http://www.bokt.nl / http://www.kwpn.nl
Het bestuur van de World Breeding Federation for Sport Horses (WBFSH) heeft zich in haar vergadering van afgelopen zaterdag 17 oktober in Wenen voorgenomen om een overgang te maken naar een nieuwe bestuursstructuur. Het aantal aangesloten stamboeken bij de WBFSH is de laatste jaren behoorlijk toegenomen en er is onder de leden behoefte aan meer aandacht voor kleine stamboeken en de stamboeken van buiten Europa.
Het bestuur van de WBFSH wil daar op inspelen door het aantrekken van een manager die uitvoerende en coördinerende taken op zich gaat nemen, en door meer ruimte te geven aan projectgroepen van verschillende stamboeken. Dit vereist een andere inrichting van het bestuur van de federatie. Zo worden bijvoorbeeld continentale fora mogelijk gemaakt. KWPN-bestuursvoorzitter Siem Korver, die vanuit die functie vicevoorzitter van de WBFSH is, maakt van dit natuurlijke momentum gebruik om zich niet beschikbaar te stellen voor een nieuwe termijn in het bestuur van de WBFSH.
Siem Korver: “Mijn beslissing geeft de WBFSH de ruimte om op korte termijn een transitie te maken en daarbij wil ik een signaal afgeven dat volgens mij de zittingstermijnen beperkt zouden moeten worden tot maximaal 3 keer 3 jaar, in totaal dus 9 jaar. Ik heb de afgelopen 9 jaar met veel enthousiasme medesturing gegeven aan de WBFSH. Het is een mooie organisatie, en als federatie met beperkte middelen hebben we veel bereikt. Wie kent niet de wereldkampioenschappen voor jonge paarden en de rankings. Maar ook het gebruik van een unieke levenscode voor elk veulen om een unieke identiteit te waarborgen is van groot belang voor de steeds globaler wordende fokkerij van sportpaarden. Ik maak nu graag plaats voor een opvolger die de Federatie geleidelijk mee gaat leiden naar een volgende fase in haar bestaan. De komende jaren zal ik als KWPN-voorzitter veel aandacht besteden aan de organisatie van het Wereldkampioenschap voor Jonge Dressuurpaarden, dat onder de vlag van FEI en WBFSH voor het eerst in Ermelo zal gaan plaatsvinden.”
De verkiezing voor een nieuw lid in het bestuur van de WBFSH staat – naast de herverkiezing van een ander lid – komende dinsdag op de agenda van de General Assembly