Nederlandse kunstenaar rijdt met paard naar Mongolië

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoli

Nederlandse kunstenaar rijdt met paard naar Mongolië

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-15 13:33

http://www.bokt.nl / http://www.ijzerxpress.nl

Kunstenaar Bart Somers zal samen met zijn paard afreizen naar Mongolië om daar het plaatselijke volk te ontmoeten.

Het paard, een kunstwerk van 2,2 meter hoog en 600 kilo zwaar, zal worden vervoerd op een aanhangwagen en daarmee een hoop aandacht trekken onderweg. Somers heeft al meerdere malen een soortgelijk beeld gemaakt, maar nog niet eerder in dit formaat. Het kunstwerk is gemaakt van cortenstaal waardoor het een bruin geroeste uitstraling krijgt. Volgens de kunstenaar zelf is het beeld een beetje abstract en hoekig, maar tegelijkertijd heel aaibaar.

Somers haalde inspiratie voor deze reis uit eerdere reizen rond de wereld waarbij hij rondreed in auto's en vrachtwagens. "Ik heb de meest fantastische ontmoetingen gehad met de inwoners van vele landen. Deze keer wil ik, voor het eerst, met mijn kunst naar Ulaanbaatar rijden, de hoofdstad van Mongolië", schrijft Somers op zijn website.

De kunstenaar koos specifiek voor deze bestemming omdat het herdersvolk wat daar leeft nog werkt en jaagt met paarden. Ze hoeden daar het vee al rijdend en Somers wil graag de reacties van het volk filmen als zij het abstracte paard ontmoeten. De gehele reis van het paard over de oude zijderoute naar Mongolië en de ontmoeting ter plaatse zal gefilmd worden door een professionele cameraman. Het resultaat zal een art house film worden.

De première van de film zal plaatsvinden op een bijzondere plek waar paarden de hoofdrol spelen.

pien_2010

Re: Nederlandse kunstenaar rijdt met paard naar Mongolië

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 14:07

Leuk dit. Is eigenlijk een soort performance rondom het kunstwerk. Dus kunst in de kunst.

Hobbyhorse

Re: Nederlandse kunstenaar rijdt met paard naar Mongolië

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 18:44

Ja de reis is eigenlijk het werk , niet het beeld zelf. Ben benieuwd naar de film