Staatsbosbeheer gaat ruiters vrije toegang geven in Drenthe

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Flew

Staatsbosbeheer gaat ruiters vrije toegang geven in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-15 14:00

http://www.bokt.nl / Persbericht

De Vereniging Paardentoerisme Drenthe (VPD) neemt kennis van het voorstel van Staatsbosbeheer om ruiters en menners vrije toegang te verlenen op wegen en paden in de meeste bossen van de provincie. Paardrijden op gemarkeerde fiets- en wandelpaden is hierbij niet toegestaan. Ook half verharde bospaden zijn niet bedoeld voor ruiters en menners.

Op veel plaatsen in de Drentse bossen komen de huidige vaste routes te vervallen. Recreatieve paardensporters mogen daar straks hun eigen paden kiezen en rijden waar ze willen. Alleen als de groep groter is dan zeven combinaties, is het verplicht op ruiterpaden of vaste routes te rijden. Hierover en over het onderhoud en beheer ervan is Staatbosbeheer voornemens overleg te gaan voeren met organisatoren van grotere groepstochten.

Met het opheffen van vaste ruiter- en menroutes bespaart Staatsbosbeheer in de onderhoudskosten. Mogelijk stimuleert dit het paardentoerisme in Drenthe. Het is tevens een soort proefproject dat later ook in de rest van het land kan worden toegepast. Omdat nogal wat bestaande parkeerplaatsen verdwijnen, zullen gasten met een paardentrailer vaker gebruikmaken van maneges, horecabedrijven of locaties voor verblijfsrecreatie. Dit zijn straks de vertrekpunten voor bosritten te paard of met een rijtuig.

Staatsbosbeheer heeft het wijzigingsvoorstel besproken met een werkgroep die bestaat uit vertegenwoordigers van Hippisch Platform Drenthe. Drie VPD-leden doen hieraan mee. De gesprekken over de verdere uitwerking en het onderhoud zijn nog gaande. Hierbij zijn ook de boswachters betrokken van de acht regio’s waarin Staatsbosbeheer de provincie Drenthe heeft ingedeeld. Paardenbedrijven die bostochten organiseren krijgen het advies om contact op te nemen met de lokale boswachter om afspraken te maken over het onderhoud en beheer van het gebied. Het uiteindelijke doel is om circa 80% van de bossen routevrij te maken

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 14:02

Moet ik hier blij mee zijn? Ik zou het erg jammer vinden als er gemarkeerde ruiterroutes zouden verdwijnen. Ben zo iemand die ergens voor de vijfde keer rijdt en het dan nog presteert om te verdwalen!

paleoceen

Re: Staatsbosbeheer gaat ruiters vrije toegang geven in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 14:14

ik zou er erg blij mee zijn. Dus dit graag ook op de sallandse heuvelrug

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 14:17

Ben benieuwd hoe dit zich concreet ontwikkeld. In boswachterij Grolloo mag je al op alle paden rijden, dat bevalt enorm goed!

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 14:24

Je mag dus niet op de fiets en wandelpaden rijden staat in het bericht. Ben wel bang voor ongelukken door geen onderhoud van de paden (denk aan laaghangende takken, omvallende bomen, uitstekende boomwortels), mensen die "verdwalen" en krijg een beetje het gevoel dat je vogelvrij wordt verklaard.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 14:32

Niet op gemarkeerde fiets- en voetpaden... dus dan zou er nog wat over moeten blijven.
Het niet onderhouden is wel jammer... want wat heb je nou aan extra paden als ze grotendeels zo begroeid zijn dat je niet met je paard er langs kan.
Al zijn er nu op sommige plekken wel minimaal aangelegde ruiterpad dus beetje meer ruimte om ander rondje te rijden is wel prettig.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 14:39

In Grolloo is alles wel heel goed onderhouden. Na een storm worden de takken/bomen ook altijd snel weer van het pad gehaald. Als het grotendeels gemengd is, hoeven ze geen aparte ruiterpaden te onderhouden, maar dat betekend natuurlijk niet direct dat ze dan de andere paden niet meer onderhouden.

_maaike_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 15:12

Nu de paard-hatende randstad graag.
Ruiterpaden zijn schaars, menpaden zijn er überhaupt niet en op de weg wordt je doodgereden...

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 17:23

Ik snap hem niet :o? ... Als je niet mag rijden op fiets- en wandelpaden en half verharde paden. Dan blijven toch nog steeds alleen de autopaden en ruiterpaden over? En daar mocht je toch altijd al rijden?

Of mis ik iets totaal?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 17:50

tja, mensen kunnen zich natuurlijk ook zelf inzetten voor onderhoud van de paden i.o.m. SBB...

gemarkeerde wandelpaden/wandelroutes. Er zijn ook gewoon bospaden en zandpaden die niet gemarkeerd zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 17:54

Veulen84 schreef:
Ik snap hem niet :o? ... Als je niet mag rijden op fiets- en wandelpaden en half verharde paden. Dan blijven toch nog steeds alleen de autopaden en ruiterpaden over? En daar mocht je toch altijd al rijden?

Of mis ik iets totaal?

Dat denk ik wel ja... hier in de bossen (drenthe) heb je wandelpaden, fietspaden , ruiterroutes. Maar ook heel veel paden zonder bestemming. Als ruiter mag je hier nu niet op en dat mag straks wel.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 18:17

Ben benieuwd! Ik heb nu eigenlijk weinig te klagen, maar onderhoud is wel een punt...
We gaan 't zien!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 18:17

Er is hier eigenlijk geen geld meer voor onderhoud van bossen en paden. Dat merken we hier al járen. Dus logisch dat ze hier een ruiter dan maar toelaten ook. zelfs de meeste voetpaden zijn hier niet meer van de omgevende natuur te onderscheiden. Altijd nog beter dan dat ze alles maar afzagen/omkappen (zoals hier uit gemakzucht/besparing ook veel gebeurt) om te besparen op het onderhoud.
Op fiets en wandelpaden mocht je als ruiter al een eeuwigheid niet, maar bij gebrek (begaanbare) ruiterpaden doet iedereen dat hier ook al jaren.
Ik ben er wel voor dus.

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 18:30

Ik zeg: Veluwezoom ook als proefproject, per direct graag *D :j

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 18:44

En nog een reden op de lijst dat ik naar Drenthe wil. Snoeischaartje in de zadeltas en gaan met die banaan.

Verdwalen? Ik kom altijd thuis :D Beetje avontuur hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 18:46

Slechte zaak.
Dit is niks anders dan vrij brief om de ruiterpaden op te heven en het onderhoud er aan.

Klinkt leuk van andere paden, meer vergeet niet dat je bij meer delen van die paden niet fatsoenlijk kunt draven/galopperen vanwege laag hangende takken.
BTW, in Grolloo hebben ze al aardig wat paden omgetoverd in van die puin paden waar je echt niet blij van wordt. Ens straks als ik goed begrijp maar je dan daar niet meer rijden gezien dan gezien wordt als half verhard pad.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 21:45

_maaike_D schreef:
Nu de paard-hatende randstad graag.
Ruiterpaden zijn schaars, menpaden zijn er überhaupt niet en op de weg wordt je doodgereden...

Ik ben al druk aan het mailen met de regio consulent van de knhs, maar die reageert niet zo vlot, Vd weekje weer eens bij de grote baas aan de bel trekken!!

Voor de verdwaalden: endomundo downloaden!!

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 22:54

Yvank_ schreef:
Veulen84 schreef:

Of mis ik iets totaal?

Dat denk ik wel ja... hier in de bossen (drenthe) heb je wandelpaden, fietspaden , ruiterroutes. Maar ook heel veel paden zonder bestemming. Als ruiter mag je hier nu niet op en dat mag straks wel.

Okee, zulke paden hebben we hier niet. Alles heeft een bestemming (en dat is meestal niet ruiter).

senta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 09:49

Ik vind het een goede ontwikkeling. Zou leuk zijn als ook andere natuurbeheerders dan SBB het voorbeeld zouden volgen. Nationaal Park de Hoge Veluwe doet dit overigens al jaren zo, tot ieders tevredenheid.

En over hoeveel paden er dan nog over blijven, SBB is bezig het aantal gemarkeerde wandelroutes te reduceren, dus het aantal niet gemarkeerde paden neemt alleen maar toe in die gebieden. Verder is het met het onderhoud van ruiterpaden door SBB in deze buurt toch al slecht gesteld, dus we zouden er hier alleen maar op vooruit gaan.

aricia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 12:17

Met andere woorden : Hoeven ze geen onderhoud meer te plegen aan de ruiterpaden die op sommige stukken in Drentse bossen er zeer slecht bijliggen ....

Sneeuwmaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 12:28

Wat Let jullie dan om bijv twee keer per jaar met andere ruiters de paden op te ruimen? Of samen met SBB. Ik irriteer me een beetje aan de afhankelijke houding van sommigen hoor.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 12:32

DonCamillo schreef:
Moet ik hier blij mee zijn? Ik zou het erg jammer vinden als er gemarkeerde ruiterroutes zouden verdwijnen. Ben zo iemand die ergens voor de vijfde keer rijdt en het dan nog presteert om te verdwalen!

In de OP:
"Alleen als de groep groter is dan zeven combinaties, is het verplicht op ruiterpaden of vaste routes te rijden."

De vaste routes en paden verdwijnen dus niet, als ik het zo lees.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 13:55

Het lijkt mij geen goede ontwikkeling als niemand meer zijn 'eigen ' pad heeft. Voetgangers, mountainbikers en ruiters op 1 pad is vragen om problemen en ongelukken imo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 13:56

Maar dat is nu ook al zo. Verschillende routes hier in het bos zijn officieel een ruiterroute en mountainbike route.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 14:01

Veulen84 schreef:
Of mis ik iets totaal?

Die half verharde paden snap ik ook niet, maar in de OP staat gemarkeerde fiets/wandelpaden. Wat ik overigens ook niet goed begrijp, want hier zijn veel gemarkeerde wandelpaden waarvan stukken ook gewoon ruiterpad zijn. Ik kan me niet voorstellen dat je daar dan opeens niet meer langs mag.