Nationaal Dopingsreglement gewijzigd

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Adamootje

Nationaal Dopingsreglement gewijzigd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-15 22:12

Bokt.nl / www.knhs.nl

Per 31 augustus 2015 is het Nationaal Dopingreglement gewijzigd. Op 1 januari 2015 is de World Anti-Doping Code 2015 in gebruik genomen. Op diezelfde datum trad bij het Instituut Sportrechtspraak (ISR) een nieuw Nationaal Dopingreglement in werking, gebaseerd op de Code 2015. Inmiddels zijn er enkele aanpassingen doorgevoerd.

Het Nationaal Dopingreglement vormt het juridisch kader van het nationaal (humaan) antidopingbeleid. Nadat het Dopingreglement in de eerste helft van 2015 is toegepast en getoetst, is in overleg met het Wereld Anti-Doping Agentschap (WADA) besloten om een aantal aanpassingen door te voeren. Op 31 augustus jl. is door het ISR een aangepast Nationaal Dopingreglement vastgesteld. De laatste versie van het Nationaal Dopingreglement, het Tuchtreglement (humane) Dopingzaken en de WADA Dopinglijst zijn te vinden op de website van ISR: http://www.isr.nl.

Tijdens KNHS-wedstrijden, maar ook daarbuiten, worden bij ruiters en amazones humane dopingcontroles uitgevoerd. Deze controles worden uitgevoerd door de Dopingautoriteit. Binnen de KNHS is de tuchtrechtspraak rond humane doping ondergebracht bij het Instituut Sportrechtspraak (ISR). De procedures voor, tijdens en na de dopingcontroles die gelden voor KNHS-leden zijn vastgelegd in het Nationaal Dopingreglement (ISR). De doelgroepen die op humane doping gecontroleerd kunnen worden staan hier ook in vermeld.

petraaken

Re: Nationaal Dopingsreglement gewijzigd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 08:27

Ik snap alleen wat ruiters/amazones zelf met doping moeten. Ik snap echt niet wat voor verboden middelen zij kunnen nemen als sporter. het enige wat ik kan bedenken is iets om de zenuwen te kalmeren maar of je dat nu onder doping moet plaatsen weet ik werkelijk niet.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 22:26

petraaken schreef:
Ik snap alleen wat ruiters/amazones zelf met doping moeten. Ik snap echt niet wat voor verboden middelen zij kunnen nemen als sporter. het enige wat ik kan bedenken is iets om de zenuwen te kalmeren maar of je dat nu onder doping moet plaatsen weet ik werkelijk niet.

Kijk de lijst eens rustig door, medicamenten kunnen voor problemen zorgen, ook een een neusspray die efedrine bevat is verboden. verder moet je van bv een joint afblijven. De lijst is nogal uitgebreid en voor alle sporters van toepassing dus niet alleen ruiters.
voorbeelden van doping zijn bv anabole steroïden voor spieropbouw, epo , astma medicatie, stimulerende middelen. Dit gaat over de Humane lijst, de lijst voor doping voor het paard is anders.
die kan je onder de FEI reglementen vinden:
http://fei.org/content/anti-doping-rules

Het dopingreglement is voor elke sporter van belang, dopingcontroles worden voornamelijk bij internationale sporters gedaan. De sporters die dat betreft worden aangeschreven en verzocht where abouts op te geven.

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 11:50

Dat is niet altijd zo er wordt ook af en toe/sporadisch in de breedte sport gecontroleerd. Heb een paar keer gehoord dat er gecontroleerd is tijdens een normale knhs wedstrijd. Je moet er dus wel op letten alleen de kans is klein dat je wordt gecontroleerd.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 18:12

Wat moet je als ruiter met anabole steroïden? Snap ik werkelijk niet.

Elsemiek98

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 18:12

Ik lees het net pas. Maar toevallig is er bij mij vandaag bij sgw diepenheim dopingcontrole uitgevoerd bij mijn pony haha
zij had uitgelegd dat ze bij alle wedstrijdsoorten staan
en dat ze van de KNHS 4 paarden per wedstrijd moet controleren bij normale knhs wedstrijden