800 km aan nieuwe ruiterroutes erbij in Limburg

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoli

800 km aan nieuwe ruiterroutes erbij in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-15 15:08

http://www.bokt.nl / http://www.knhs.nl

Dat je in Limburg prachtig kunt buitenrijden staat buiten kijf. En in die hele grote provincie maakt regioconsulent Lei Leinders zich al jarenlang hard voor de mooiste ruiter- en menroutes. En niet zonder resultaat!

Als je denkt aan Limburg, krijg je direct het vakantiegevoel. Zodra het landschap serieus begint te glooien, krijg je zin in vlaai en Limburgs bier. Limburg is Bourgondisch en je kunt er nog prachtig mennen en paardrijden ook. ‘En Limburg heeft nog een groot voordeel,’ weet Lei Linders. ‘Bij ons heb je nauwelijks last van ongedierte. In de zomer kom je langs de Maas geen daas tegen. De prachtige vergezichten in het heuvellandschap: dat is echt genieten.’

Ruiterroutenetwerk Roerdalen (Midden-Limburg)
Jaren geleden al startte het project om in Midden-Limburg maar liefst 800 kilometer nieuwe men- en ruiterroutes te maken. ‘Het ziet ernaar uit dat dat in januari 2016 klaar is,’ vertelt Lei. ‘Elke maand wordt een nieuw deel geopend, afgelopen maand ook weer zo’n 150 kilometer. Onlangs was de officiële opening van Ruiterroutenetwerk in Roerdalen. Dat netwerk bestaat uit 91 knooppunten die ruiters of menners de weg wijzen. Ook is er een knooppuntenkaart ontwikkeld, waarop alle knooppunten en hun verbindingen in kaart zijn gebracht. Die knooppuntenkaart is verkrijgbaar bij gemeente Roerdalen en de VVV.’

Snoeien, verkeersborden en nieuwe routes rondom Venlo, Horst en Venray
Op andere plaatsen in de provincie worden extra borden geplaatst langs de routes, en wordt er snoeiwerk verricht zodat er meer zicht is, bijvoorbeeld bij oversteekplaatsen. Lei: ‘Als je met een paard een drukke weg moet oversteken, is het belangrijk dat je zo veel mogelijk zicht hebt. Ook is het een goede zaak als de oversteekplaats breed genoeg is om met meerdere paarden tegelijk de oversteek te maken. Ook daar wordt aan gewerkt. Binnenkort heb ik overleg met Routebureau Noord- Limburg in Venlo, om een begroting te maken voor de gemeenten Venlo, Horst aan de Maas en Venray. Er zijn plannen om ook daar routes te maken. We hebben al een concept en daarbij loopt de route bijvoorbeeld ook over het oude Floriadeterrein. Dat is een prachtig gebied, dat heel natuurlijk is ingericht. Daar zou je heerlijk kunnen paardrijden en mennen. De plannen zijn er, het concept is goedgekeurd. Nu alleen het geld nog!’

Evelyne79

Re: 800 km aan nieuwe ruiterroutes erbij in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 15:13

mooi initiatief. je kunt inderdaad prachtig rijden.
Aan de maas inderdaad geen dazen, in de bossen des te meer..... maar wel altijd een alternatief om buiten te blijven rijden :D

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 15:16

Heuvels en geen ongedierte.. dan moet je toch niet naar Roerdalen en Venlo :+ Hier bij de Meinweg kunnen we haast niet naar buiten 's zomers, je wordt volledig lek geprikt := En voor de heuvels moet je toch echt een heel stuk zakken, die kom je pas in het zuiden tegen.
Maar toch leuk dat er nieuwe ruiterroutes zijn aangelegd. Ik had er nog niks over gehoord. Toch maar eens langs de VVV. Benieuwd of er hier ook eentje loopt.

anhighwood

Re: 800 km aan nieuwe ruiterroutes erbij in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 15:59

waar kun je die routes krijgen?

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 17:58

Juni-juli-augustus: eigenlijk kun je dan in Limburg gewoon nergens het bos in. Met een vliegendeken wil het nog een beetje, maar ook de ruiters en menners (vooral ruikend naar paardenzweet) worden net zo goed door de spijkerbroek heen geprikt.

Overigens is dit een heel handige site om een route samen te stellen.

En rond Heeze / Leende ook nieuwe ruiter- en menpaden

Imala204

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 23:06

Evelyne79 schreef:
mooi initiatief. je kunt inderdaad prachtig rijden.
Aan de maas inderdaad geen dazen, in de bossen des te meer..... maar wel altijd een alternatief om buiten te blijven rijden :D

Citaat:
Juni-juli-augustus: eigenlijk kun je dan in Limburg gewoon nergens het bos in. Met een vliegendeken wil het nog een beetje, maar ook de ruiters en menners (vooral ruikend naar paardenzweet) worden net zo goed door de spijkerbroek heen geprikt.

Wij hebben de hele zomer nauwelijks last van dazen op de Brunssummerheide in Zuid Limburg ( bestaat uit bos en heide en 'n hoop heuvels :D )

De ernaast gelegen Teverenerheide ( net over de Duitse grens) mijden we wel 's zomers, want daar word je wel lek gestoken!

Susanne100

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 06:32

De routes zijn mooi en goed aangegeven. Dazen zijn er inderdaad van de zomer, maar met een deken is het goed te doen. De herfst is het mooiste seizoen, als je niet te veel lawaai maakt is de kans groot dat je wild spot. Ik bof want mijn stal ligt 50 m van een startpunt af.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 18:10

Wat een leuk nieuws. Ik zie me nog als 14 jarige ( := ) de lerarenkamer binnen gaan met een handtekening actie lijst om te pleiten voor het open houden van de ruiterroutes in de Brunsummerheide. Was heel spannend toen om dat te doen, want zoiets deed je niet in die tijd.
En kijk nu naar dit nieuws. De Brunsummerheide routes zijn er en in het mooie Limburg komen meer en meer ruiterroutes. Heel leuk nieuws dus :)) .

Imala204

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 20:16

pien_2010 schreef:
Wat een leuk nieuws. Ik zie me nog als 14 jarige ( := ) de lerarenkamer binnen gaan met een handtekening actie lijst om te pleiten voor het open houden van de ruiterroutes in de Brunsummerheide. Was heel spannend toen om dat te doen, want zoiets deed je niet in die tijd.
En kijk nu naar dit nieuws. De Brunsummerheide routes zijn er en in het mooie Limburg komen meer en meer ruiterroutes. Heel leuk nieuws dus :)) .
Wat leuk, al jong actie aan het voeren! +:)+
Er zijn een aantal oude routes afgesloten, maar daar zijn weer andere voor in de plaats gekomen.Het blijft een prachtig gebied om te rijden. ( in mijn profiel een hoop links naar filmpjes die ik gemaakt heb tijdens mijn talloze ritjes op de Brunssummer - en Teverenerheide :D en op YouTube staan er nog veel meer )