Paard verwond door loslopende honden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Flew

Paard verwond door loslopende honden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-15 18:03

http://www.pzc.nl

Twee loslopende herderhonden hebben afgelopen vrijdag bij Kapelleburg een paard aangevallen en flink toegetakeld, de ruiter viel hierbij van het paard. De combinatie reed in het waterwingebied in het bos achter het zuiveringsstation toen het paard plots door twee herdershonden werd aangevallen.

Volgens Harold de Beule van Stal de Beule in Kapellebrug waren de verwondingen van het paard groot. Een dierenarts heeft de wonden gehecht.

Chiave

Re: Paard verwond door loslopende honden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 18:06

Hou je hond gewoon aangelijnd als ze zich niet kunnen gedragen wanneer ze loslopen. Echt... Ze zullen maar een kind te grazen nemen. :n

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 18:08

Chiave schreef:
Hou je hond gewoon aangelijnd als ze zich niet kunnen gedragen wanneer ze loslopen. Echt... Ze zullen maar een kind te grazen nemen. :n

Ja vind ik ook, ook bij de honden die zich gedragen moeten ze bij zich houden en altijd in het zicht houden, want je weet nooit wat honden doen in een rare situatie.

Je hoort al zo vaak "doet ie nooit" nou wel dus.

Het zijn en blijven dieren en zijn nooit voor de volle 100% te voorspellen en of betrouwbaar.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 13-10-15 18:09, in het totaal 1 keer bewerkt

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 18:09

Een vriendin van mij had een kleine ijslander en durfde niet meer buiten te rijden vanwege de loslopende honden die haar paardje dan aanvielen. -:(-

CustomSAN

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 18:09

Sommige mensen leren het nooit... En snappen doen ze het al helemaal niet.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 18:32

Het moet blijkbaar bij veel mensen eerst flink mis gaan voordat ze verstandig worden en hun honden aanlijnen en muilkorven als ze een gevaar vormen.. Ik hoop dat de eigenaar van de honden alle onkosten mag vergoeden, plus een flinke boete en een verplichte hondentraining..

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 18:40

8nnemiek schreef:
Het moet blijkbaar bij veel mensen eerst flink mis gaan voordat ze verstandig worden en hun honden aanlijnen en muilkorven als ze een gevaar vormen.. Ik hoop dat de eigenaar van de honden alle onkosten mag vergoeden, plus een flinke boete en een verplichte hondentraining..

Dan pas zien ze het in he. Wanneer het flink misgaat, ze kennen hun dieren of diersoort zo slecht.

Dat ie betrouwbaar is naar jou toe wilt nog niet zeggen dat het buiten ook zo is naar anderen toe en andere dieren/ situatie toe.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 18:44

Veeselijk ik neem mijn hond...ook een herder vaak met me mee naar stal. Toch zal ik hem altijd goed onder appel roepen of desnoods even stilzetten als er een grote groep ruiters voorbij komt. Je weet het gewoon nooit. Ik acht de kans klein dat hij ooit wat doet, maar het blijft een dier.

Ik zal nooit voor 100% garantie geveb dat mn hond nooit iets zou doen. Evenmin voor mn paard.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 18:59

Nu heb ik geen hond.

Ook al is mijn paard nog zo lief, ook ik ging er niet blind 100% op vertrouwen, het is en blijft een dier.
Gewoon gezond verstand en altijd opletten.

Een collega die als boerendochter is opgegroeid op de boerderij met diverse dieren, die zegt "vertrouw een dier nooit de volle 100% pct en altijd goed oppassen. Het zijn en blijven dieren" en dat zegt mij ook heel veel.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 19:39

Nou lekker dan! Spuitje erin, en de eigenaar een flinke boete, misschien dat mensen dan leren hun dieren op te voeden in plaats het rotbeesten te laten worden!

ReadTheRulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 19:43

De eigenaar is wel verantwoordelijk maar de honden kunnen net zo goed ontsnapt zijn toch, ipv niet aangelijnd zijn? Honden in meervoud zijn sneller geneigd aan te vallen :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 19:47

Waarom gelijk spuitje?

Er staat te weinig info in om goed te oordelen.

Tussen ontsnappen en expres los laten lopen, terwijl je weet dat ze aanvallen. Is een zeer groot verschil.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 19:59

De link van dier naar kind snap ik niet. Dat zegt toch niks?

Ik houd mijn honden ook bij Me als ik paarden tegen kom. Zij zijn het gewend en doen niks, maar zullen daardoor juist niet aan de kant gaan en dan kan het paard - die Misschien geen honden gewend is of zelf losse pootjes heeft - natuurlijk schrikken.

De toedracht hier is natuurlijk niet helemaal duidelijk dus het blijft speculeren.

Loveskary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 20:05

Vreselijk voor het paard en de ruiter laat mensen die honden dan bij zich houden kosten dierenarts op eigenaar verhalen ook de medische zorg van de ruiter.
Mensen leren het nooit arm paard nog wel flink toegetakeld.

Die honden die zo een paard of een ander dier toe takelen in laten slapen deze honden horen niet in de maatschappij want zo kan die eigenaar er iets van gaan leren het zou maar een kind zijn wat als de ruiter dodelijk was gevallen wat dan.
Laatst bijgewerkt door Loveskary op 13-10-15 20:08, in het totaal 1 keer bewerkt

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 20:07

er zijn ook zat ruiters die gewoon doordenderen als ze mensen met kinderen en/of honden zien, de mensen krijgen niet eens de kans om hun hond bij zich te houden en het doordenderen is vaak al een trigger om een hond zover te krijgen dat ie er achteraan gaat, want dat is een leuk spelletje..

niet alles op de honden eigenaar gooien, ruiters zijn vaak net zo fout en lomp en lokken het ook wel uit met hun gedrag

Wendy1708

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 20:14

Wat een onzin toch van sommige mensen weer. Natuurlijk is het ontzettend erg dat dit paard daadwerkelijk gewond is geraakt, daarnaast is de ruiter nog eens gevallen ook. Maar om nu gelijk te zeggen dat honden aan de riem moeten, muilkorf om moeten of zelfs een spuitje zouden moeten krijgen vind ik wel een beetje ongenuanceerd. De eigenaar van de honden zal dit ongetwijfeld niet verwacht hebben van de honden en inderdaad, het blijven dieren. Als je de logica zou aanhouden die sommige mensen hier hebben, zou met een paard ook niemand meer naar buiten mogen. Ook dat "blijven tenslotte dieren" en nog eens vluchtdieren ook. Als ik zie wat een ongelukken op hol geslagen paarden regelmatig veroorzaken met hun vluchtgedrag en daarbij een regelrecht gevaar vormen voor alles wat in hun weg komt, zou het gerechtvaardigd zijn, volgens deze logica, om voortaan paarden ook niet meer toe te staan op de openbare weg of in natuurgebied. Nogmaals, dit is niet mijn mening, ik volg de logica die sommige mensen blijkbaar aanhangen. Ik heb honden en paarden, en beiden doen wel eens iets waar je niet op zit te wachten of wat je verrast. Ook de dieren van mensen die je tegenkomt kunnen je wel eens onaangenaam verrassen maar het blijft mijns inziens een triest ongeluk wat beide partijen zullen betreuren en normaliter trachten te voorkomen!

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 20:19

Het verhaal is ondertussen al 10 x veranderd. Ik woon er in de buurt.

Eigenaar van de honden is, in het verhaal van de eigenaar paard, met de noorderzon vertrokken. Of het echt herdershonden waren is volgens dat verhaal ook niet duidelijk. Wel is dat paard behoorlijk toegetakeld op de foto' s te zien. Hopelijk geneest het voorspoedig

fam022

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 21:48

Boeie hoe en wat! Aanvallen is onbetrouwbaar dus spuit erin. Geen discussie over mogelijk

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 22:11

Ik heb ook niks tegen loslopende honden mits ze goed onder comando staan en zich inderdaad netjes gedragen.

Ik vind natuurlijk ook dat een ruiter in stap een hond moet passeren of desnoods even halt houd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 22:14

fam022 schreef:
Boeie hoe en wat! Aanvallen is onbetrouwbaar dus spuit erin. Geen discussie over mogelijk

Jawel het is gewoon krom.

Herder van mij jaagt ook graag als hij de kans krijgt. Zit in het aard van het beestje.

Dus dan moeten we uit voorzorg toch gewoon alle dieren afmaken die graag jagen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 22:14

love_western schreef:
Waarom gelijk spuitje?

Tussen ontsnappen en expres los laten lopen, terwijl je weet dat ze aanvallen. Is een zeer groot verschil.

Als je weet dat je zulke gevaarlijke honden hebt dan neem je toch wel een extra zekerheid om muilkorf om te doen naast de lijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 22:21

Tobbes schreef:
love_western schreef:
Waarom gelijk spuitje?

Als je weet dat je zulke gevaarlijke honden hebt dan neem je toch wel een extra zekerheid om muilkorf om te doen naast de lijn?

Ik ga die van mij niet muilkorven daarom hoor. Hij moet zich ten allertijde kunnen verdedigen.

Heb hem netjes aan touw waar andere dieren zijn. Dan reageert hij er ook niet op. Maar met loslopen, staat hij nog niet voldoende onder appèl.
Dus loopt alleen los op plekken waar ik overzicht heb en waar geen andere dieren zijn.

En tuin is goed beveiligt. Maar ontsnappen kan altijd keer overkomen. Of er komt een vreemd dier achter thuis.

Maar zullen we dan de katten ook muilkorven :D ?

Loveskary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 22:24

fam022 schreef:

Eens ik heb ook een herder en die komt echt niet los valt een andere loslopende hond de mijne aan laat ik de mijne gewoon los hij moet zich verdedigen en dat is al eens gebeurd dat dat mens zei houd je hond bij je,ik hallo zij had hem los lopen enne ik laat de mijne niet bijten door zon loslopend beest van een ander.

Toen ik nog met mijn paard op het strand kwam waren er ook honden die baasjes hielden die niet bij zich vonden ze het raar dat mijn paard ineens sloeg naar 1 van die honden en ze raakte ook nog.
En ik stapte en had duidelijk gevraagd wilt uw die hond bij uw houden mijn paard houdt daar niet van.
Niet luisteren dus een schop van het paard.
Laatst bijgewerkt door Loveskary op 13-10-15 22:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 22:26

Loveskary schreef:
fam022 schreef:

Eens ik heb ook een herder en die komt echt niet los valt een andere loslopende hond de mijne aan laat ik de mijne gewoon los hij moet zich verdedigen en dat is al eens gebeurd dat dat mens zei houd je hond bij je,ik hallo zij had hem los lopen enne ik laat de mijne niet bijten door zon loslopend beest van een ander.

Je spreekt jezelf wel tegen :=

Loveskary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 22:29

En hoezo spreek ik mezelf tegen luister eens goed de mijne krijgt geen kans om dieren te pakken of om na te jagen zit altijd aan de riem,maar als een andere hond de mijne aanvalt dan laat ik de mijne wel los moeten ze die joekel maar bij zich houden laat me dier niet bijten.

En hoor wie het zegt love western jij zegt dat jou hond zich moet kunnen verdedigen en als dat beest van jou nu eens uitbreekt en hij valt een hond van iemand aan van diegene waar de hond van aan de riem zit is het wel jou fout omdat jij dat beest maar bij je moet houden zorgen dat het niet kan ontsnappen.
Jij spreekt je wel heel erg tegen.

Hond moet onder appel staan ten alle tijden anders hoort het beest niet los te lopen als die een andere hond tegen komt gaat die zeker vechten of niet vind het wel aso van je dat je dat beest los laat en niet voldoende onder appel hebt staan.