Trekpaarden luiden start van Bietentocht in

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoli

Trekpaarden luiden start van Bietentocht in

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-15 16:28

http://www.bokt.nl / http://www.omroepzeeland.nl

Zondagochtend 18 oktober hebben trekpaarden een dertigtal oude platbodems voortgetrokken, dit is de start voor de Bietentocht.

De Bietentocht is een vierdaagse tocht die elk najaar wordt gevaren door schepen met een symbolische hoeveelheid suikerbieten aan boord. Het is dit jaar de zeventiende editie van de nagebootste historische tocht. De platbodems werden door één tot drie trekpaarden voortgetrokken onder grote publieke belangstelling. De bemanning van de schepen en paardenmenners maakten de traditie compleet door in traditionele kleding hun werk te doen.

De schepen varen vanaf morgen van Goes via Yerseke naar Zierikzee. De bieten zullen in Colijnsplaat in de boten geladen worden waarna de schepen naar eindbestemming Willemstad zullen varen. Tot ver in de twintigste eeuw werd er op deze wijze met traditionele zeilvrachtschepen veel vracht vervoerd, waaronder suikerbieten.

Stef_Diva

Re: Trekpaarden luiden start van Bietentocht in

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 17:22

Mijn vriend heeft hier aan meegedaan!

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 20:35

Wat start de bietencampagne laat dit jaar! Wij hebben 15 jaar geleden één seizoen suikerbieten gevaren (binnenvaart) naar Puttershoek, maar dat was van half september tot half december.
Overigens komen de bieten uit het hele land, niet alleen uit Zeeland.

happyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 20:41

3timesmom

Re: Trekpaarden luiden start van Bietentocht in

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 07:55

leuk Marianne, ik had er echter nog nooit van gehoord

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 05:33

Wat een gaaf gezicht. Ken de bietencampagne uit mijn jeugd, als binnenvaardersdochter idd. Ken deze zeilende beroepsvaarders van mijn eigen tijd als bemanning. Maar dit kende ik nog niet.