http://www.bokt.nl / http://www.knhs.nl
Merel Blom heeft met haar paard The Quizmaster zilver gewonnen op het WK voor zesjarige eventingpaarden in het Franse Le Lion d’Angers. Sanne de Jong maakte het Nederlandse succes compleet door met haar Enjoy als vierde te eindigen. Michael Jung won met Fischerincantas de rubriek voor zesjarigen.
Slechts twee Nederlandse combinaties waren afgevaardigd naar dit WK maar die deden het dan ook meer dan voortreffelijk. Al vanaf de dressuur waren de beide combinaties boven aan in het klassement te vinden en met een foutloze cross en foutloos springparcours wisten ze knap op hun dressuurresultaat te eindigen. Vorig jaar deden beide paarden al van zich spreken in het KNHS/KWPN kampioenschap voor vijfjarige eventingpaarden. Enjoy (Cartano x Haarlem x Idiot’s Delight XX) won daar, The Quizmaster (Albaran XX x Casco x Linaro) werd toen vijfde. Een fraai succes voor de Nederlandse fokkerij, het KWPN werd op dit WK derde in de stamboekenstrijd.
Merel vertelt over haar Quizmaster: “Ik denk echt dat het een paard voor de toekomst is, hij heeft heel veel vermogen en een super instelling. Als vierjarige heb ik hem gekocht en vanaf het begin enorm in hem geloofd.” Ook Sanne roemt haar Enjoy om het karakter. “Ze wil altijd haar best doen en naar de andere kant. Ik heb acht maanden in Engeland bij Andrew Heffernan getraind, en ze heeft daar in Engeland echt zoveel geleerd. Super dat het hier nu zo loopt.”
Bij de zevenjarige liet Jan van Beek het beste Nederlandse resultaat noteren door met Diesel als 39e te eindigen. Merel Blom reed in deze categorie haar Viva la Vida naar plaats 45.
Rabo Talenteamlid Janou Bleekman kwam met haar Dasj helaas ten val in de cross. Gelukkig bleven ruiter en paard daarbij ongedeerd.
De wedstrijd werd op het einde van de verder super verlopen cross dag overschaduwd door een zware valpartij van wereldtopper William Fox-Pitt. De situatie van de Engelsman wordt nu omschreven als stabiel.
Uitslag WK jonge eventingpaarden
Zesjarigen
1. Michael Jung (Ger) – Fischerincantas, 43.1 strafpunt
2. Merel Blom – The Quizmaster, 45.2
3. Sophie Richards (Ier) - SRS Adventure, 47.3
4. Sanne de Jong – Enjoy, 50.0
Zevenjarige
1. Laura Collett (Gbr) – Mr Bass, 45,2 strafpunt
2. Thomas Carlile (Fra) – Upsilon , 46,5
3. Vincent Martens (Bel) – Eiskonig, 47,6
39. Jan van Beek – Diesel, 78,6
45. Merel Blom – Viva la Vida, 115,8