Volgens VTM nieuws zijn er in België de afgelopen dagen al zeker tien paarden gestorven na het eten van eikels.
In de paardenkliniek in Lummen werden de afgelopen dagen vijf paarden in kritieke toestand opgenomen na het eten van deze noot.
Het weer van deze zomer heeft er mede voor gezorgd dat er nu veel eikels aan de bomen hangen. In eikels zit een gifstof: Tannine, waar vee en paarden niet tegen kunnen. Het eten van grote hoeveelheden daarvan veroorzaakt schade in de darmen en nieren. Een halve emmer eikels kan voor een paard al fataal zijn.
Symptomen van een eikelvergiftiging zijn een verminderde eetlust, koliekverschijnselen en donker gekleurde urine.
Vinden paarden ze echt lekker? Het lijkt me geen "comfortabel" voedsel, omdat het zo hard en taai is. Ik had gedacht dat ze het dan liever lieten liggen...
Brainless
Geplaatst: 14-10-15 17:43
Rocamor schreef:
Gaat toch eigenlijk alleen om de groene, nog wat onrijpe eikels?
Nee ook de bruine. De groene bevatten wel meer gifstoffen, maar er zijn dit jaar heel veel eikels waardoor paarden snel aan de grens zitten met de bruine. Zoals de DA zegt in het filmpje... een halve emmer (bruine) eikels is giftig en nu ligt er veel meer.
Anoli
Geplaatst: 14-10-15 19:12
Chiave schreef:
Vinden paarden ze echt lekker? Het lijkt me geen "comfortabel" voedsel, omdat het zo hard en taai is. Ik had gedacht dat ze het dan liever lieten liggen...
Ja ze vinden ze lekker, die van mij deden erg hun best om ze op te eten tijdens wandelingen.
Djilna
Geplaatst: 14-10-15 19:13
Mijn paard eet al een jaar of 8 elke herfst eikels. Maar hij is heel kieskeurig, zoekt de lekkerste eruit. Ik haal dan daarnaast nog een kruiwagen of 4 aan eikels eruit, van 1 boom de meeste. De andere 3 zijn 1 kruiwagen samen.. Ik hou hem super goed in de gaten op de symptomen en zijn mest, eetlust en energieniveau veranderen helemaal niets. Het is een delicatesse voor hem op de een of andere manier. En als je hem bezig ziet, zo de grond afstruinend naar de lekkerste
Grootste risico zit hem in de groene eikels en het blad. Daarnaast vaak in combi met te weinig ruwvoer/gras.
Ik ben omringd door eikenbomen, maar eigenlijk nooit problemen gehad. Ze snoepen er wel van maar ik heb nou niet het idee dat ze er kilo's van binnen krijgen. Ik zorg er voor dat ze steeds vers hooi aangeboden krijgen en dat heeft toch de voorkeur.
De eerste groene eikels die vallen vinden ze wel heel lekker, maar nu ze alweer bruin zijn is de lol er al weer vanaf.
Hier giga veel eikels van de bomen. We hebben het een maand geleden al afgezet gelukkig, maar na een storm zie je ze met de neuzen over de grond gaan, op zoek naar een verdwaalde eikel.
Magica
Geplaatst: 14-10-15 21:10
Het is dan zelfs zo dat paarden het bewust eten omdat bij normale hoeveelheid, het juist een aanvulling is en hun maag en darmen beschermd nu het gras korter wordt en met dit weer de fructaan gehalte soms aardig op kan lopen. Het is alleen wel verstandig lijkt mij (zowiezo) om altijd genoeg ruwvoer aan te bieden zodat ze niet overdadig eikels gaan eten om de honger te stillen. Al zullen ze dan alles gaan eten wat er nog staat, zelfs giftige planten als ze geen andere keuze meer hebben.
En wat betreft onze paarden hun mest...heb nog nooit zulke mooie ronde ballen mest gezien.
Hier ook een wei omringd door eiken bomen.Ik he 4 ha met vol op gras er staan 5 paarden op.Heeft het dan zin om hooi bij te geven?Volgens mij gaan ze dat laten liggen omdat er nog genoeg gras is en idd eikels.
Bij ons ook mega veel eikels aan de bomen. We snoeien vd winter de Eikelboom op. Zodat er volgend jaar geen eikels meer liggen dacht dat we nu al zon 6 kruiwagens vol van 1 boom weggekaapt hebben. D'r hangt nog wel 4 kruiwagens eraan.
Ik zet ze juist bewust even in landje waar de eikels niet in vallen. Liever safe dan sorry.
Peterina
Geplaatst: 15-10-15 11:58
Inderdaad heel veel eikels dit jaar. Uit voorzorg staan de mijnen ook al 10 dagen niet meer in de 'eiken' wei. Elk jaar ik hark de eikels, maar dit jaar is het te veel en geen beginnen aan.
Bij ons ook zo belachelijk veel eikels. waar komen ze dit jaar toch vandaan joh? Er ligt gewoon een heel deken van eikels over de grond... Gelukkig staan die bomen niet naast de wei, maar alleen naast het 'erf'.
dingogirl
Geplaatst: 15-10-15 14:55
ik heb o.a. 2 shetlanders. onze wei is omringd door eikenbomen. en ook dit jaar gigantisch veel eikels. ik heb een heel stuk afgezet zodat ze geen eikels kunnen eten, maar als ze de kans krijgen eten ze zich er vol mee. het heeft de voorkeur boven ( onbeperkt) hooi, dus schijnbaar zijn ze erg lekker.
Almighty
Geplaatst: 15-10-15 16:31
Soms denk ik weleens omdat ze ze zo graag eten is het niet gewoon ontwormend? het is namelijk de tijd van het jaar dat dieren zich kunnen ontdoen van wormen. En ik denk dan dat er een stofje inzit wat daarbij helpt tegen wormen? Of een soort andere reinigende werking heeft ook?
Ken veel paarden die als ze de kans krijgen de eikels bij eten?
En dat de paarden die er aan overlijden inderdaad overdaad doen of misschien toch al een beschadigde darm hadden of een zwakker ingewanden gedeelte of teveel wormen hadden? Is maar een gekke gedachten? Eigenlijk zouden ze dan onderzoek moeten doen. dat de Eikels gewoon juist de druppel waren?
Maar ook ik heb het gedeelte waar de eikels vallen en ze goed te pakken zijn afgezet. Toch bang dat het mis zou gaan.
dingogirl
Geplaatst: 17-10-15 11:15
paarden eten wel meer dingen die niet perse nuttig zijn en wel gevaarlijk. we hadden eerder ook esdoorns in de wei staan en ieder jaar moesten we de zaadjes, scheuten en bladeren opruimen, omdat ze die anders opaten. en daar kunnen ze toch echt dood aan gaan. we hebben ze allemaal omgezaagd en nu staan er wilgen bomen.
en als de natuur geregeld had dat bijv. eikels goed zouden zijn tegen wormen, dan zouden ze er niet ziek van worden of dood aan gaan.
Toch is het typisch dat veel dieren eikels eten.Varkens ,paarden de honden.Allemaal eten ze eikels.Ik heb er zelf eens een stukje van geproeft en het smaakt best bitter.