In Turnhout (België) hebben twee vrouwen een verbod gekregen voor het houden van dieren van de rechter. Het verbod is het gevolg van verwaarlozing van 37 paarden en pony's in Hoogstraten. De vrouwen, 52 jaar en 27 jaar oud en afkomstig uit Rotterdam, zijn dinsdag door de strafrechter bij verstek veroordeeld voor dierenverwaarlozing. Naast het verbod kregen ze ook elk een boete van €12.000.
De verwaarlozing van de 37 paarden en pony's zou tussen februari en maart vorig jaar hebben plaatsgevonden. De dieren stonden in stallen en kregen onvoldoende eten en drinken aangeboden. Daarnaast kregen de dieren volgens de rechter niet de nodige medische verzorging. Van de 37 dieren stonden acht grote paarden in stallen waarin allerlei materiaal rondslingerde waaraan ze zich konden verwonden. Achttien kleine pony's stonden per drie of vier in kleine varkensstallen en hadden te weinig ruimte.
Het duo had zich eerder al in Nederland schuldig gemaakt een soortgelijke verwaarlozing. Ze mogen door het verbod geen dieren meer houden. Indien ze dit wel doen dan moeten ze per overtreding €250 betalen.
Dan verhuizen ze weer naar een andere land om dit overnieuw te doen. Zou in mijn ogen veel zwaarder gestraft mogen worden gezien ze dit al vaker hebben gedaan.
Hoewel ik zelf uit omgeving r'dam kom gaat er bij mij geen belletje rinkelen.. In ieder geval vraag ik me bij dit soort gevallen altijd af wat nou precies de intentie is geweest. Ze moeten er toch op de een of andere manier (financieel) profijt van hebben gehad, kan me niet voorstellen dat ze ze voor de lol hadden. Aan de andere kant, hoe veel kan je tegenwoordig nog verdienen aan kleine pony's, zeker als ze in zo'n slechte conditie zijn..
We kunnen wel oordelen over dat het anders moet. Maar zo lang het schort aan de begeleiding en controle er na blijft dit door gaan. Mensen die verzamelen en dit gewoon vinden stoppen niet uit zichzelf. En van een kale kip kan je niet plukken dus die boete zal het niet oplossen ben ik bang.
Ik denk eerlijk gezegd dat hier zorg nodig is en goede begeleiding en dus de controle zwaarder en opvolging van na zorg. Zodat deze mensen niet opnieuw eerst 37 paarden kunnen gaan verzamelen in een ander land of desnoods zelfde land op een andere plek. En anders over een paar maanden opnieuw een bericht over deze mensen en hetzelfde probleem.
Deze mensen zijn ziek...en dit stopt niet zonder hulp dat dat op orde komt. Kijk vaak die Amerikaanse programma;s en ook de Nederlandse over hoarders....dat is niet gemakkelijk om ze eruit te houden!
Jet
Geplaatst: 07-10-15 07:48
Kostolany, je hebt volkomen gelijk hoor, het is voor de mensen zelf ook triest dat ze geen begeleiding krijgen op de juiste manier. Het was beter geweest als ze ook verplicht zouden zijn geweest om begeleiding hierin te accepteren, i.p.v. alles weer innemen, een verbod opleggen en een boete geven. Als ze alleen weer ergens anders naar toe verhuizen en niemand zou weten waarheen, is het geven van hulp ook wel heel moeilijk. Ik kan me ook niet voorstellen dat bij deze zieke mensen een ontzegging en boete helpen...
Sommige mensen kunnen alleen geholpen worden als ze dat echt zelf willen, geholpen willen worden.
Dit is heel vaak niet zo, en die zie je bij alle soorten verslavingen....
Dus wat je doet bij zulke mensen zijn maar 2 dingen......opsluiten in gesloten inrichting of hun helpen als ze dat zelf willen is de enigste oplossing.
Sigrid1182 waar;) Maar...denk dat je hier moet voorkomen dat ze opnieuw dieren in hun bezit krijgen. En opsluiten leuk idee maar dat moet dan voor de rest van hun leven en daar betalen wij allemaal aan mee? Lijkt me ook niet de oplossing voor dit probleem.
Jet: Klopt als ze weer verdwijnen onder de radar wordt het moeilijk. Maar dat moet toch nog wel op te volgen zijn. Geef ze dan maar een enkelbandje zodat je weet waar ze uit hangen en wat ze doen:) Zo voorkom je ook veel. En vaker opvolgen of er geen nieuwe dieren staan. Geef ze een vaste plek waar ze moeten blijven en opvolging al is het gedwongen hulp....wordt vaker gedaan.
Maar ja elk mens heeft zijn achtergrond en verhaal en motivatie zo ook hier waarschijnlijk. En oordelen en veroordelen is makkelijker dan voorkomen en helpen te zoeken naar oplossingen.
Jet
Geplaatst: 07-10-15 15:53
Je verwoordt het mooi, ik ben het helemaal met je eens hoor!
Pfff,moeten we echt alles als ziekte zien nu? Het zijn gewoon egoisten,en die vind ik niet zielig.Niks begeleiding, wel controle,geld dat begeleiding zou kosten kan beter besteed worden,aan de opvang van de échte slachtoffers van zulke mensen,de dieren dus.
Jet
Geplaatst: 08-10-15 20:08
Freeride, het IS een ziekte, of je het nu wil of niet. Zielig of niet, kosten of niet, ze hebben begeleiding nodig, of je het nu wil of niet. Die dieren worden nu sowieso opgevangen, en begeleiding geven is de enige mogelijkheid om er voor te zorgen dat ze niet weer allerlei dieren aanschaffen of "opvangen".