Manege in Setúbal (Portugal) functioneert als paardenasiel

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Manege in Setúbal (Portugal) functioneert als paardenasiel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-15 11:50

Bron: adn-agencia de noticias

(Eerste deel is van toepassing, tweede deel gaat over klimaatveranderingen.)

In een gemeenteveradering is besloten dat het Hippisch Centrum van het klooster São Domingos als opvang mag functioneren voor losgelaten (zwerf-) en mishandelde paarden.
Er zijn steeds meer loslopende dieren op de openbare weg en mishandelde dieren, met name paarden, waar de gemeente onvoldoende opvang voor heeft tot de eigenaren zijn gevonden.

Daarom is het Hippisch Centrum in Vila Nogueira de Azeitão aangewezen om samen te werken met de gemeente en als opvangplek te dienen omdat ze daar de middelen hebben om goed voor de paarden te kunnen zorgen.

In het protocol staat dat als er een dier wordt gevangen dat een kans maakt om beter te worden, deze naar het Hippisch Centrum wordt gebracht waar het 15 dagen blijft.
Als binnen die tijd de eigenaar zich meldt, kan die het paard ophalen na betaling van een boete en de gemaakte kosten.
Als er wordt gekozen om het dier achter te laten, dan wordt het in beslag genomen door de gemeente die het paard op zijn beurt aan het HC doneert zonder betaling van de onkosten.
Als de eigenaar onbekend is of er voor kiest niet op te komen dagen, wordt er via politie geadopteerd.
Het protocol is 12 maanden geldig en wordt automatisch een zelfde periode verlengd.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 17:27

Ik klikte het artikel aan....maar het wil niet zo goed in het portugees :') :')
Wat fijn dat de instanties toch willen samenwerken om de sukkels een beter leven te geven.
Zie jij ook wel eens achtergelaten / mishandelde dieren langs de weg dwalen ? Lijkt mij verschrikkelijk... :\

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-15 20:24

Gelukkig niet, maar ik zal je vertellen dat ik ze dan gewoon zonder melding te maken mee zal nemen.
Als de eigenaar het dier mist zal die wel een oproep doen op Facebook en via via weet je snel genoeg van wie welk paard is.

Er was hier een man die zijn paarden heeft weggegeven omdat hij er niet meer voor kon zorgen. Dat was net voordat ik hier kwam wonen anders had ik er zeker een paar genomen.
Maar die heeft echt moeten leuren, mensen nemen niet zomaar een paard aan, omdat ze weten dat et kosten meebrengt. Paarden uiteindelijk maar loslaten en aan hun lot overlaten gebeurt helaas best veel.
een ander probleem zijn de paarden van zigeuners die ontsnappen. Niet zelden raken ze bij verkeersongevallen betrokken. Eigenaars eisen ze niet op, bang voor de boetes.

Chippen is trouwens ook hier verplicht, doch een groot deel van de paarden is nog niet gechipped.

Veel gemeentes zitten met hun handen in het haar omdat ze gewoon niet weten wat ze met de paarden moeten doen.
Met enige regelmaat worden paarden ter adoptie aangeboden via gemeente/politie.