bokt.nl / www.horseandhound.co.uk
Olympisch kampioen Steve Guerdat wil dat de FEI-regels rond doping veranderd worden. Twee paarden van de springruiter testten positief op verboden middelen. De FEI oordeelde dat de positieve testen het gevolg waren van een besmetting en Guerdat werd vrijgesproken.
Steve Guerdat zegt: "Toen ik het nieuws van de positieve testen kreeg, wist ik dat mijn leven nooit meer hetzelfde zou zijn. In de krantenkoppen zou mijn naam in verband worden gebracht met de dopingzaak. Ik moest dus terugvechten en uitzoeken wat er was gebeurd. Ik wilde geen 10, 15 of 20 jaar verder rijden met die zaak boven mijn hoofd, ik wilde mijn naam zuiveren."
Daar is Guerdat dus in geslaagd: zijn schorsing werd opgeheven. De paarden mochten echter twee maanden lang niet deelnemen aan wedstrijden, waardoor de Zwitser niet kon deelnemen aan het EK.
Guerdat wil dan ook dat de FEI de aanpak van dergelijke zaken verandert. "Het is onze plicht om samen naar de toekomst te kijken en om dingen te veranderen. Een aanpassing zou goed zijn voor de sport, zodat we de carrières van onschuldige ruiters niet schaden. De regels moeten veranderd worden: elke positieve test moet besproken worden vooraleer men ermee naar buiten komt."
De FEI liet al weten dat al voor de zaak van Guerdat besprekingen gestart zijn om de regelgeving aan te passen.
Read more at http://www.horseandhound.co.uk/news/oly ... ah35mD4.99