rommel in oewe knol. Maakt nie uut hoeveel of hoevaak, we weten toch niet wat dr in zit
Opslag
Koel en met name droog bewaren. Label kan namelijk niet tegen nattigheid, da hedde als ge zo'n bruna label door de printer jaagt.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 09:42

StalNollie schreef:
Airborn schreef:

Teveel zorgt ervoor dat we over 5-10 jaar geen enkel paard meer therapeutisch kunnen ontwormen omdat dan een te groot percentage van de wormen resistent is.

Een lichte wormbesmetting is trouwens idd niet schadelijk mits je dier gezond is en geeft ook een mate van imuniteit (niet zozeer het geen besmetting krijgen maar wel beperken van een besmetting). Maar een gezond paard van een jaar of 4-18 kan prima een lichte wormenbesmetting hebben zonder daar enige last van te hebben. Het gaat fout als er in de afweer iets niet goed zit of de infectie druk (door bv niet uitmesten van de weide) te hoog wordt.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 09:47

mijn paard is verder gezond maar bleef toch wel mager. na ontworming kwamen er hier vele vanaf en is nu weer tonnetje rond.

wij ontwormden overigens niet altijd standaard met hetzelfde. maar als ze er gewoon voor zorgen dat na zoveel jaar de inhoud van spuiten word aangepast is het grootste deel van het probleem 'immuniteit' ook opgelost

maar dat is off topic.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 09:54

StalNollie schreef:
maar als ze er gewoon voor zorgen dat na zoveel jaar de inhoud van spuiten word aangepast is het grootste deel van het probleem 'immuniteit' ook opgelost.

Hoe zie je dat voor je? Om de zoveel jaar 'even' een nieuw(e categorie) middel(en) ontwikkelen? Of steeds een andere werkzame stof in een standaardspuit?
Het is maar goed dat dat niet gebeurt, en dat je gewoon kunt zien wat waarin zit, zodat je de stof kunt gebruiken die werkt tegen díe soort wormen die je probeert te behandelen. Er is namelijk niet zoiets als een universeel wormmiddel, al was het maar omdat er niet zoiets is als dé worm. Die beesten zijn nogal divers en minder aan elkaar verwant dan bijvoorbeeld een goudvis en een chimpansee.