Leeftijd fokmerries heeft invloed op geslacht van veulen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoli

Leeftijd fokmerries heeft invloed op geslacht van veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-15 13:59

http://www.bokt.nl / http://www.horsetalk.co.nz

Afbeelding
Bron: Lagerweij Fotografie

Een Europese studie onder warmbloedpaarden heeft aangetoond dat maiden merries en oudere merries meer kans geven op een vrouwelijke nakomeling.

"Fokken met het oog op mannelijke nakomelingen is niet aan te raden met maiden merries en oudere merries omdat de geslachtsratio meer aan de vrouwelijke kant lijkt te liggen", rapporteren Oostenrijkse en Duitse onderzoekers in hun artikel. Daarnaast vonden ze bewijs dat de moederlijn van de fokdieren significant invloed heeft op de lengte van de dracht en de geslachtsratio van de veulens.

"Voor zover wij weten is dit nog nooit eerder bewezen bij paarden of bij andere zoogdieren tot nu toe", vertelt Juliane Kuhn. "De merrie heeft 13 tot 18% invloed op de deze variatie, terwijl de hengst maar 2 tot 3% invloed heeft hierop."

De onderzoekers ontdekten dat de lengte van de dracht enorm verschilde tussen de merries. Deze uitkomst kan interessant zijn bij het voorkomen van de geleidelijke verschuiving van de geboortedatum van de nakomelingen door gebruik te maken van merries die geen verlengde dracht tonen in de moederlijn.

De onderzoekers gebruikten data van 142 warmbloed merries van de Brandenburg Stoeterij in Neustadt, Duitsland. Deze stoeterij heeft gegevens bewaard van bloedlijnen van fokmerries sinds 1946, waarbij sommige gegevens zelfs terugvoeren tot de oprichting van de stoeterij in 1788. 119 merries werden geclassificeerd in zes verschillende moederlijnen met gegevens die tien of meer generaties terug gingen. 23 andere merries behoorden tot kortere bekende moederlijnen.

Gegevens toonden een gemiddelde van 4,6 geproduceerde levende veulens per merrie. In totaal bedroegen de levende veulens 83,5% van alle veulens. De drachten verliepen van 313 tot 370 dagen, wat een bereik van bijna twee maanden vertegenwoordigd. De gemiddelde duur van de dracht was 338,5 dagen met een plus of min van 8,9 dagen. De onderzoekers ontdekten dat de lengte van de dracht niet alleen beïnvloed werd door de moederlijn, maar ook door de individuele merrie, de leeftijd van de merrie en de maand en jaar van fokken en tenslotte het geslacht van het veulen. "Van de 640 levend geboren veulens was 48% mannelijk en 52% vrouwelijk. De leeftijd van de merrie en de moederlijn beïnvloeden het geslacht van de veulens significant."

De bevindingen van het onderzoek bevestigen eerdere uitkomsten van een studie waarbij de maand van het fokken en het geslacht van het veulen invloed hebben op de lengte van de dracht. De gemiddelde duur van de dracht was langer bij hengstveulens in vergelijking met de duur van de dracht bij merrieveulens.

"Ondanks de relatief korte fokperiode op de stoeterij was de lengte van de dracht korter wanneer de merries vroeg in het jaar of juist laat in het jaar werden gedekt."

Lees hier het volledige wetenschappelijke artikel

Claudxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 17:21

Wat een onzin, de merrie geeft ALTIJD een X chromosoom door, de hengst geeft een X of Y chromosoom en is dus de variabele. Het zal echt niet zo zijn dat een oude merrie de zaadcellen met het Y chromosoom uitschakelt :')
Weer zo'n dom onderzoek die nergens op gebasseerd is..

amen

Re: Leeftijd fokmerries heeft invloed op geslacht van veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 17:29

Claudxx ik ben t met je eens...

De hengst bepaald geslacht, en er zit misschien net zoals bij rundersperma wel variatie in sperma kwalitiet van x of y. Maar bij runderen kan je nog gesext sperma kopen, das bij paarden niet zo.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 17:45

Het tijdstip van ovulatie van de merrie, in combinatie met het moment waarop ze zich laat dekken, kan wel degelijk de seksratio beinvloeden. Bij vroeg dekbereid zijn in combinatie met een normale of late ovulatie, is het mannelijk sperma (dat sneller zwemt maar korter leeft) in het nadeel. Immers, die zijn al grotendeels dood tegen de tijd dat het ei vrij komt, terwijl de vrouwelijke spermacellen dan pas aan komen zwemmen, of nog leven.
Het is voorstelbaar dat maidenmerries omdat ze onervaren zijn eerder gedwongen en vroeg in de hengstigheid gedekt werden (in dit onderzoek zullen vooral natuurlijk gedekte merries zijn onderzocht, gezien de periode) en dat oudere ervaren merries zich makkelijker en dus vroeger in de hengstigheid laten dekken en/of ook door ouderdom een latere ovulatie hebben.

Omgekeerd is een vroege ovulatie in het voordeel van mannelijk sperma. Het zou mij dan ook niet verbazen dat KI (en dan met name precies op het tijdstip van ovulatie of in combinatie met het ei afspuiten) tot gevolg heeft van een verschuiving richting meer hengstveulens. Ik zou dat best eens onderzocht willen zien.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 17:46

hier het merendeel hengstveulens bij de maidenmerries _O-

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 18:22

Ibbel, wat jij zegt is iig zo bij rundersperma en als je vroeg insemineert, waren er 48 koekalveren en 2 stiertjes, maar deze man insemineerde zelf. dus kon op elk moment vd dag insemineren.

De mannelijke spermacellen zwemmen sneller, gaan eerder dood en de vrouwelijke spermacellen, zwemmen langzamer maar leven langer. Dus vroeger insemineren bij koeien levert iig meer koekalveren op.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 19:07

Heb 5 maides drachtig gehad, 3 hengstjes. Lijkt me echt puur gokken dit onderzoek. Als je ergens anders weer percentages bekijkt zullen er ineens meer hengstjes geboren worden. Dit is toch niet na te gaan... Het blijft 50/50.

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 20:56

Flauwekul onderzoek naar mijn idee. Om uit eigen ervaringen te spreken. Mijn eigen heeft met 4,6,7 jaar alle drie hengsten gegeven. Dit jaar gust
Maiden merrie van 5 heeft een hengst gegeven en oudere fokmerrie heeft 8 hengsten en 2 merries gegeven tot nu toe en is nu 19 jaar.
Dit jaar dus drie hengst veulens van die merrie's gehad.
Maar goed zoals de eerste post al zegt... Sluit ik mij helemaal bij aan.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 22:22

Mijn maiden was 14 toen ze haar hengstveulen kreeg...Slaan we met z'n allen de plank niet mis, dat het in het onderzoek op warmbloed merries ging?

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 22:35

Mijn merrie haar eerste veulen was een hengst, daarna 3 merries en op 23 jarige leeftijd laatste veulen was een hengst.
Dus klopt bij mij niet.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 22:48

"Mijn" telt niet. Tenzij ik gemist heb dat één van jullie meer dan 600 veulens gefokt heeft.

Het gaat om de grote getallen.
Geslacht: de hengst doneert, de merrie selecteert. Tijdstip donatie kan van invloed zijn, milieu in baarmoeder en eileiders ook. Hoewel dat laatste eerder voor zal komen bij omnivoren ivm variatie in dieet.

Meer merrie veulens dan hengst veulens is ook niet raar. Juist als het bij conceptie exact 50/50 is. XX geeft meer kans dat een van de chromosomen een goed gen heeft dan XY. Dus kans dat een eicel bevrucht met X tot geboorte ontwikkeld is fractie groter dan bij bevruchting met Y.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 23:36

Ontzettend leuk onderzoek! Met een indrukwekkende database.

Maar als iets gemiddeld zo is dan wil dat niet zeggen dat het altijd zo is. De gemiddelde lengte van nl vrouwen kan best 1.70 zijn ook al is mijn buurvrouw maar 1.60. Dat maakt dat gemiddelde niet waardeloos en onzinnig, het gaat alleen (zoals vaak in onderzoek natuurlijk) om grotere patronen.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 23:41

Ja, zo las ik ook dat als je een toppaard wil fokken je dit moet doen met een merrie die tussen 4 en 7 jaar is met een hengst tussen de 7 en 9. Dat was statistisch gezien de beste match. Gepensioneerde dierenarts uit Den Ham met een statistiekafwijking.... Zo me niet verwonderen als hij ook achter deze cijfers zit.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 23:59

Zelfs al tel je 600 paarden, er worden jaarlijks duizenden veulens over de wereld geboren... Dan moet je in ieder land onderzoek doen, in ieder type, naar voeding, naar leefgebied, naar weet ik veel wat en dan krijg je weer heel andere percentages. Dus het blijft imo te beperkt om zo'n conclusie te trekken.

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 08:34

merrie, 17 jaar eerste veulen, hengst.
Merrie 16 jaar eerste veulen, hengst.
zelfde merrie 2 jaar later, hengst.
merrie 19 jaar, eerste veulen hengst.
blijkbaar hebben wij dan pech dat er alleen hengsten kwamen? hahahaha

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 17:31

sigrid1182 schreef:
Ibbel, wat jij zegt is iig zo bij rundersperma en als je vroeg insemineert, waren er 48 koekalveren en 2 stiertjes, maar deze man insemineerde zelf. dus kon op elk moment vd dag insemineren.

De mannelijke spermacellen zwemmen sneller, gaan eerder dood en de vrouwelijke spermacellen, zwemmen langzamer maar leven langer. Dus vroeger insemineren bij koeien levert iig meer koekalveren op.

Anders gezegd voor mannen tegen of op de eisprong insemineren/"dekken" :+ :):)

Bij meer vrouwelijke nakomelingen geeft de natuur aan dat het verstandiger is dat de vererving in de vrouwelijke lijn wordt voortgezet i.p.v. de mannelijke lijn.

Gineke
Woonplaats: Vlakbij de Drunense Duinen, de Efteling en mijn pony!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 19:55

Ik vraag me af of de meeste mensen die hebben gereageerd met 'wat een onzin onderzoek, ik kreeg wel een hengst' begrijpen wat een significant verschil in een onderzoek betekent.... Ik denk t niet...

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 23:35

Gineke schreef:
Ik vraag me af of de meeste mensen die hebben gereageerd met 'wat een onzin onderzoek, ik kreeg wel een hengst' begrijpen wat een significant verschil in een onderzoek betekent.... Ik denk t niet...

'Ja, maar mijn merrie'... ;)

Er zijn altijd kanttekeningen te plaatsen bij onderzoeken, maar dit zijn wel statistische gegevens waar je niet volledig omheen kunt.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 08:16

Je kan een onderzoek ontkrachten als blijkt dat de de meerderheid van individuen niet voldoet aan de eisen...

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 08:36

elibeest schreef:
merrie, 17 jaar eerste veulen, hengst.
Merrie 16 jaar eerste veulen, hengst.
zelfde merrie 2 jaar later, hengst.
merrie 19 jaar, eerste veulen hengst.
blijkbaar hebben wij dan pech dat er alleen hengsten kwamen? hahahaha

Hmm en heb je ook bijgehouden of de merries vroeg of laat in de ovulatie gedekt werden?
Want ik begrijp dat dat specifiek wel van invloed is.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 09:56

Woogy schreef:
Je kan een onderzoek ontkrachten als blijkt dat de de meerderheid van individuen niet voldoet aan de eisen...

Ik zou zeggen: zet een Bokt enquete op, met wat promotie moeten er toch aan de data van meerdere honderden drachten te komen zijn :)

- leeftijd merrie bij dekking
- hoeveelste dracht
- maand conceptie
- natuurlijke dekking of KI?
- lengte dracht
- geslacht veulen

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 10:00

- tijdstip ovulatie

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 10:02

Is een hypothese van Ibbel en lastig nauwkeurig te beoordelen. Vandaar dat ik het maar had weggelaten.

Zizipicoleo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 16:19

Interessant onderzoek dit!! Heb even het wetenschappelijke artikel doorgekeken. Moet wel zeggen ik de figuren wat verwarrend vind; in het diagram van merrieleeftijd vs. duur van de dracht lijkt bijvoorbeeld nauwelijks een significant verschil tussen de verschillende leeftijden naar voren te komen. De invloed van de moederlijn vind ik dan wel weer duidelijk in de figuren (interessant resultaat!). Maar goed, helaas ben ik geen statistiekheld dus kan er verder ook niks over te zeggen...

Iemand die wat meer over de statistische methoden hier kan uitleggen?

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 21:21

Woogy schreef:

Als iets significant is aangetoond, is er praktisch geen kans op dat een tweede onderzoek een andere conclusie gaat geven.