Eigenaar beschoten paard start artikel 12 procedure

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoli

Eigenaar beschoten paard start artikel 12 procedure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-15 10:20

* http://www.bokt.nl

De eigenaar van een beschoten paard heeft een artikel 12 procedure gestart nadat bekend werd dat de Officier van Justitie de zaak wilde seponeren. Meer dan een jaar geleden werd het paard van Dirk Pronk uit Purmerend beschoten met een luchtbuks. Het nieuws werd op verzoek van de politie pas maanden later bekend gemaakt om het onderzoek niet te beïnvloeden.

Het paard werd volgens Pronk niet goed, waarna de dierenarts ontdekte dat het dier een paar kogelgaten in het achterbeen had. De beschieting werd bevestigd door een kogel die zichtbaar werd met behulp van een röntgenfoto. Dierenartsen van de Universiteitskliniek voor paarden in Utrecht hadden nog niet eerder een soortgelijk geval meegemaakt, maar waren in staat om het leven van het dier te redden door de kogel te verwijderen.

De zaak kwam bij de Officier van Justitie te liggen, maar dreigde geseponeerd te worden wegens teveel indirect en te weinig direct bewijs. De eigenaar en berijdster van het paard zagen geen andere oplossing dan een artikel 12 procedure te starten. Bij deze procedure kijkt het Gerechtshof of vervolging van de verdachte haalbaar is en of die vervolging gepast is. Indien het Gerechtshof oordeelt dat aan beide criteria is voldaan, dan beveelt zij de vervolging en is het Openbaar Ministerie verplicht om de verdachte te vervolgen.

"Volledig tegen verwachting in zijn wij door de heren Rechters gehoord, ook zij vonden het een vreemde zaak", vertelt Stephanie aan de Nieuwsredactie van Bokt. Stephanie rijdt het paard al jaren voor de heer Pronk en heeft mede aangifte gedaan en is getuige in de zaak. "Tot onze blijdschap kregen wij weken na gehoord te zijn het bericht dat de verdachte ook oproepen zal worden om gehoord te worden. Voor ons een gevoel van overwinning!"

Ondanks het goede nieuws is het nog steeds mogelijk dat de zaak geseponeerd gaat worden, maar de eigenaar en berijdster hebben nog geen negatief bericht gehad en duimen dan ook dat de verdachte alsnog vervolgd zal worden en dat gerechtigheid zal geschieden.

Gerelateerd nieuws: [VN] Paard beschoten: 'Het hing erom of hij naar de slager moest'

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 11:57

hellaas is het OM een niet al te betrouwbare partner voor ons.

In dit soort gevallen wordt veel te vaak geseponeerd omdat de politie veel te weinig speurwerk heeft verricht. In andere gevallen wordt een zwak transactie voorstel gedaan. Vaak vergeet het OM de betrokkenen te informeren ;(

alice0cullen

Re: Eigenaar beschoten paard start artikel 12 procedure

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 18:29

Als ik de fouten zie die in moordzaken wordt gemaakt, vind ik dit eigenlijk niet eens zo raar. Vind de politie in wel meer dingen lui op het moment dat er geen makkelijke oplossing is.

Wodan198021

Re: Eigenaar beschoten paard start artikel 12 procedure

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 08:30

De Dierenpolitie heeft zeker haar best gedaan,daar komt nog bij dat ik zelf eigenlijk continu de zaak in het vizier heb gehouden door in eerste instantie contact met de Dierenpolitie te onderhouden.
Daarnaast heb ik zelf om de zoveel tijd het gerechtshof gebeld en mails gestuurd met vragen over de voortgang,en ben altijd netjes te woord gestaan.
Meestal word er verteld dat de zaak in behandeling is,dat weet je natuurlijk wel,maar voor je gevoel is het dan toch weer even onder de aandacht geweest.
Hoelang het ook duurt,ik hou vol tot er een uitkomst is,welke dan ook,hoewel we inderdaad natuurlijk hopen op een veroordeling van deze dierenbeul.

Wodan198021

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 18:13

Goed nieuws!!
De Rechters hebben de Officier van Justitie opdracht gegeven om de verdachte van het beschieten van ons paard,voor te geleiden voor de strafrechter!
Dit is wat ons betreft de tweede overwinning in al deze ellende.
Het duurt lang,maar het is dus zeker de moeite waard om een artikel 12 procedure op te starten.
Nu mag/ moet de verdachte zich verantwoorden voor de strafrechter,hopelijk komt er gerechtigheid.
Wanneer dit gaat gebeuren weet ik nog niet,maar als er iets te melden valt,zal ik dar zeker doen.