Trailersticker voor veiliger vervoer van paarden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoli

Trailersticker voor veiliger vervoer van paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-15 17:05

http://www.bokt.nl / http://www.knhs.nl

Om paardenvervoer nog veiliger te maken is een speciale trailersticker ontworpen. Met de sticker op de achterklep van de trailer wordt aan achterliggers gevraagd om minimaal 10 meter afstand te houden, dit bijvoorbeeld in een file of tijdens het stoppen voor een verkeerslicht.

Paardenvervoer in een trailer is veilig, veelal zijn de paarden al lang gewend aan deze vorm van vervoer. Dus waarom dan deze sticker? Omdat paarden in een trailer kunnen schrikken als ze op korte afstand worden gevolgd. Vanuit hun instinct willen ze dan vluchten en dat kan niet in de trailer, waardoor ze stress kunnen krijgen. Dit ‘volgen’ zullen ze vooral ervaren bij grote voertuigen zoals bestelwagens, campers, vrachtwagens en bussen, maar het is prima als iedereen ruim afstand houdt.

Dit product is tot stand gekomen in samenwerking met de KNHS. Kijk voor meer informatie op de Facebookpagina Paardentrailersticker.

MerleSimone

Re: Trailersticker voor veiliger vervoer van paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 17:08

Goed idee.. Ben alleen bang dat de uitvoering minder zal zijn. Zat chauffeurs die denken 'whatever' oid.. Maar de intentie is mooi, hopen dat het werkt +:)+

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 17:09

Ik hoop dat chauffeurs er iets mee gaan doen. Ik heb soms zo'n bang op de autostrade... Vrachtwagens rijden zo dicht achter me dat ik echt bang ben dat zij niet kunnen stoppen als ik plots voor iets moet remmen... Ik snap gewoon niet dat je dat als bestuurder veilig vindt :n

Ik ga hem wss wel aanschaffen :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 17:17

Hier bedoelen ze in stilstand mee neem ik aan. Want dat maakt mij deze sticker niet perse duidelijk.

( afstand snelweg : 2seconden regel bij 120Km/h is al 70 meter )

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 17:18

Voornamelijk voor in de file en bij stoplichten, aldus de site. De sticker is wat lastig leesbaar als je er 50 meter achter rijdt...

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 17:19

Ja tijdens file en bij stoplicht staat er. Maar of de achterliggers dat gaan snappen?

Edit wordt net gezegd.

Ik vermoed dat mensen niet doorhebben dat dit bij stoplicht geldt

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 17:21

MariekeB schreef:
Hier bedoelen ze in stilstand mee neem ik aan. Want dat maakt mij deze sticker niet perse duidelijk.

Dus weinig zinvol om deze op je trailer te plakken om afstand van automobilisten op de snelweg te bewerkstelligen, kan misschien zelf de verkeerde indruk wekken.

Iets meer meters op de sticker lijkt me een beter idee of meer duidelijkheid wanneer die 10 meter gewenst is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 17:30

Raamzicht schreef:
Ja tijdens file en bij stoplicht staat er. Maar of de achterliggers dat gaan snappen?

Edit wordt net gezegd.

Ik vermoed dat mensen niet doorhebben dat dit bij stoplicht geldt

Dat is wat ik ook vermoed

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 17:40

MariekeB schreef:

Ik dacht precies hetzelfde :j

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 17:40

Ze kunnen beter iets schrijven zoals "keep your distance, I'm scared if you are to close"
Maar ja, dan gaan ze heel dicht komen om de sticker te kunnen lezen }:0
Laatst bijgewerkt door webster543 op 19-10-15 17:59, in het totaal 1 keer bewerkt

xxMarinaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 17:44

Goed initiatief en een goede boodschap, maar in de uitvoering valt inderdaad nog wel wat te verbeteren. Allereerst om de redenen die anderen hierboven ook al noemen; wanneer geldt deze 10 meter afstand? Verder begrijp ik niet waarom er voor is gekozen om een een plaatje van de auto-trailer-combinatie af te beelden. Iedereen die er achter rijdt, kan zelf ook zien dat het om een dergelijke combi gaat. Volgens mij kunnen ze volstaan met een duidelijk: "houd (xx meter) afstand" / "keep distance". Duidelijker leesbaar en volgens mij ook een heel gebruikelijke boodschap op de weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 17:51

Kwam laatst deze sticker tegen op pinterest... Denk dat dit wel effectiever is op de snelweg! Afbeelding

plieza

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 17:52

Het kan aan mij liggen maar ik lees eigenlijk: deze combinatie is langer dan 10 meter.
Voor mensen die geen verstand hebben van paarden gaat deze sticker echt een raadsel zijn ben ik bang.

Idee is positief, uitvoering kan beter.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 18:02

plieza schreef:
Het kan aan mij liggen maar ik lees eigenlijk: deze combinatie is langer dan 10 meter.
Voor mensen die geen verstand hebben van paarden gaat deze sticker echt een raadsel zijn ben ik bang.

Dit is ook wat ik er in zie, ik kan er echt niet uit halen dat je hier in stilstand minimaal zo veel meter afstand van zou moeten houden.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 18:04

plieza schreef:

Dat dacht ik dus ook bij het eerst bekijken van de foto alvorens te lezen.
Dacht dat het erom ging dat het een waarschuwing was dat het een lang voertuig was.

edit: waarschijnlijk, eer het goed leesbaar is, staat men al op minder dan 10m afstand.
Leuk initiatief, maar uitvoering is wat minder duidelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 19:49

Ik heb zelf zo sticker niet nodig gezien mijn paarden niet reageren op het verkeer wat achter hun rijdt. Mocht je wel een paard hebben die er op reageert dan denk ik dat je beter eerder zelf voor een oplossing kunt zorgen dan je gaat verwachten dat al het verkeer er opeens rekening mee gaat houden. Want zo als je hier al ziet zijn er zat mensen die niet snappen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 21:12

Ik denk dat een stikker met iets als "Let op! Verlengde remweg!" over de gehele breedte van de achterkant meer nut heeft. Sticker is veel te klein en gebruikte symbolen zijn onbekend. Er is te ingewikkeld gedacht om dit probleem op te lossen en vervolgens is de oplossing te klein (ivm kosten?) om beoogde effect te hebben, dit wordt of verward met een bumpersticker of ze komen er juist te dicht op om het te kunnen lezen.

olga

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 21:14

Volgens mij is de sticker maar klein. Ik kan nergens een afmeting vinden.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 21:15

Toch vind ik het idee erg goed. Ik had op mijn oude trailer een bordje met 'AUB afstand houden, angstig paard'. Dat leek wel iets te helpen, ging mij er vooral om dat men in de file niet in je kont kruipt.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 21:17

olga schreef:
Volgens mij is de sticker maar klein. Ik kan nergens een afmeting vinden.

Afbeelding
Van de facebookpagina, ding is inderdaad te klein, kan ook niet anders met prijs van 2,50.

olga

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 21:28

Dat plaatje zag ik dus ook. Volgens mij heb je daar maar weinig aan!
Ik heb in grote witte letters 'afstand houden' staan op mijn zwarte klep.

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 21:39

Ook ik rijd met een zelf-gefabriceerd bordje rond met 'afstand houden svp, angstig paard'. Nu is mijn paard helemaal niet zo bang, gelukkig, maar ik kan me niet voorstellen dat het voor hem fijn is om grote vrachtwagens heel dichtbij te zien komen. Al kunnen al die Poolse chauffeurs het natuurlijk mooi niet lezen....

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 05:21

Toen ik mijn trailer kocht zat er al een tekst op geplakt: 'Gebruik je verstand, houd minimaal 10 meter afstand'. Heb het er fijn op laten zitten, maar of het veel verschil uitmaakt? Gelukkig heb ik nog niemand erachter gehad die er zo'n beetje tegenaan zat.

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 05:37

Inderdaad, ik zou graag een sticker willen, het liefst ook nog met de reden waarom je met een trailer geen 100 rijdt! Stokpaardje dat het zwaartepunt nou eenmaal anders ligt dan bij een gewone aanhanger en de 'lading' ook nog kan bewegen... Daarin vind k die van fb zo goed! Zie nog een gat in de markt voor sticker makers?

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 06:27

Het begin is er in elk geval. Sticker mag inderdaad groter en duidelijker zijn. Vooral vrachtwagens zijn een probleem als die in je kont kruipen. Zelfs het rustigste paard wordt dan onrustig.

Al los ik dat op door het zeiltje 98% van de keren dat ik met een paard op stap ben gewoon dicht te doen. Scheelt ook veel.