Sectorraad paarden werkt aan welzijnslabel voor maneges

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Flew

Sectorraad paarden werkt aan welzijnslabel voor maneges

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-15 08:13

http://www.agriholland.nl

De Sectorraad Paarden (SRP) werkt aan een welzijnslabel voor maneges en andere bedrijven waar met paarden wordt gewerkt. Het label is een vervolg op http://www.paardenwelzijnscheck.nl, de interactieve website die werd ontwikkeld om de kennis over het welzijn van paarden te vergroten. De SRP wil de check uitbouwen tot een breed gedragen kwaliteitsinstrument met een bijbehorend keurmerk of label waarmee het welzijn in de paardensector wordt gemonitord en verbeterd. Een geschoolde inspecteur zal de bedrijven bezoeken.

De SRP streeft ernaar om overlap met andere certificaten, zoals het veiligheidscertificaat van de Stichting Veilige Paardensport, zoveel mogelijk te voorkomen. Het aantal bedrijfsbezoeken en de kosten voor ondernemers moeten beperkt blijven. Het plan voorziet in de accreditatie door een onafhankelijke partij.

De paardenwelzijnscheck zal worden vernieuwd, waarbij er compensatie mogelijk is. Wanneer de boxmaat van de stal bijvoorbeeld iets kleiner is dan de norm geeft de check 'verminderd welzijn aan'. Het risico op verminderd welzijn kan echter gecompenseerd worden door het paard dagelijks ruim voldoende vrije beweging te geven, waardoor er van verminderd welzijn geen sprake meer is. Het Welzijnsconcept dat de Raad voor Dieraangelegenheden in 2012 ontwikkelde, ligt ten grondslag aan deze aanpak.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 11:36

ik zou graag zien dat ze de informatie op de site in het nederlands zouden aanbieden ipv lappen engelse tekst uit onderzoeken, daarnaast een mooie samenvatting van hoe ze het graag zouden willen zien zou ook niet misstaan....
momenteel vind ik de site een beetje onhandig en gebruiksonvriendelijk waardoor ik het maar weer weggeklikt heb.

juist al wil je verandering teweeg brengen lijkt het me zaak te zorgen dat de tools gemakkelijk toegankelijk zijn en gebruiksvriendelijk zijn en de informatie duidelijk en goed te lezen.

niet alleen voor de ondernemingen die hier mee te maken zouden kunnen of willen krijgen, maar ook voor de consument die anders ook totaal niet weet wat het hele gebeuren in houd waardoor een dergelijk certificaat geen waarde heeft voor hen

chamion
Huisheks

Re: Sectorraad paarden werkt aan welzijnslabel voor maneges

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 19:19

Aan de 1ne kant een goede vooruitgang, aan de andere kant niet. Hierdoor kunnen maneges over de fles gaan. Indien je van de gemeente niet de hoognodige aanpassingen mag doen ivm vergunningen of geen ruimte voor uitbreidingen dan kan het klanten kosten en dus je bedrijf.

Ik ben zeker voor meer welzijn, maar de maneges die ik ken zijn daar altijd al goed mee geweest. Omdat die paarden wel het geld verdienen en indien ze gezond zijn en "fris" in de kop zijn gaan ze langer mee. En dat is goedkoper dan elke keer maar paarden weg te brengen en nieuwe te kopen.

Ik hou deze ontwikkeling zeker in de gaten. Ben benieuwd wat eruit gaat komen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 20:36

Mooi en per wanneer worden stands verboden en minimaal vier uur per dag vrije beweging verplicht?

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 20:40

Arabesk schreef:
Mooi en per wanneer worden stands verboden en minimaal vier uur per dag vrije beweging verplicht?

Stands zijn toch al verboden? Of wacht, er mogen geen nieuwe worden gemaakt er per 2017 verboden.

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 20:45

EskeGirl schreef:
Arabesk schreef:

Stands zijn toch al verboden? Of wacht, er mogen geen nieuwe worden gemaakt er per 2017 verboden.

En de FNRS geeft een ster aftrek voor stands (daarom zijn enkele maneges al uit de FNRS gestapt omdat hun paarden alleen 2 a 3 uurtjes in een stand staan voor de lessen en daarna of daarvoor altijd buiten staan in groepen op het land en of paddock)

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 00:33

chamion schreef:
daarom zijn enkele maneges al uit de FNRS gestapt omdat hun paarden alleen 2 a 3 uurtjes in een stand staan voor de lessen en daarna of daarvoor altijd buiten staan in groepen op het land en of paddock)

Kijk en dat vind ik dus belachelijk, een manege die het goed voor elkaar heeft en dan op het puntje "stands" de boel laten afketsen. De combinatie mensen en dieren is niet zwart/wit.

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 08:12

daffie1986 schreef:
chamion schreef:
daarom zijn enkele maneges al uit de FNRS gestapt omdat hun paarden alleen 2 a 3 uurtjes in een stand staan voor de lessen en daarna of daarvoor altijd buiten staan in groepen op het land en of paddock)

Kijk en dat vind ik dus belachelijk, een manege die het goed voor elkaar heeft en dan op het puntje "stands" de boel laten afketsen. De combinatie mensen en dieren is niet zwart/wit.

Het is al gebeurd en deze maneges hebben een nieuwe organisatie gestart (ben alleen even de naam kwijt van deze organisatie en maneges die erbij gesloten zitten)

Helaas is de FNRS in zijn keur systeem erg zwart/wit. Een andere manege die ik ken krijgt geen 5 sterren omdat het pand oud is en het heel moeilijk is om tijdelijke stallen te maken voor +20 ponys zo dat hun oude, kleine en donkere stallen tegen de vlakte kunnen om nieuwe stallen te bouwen. Maar daarnaast komen er ook minder nieuwe stallen op dezelfde plek omdat er geen ruimte is verder op die plek. Maar deze pony's staan minimaal 4 uur per dag buiten in groepsverband in grote paddocks met drinken en hooinetten.

Het is jammer maar daar mag van mij wat gewijzigd worden.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 08:17

Ik heb voor de grap even de test gedaan, maar ook dit keurmerk is erg zwart/wit, het is echt alles of niets. En dat is in mijn ogen ook het probleem ervan, want zoals gezegd, mensen en dieren zijn niet zwart wit. Er wordt ook niet gekeken naar het welzijn van de dieren, maar er worden puntjes afgevinkt.

Bovendien vraag ik mij af waarom er zoveel moeite voor gedaan wordt om een keurmerk in te stellen. Uit een topic wat hier laatst op bokt stond, blijkt dat de over-, over-, óvergrote meerderheid geen meerwaarde in het keurmerk ziet. Juist ook om bovenstaande redenen.

Laten ze het geld steken in goede voorlichting, zodat mensen zelf kunnen zien of er ergens goed met paarden omgegaan wordt, lijkt me een veel betere zet.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 08:19

chamion schreef:

daffie1986 schreef:

chamion schreef:
Het is al gebeurd en deze maneges hebben een nieuwe organisatie gestart (ben alleen even de naam kwijt van deze organisatie en maneges die erbij gesloten zitten)

Helaas is de FNRS in zijn keur systeem erg zwart/wit. Een andere manege die ik ken krijgt geen 5 sterren omdat het pand oud is en het heel moeilijk is om tijdelijke stallen te maken voor +20 ponys zo dat hun oude, kleine en donkere stallen tegen de vlakte kunnen om nieuwe stallen te bouwen. Maar daarnaast komen er ook minder nieuwe stallen op dezelfde plek omdat er geen ruimte is verder op die plek. Maar deze pony's staan minimaal 4 uur per dag buiten in groepsverband in grote paddocks met drinken en hooinetten.

Het is jammer maar daar mag van mij wat gewijzigd worden.

Citaat:
De paardenwelzijnscheck zal worden vernieuwd, waarbij er compensatie mogelijk is. Wanneer de boxmaat van de stal bijvoorbeeld iets kleiner is dan de norm geeft de check 'verminderd welzijn aan'. Het risico op verminderd welzijn kan echter gecompenseerd worden door het paard dagelijks ruim voldoende vrije beweging te geven, waardoor er van verminderd welzijn geen sprake meer is.

En dat gaat deze organisatie dus anders doen.
Minpunten kunnen gecompenseerd worden

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 08:30

Als ik denk aan welzijn dan denk ik aan

*paarden die geen 22/7 op stal staan, maar anders een inloopstal hebben..

* niet tig paarden met been problemen, omdat ze ontzettend slecht op de voeten staan...

*niet 6 uur op een dag buitenritten rijden, om dan ook nog eens aantal uur met lessen te hoeven meelopen

En t meest belangrijke vind ik nog dat een paard niet enkel maar gezien word als "product wat geld in t laatje moet brengen"

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 08:39

chamion schreef:
En de FNRS geeft een ster aftrek voor stands (daarom zijn enkele maneges al uit de FNRS gestapt omdat hun paarden alleen 2 a 3 uurtjes in een stand staan voor de lessen en daarna of daarvoor altijd buiten staan in groepen op het land en of paddock)

Belachelijk, op die manier zijn stands toch een mooi middel!!
Ik ken een FNRS manege die de pony's in een groep (dus loopstal) heeft staan, ook als ze niet met elkaar overweg kunnen. Nou, lekker welzijnsidee. Ook lekker veilig dat de jongste lessertjes de pony's ook zelfstandig op mogen halen... }:0

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 10:46

Janine1990 schreef:
chamion schreef:

Belachelijk, op die manier zijn stands toch een mooi middel!!
Ik ken een FNRS manege die de pony's in een groep (dus loopstal) heeft staan, ook als ze niet met elkaar overweg kunnen. Nou, lekker welzijnsidee. Ook lekker veilig dat de jongste lessertjes de pony's ook zelfstandig op mogen halen... }:0

Nou vroeger moesten wij de pony's ook zelfstandig uit de wei halen, daar is niks mee pony's stonden teminste buiten ipv in een gevangenis genaamd "stal"

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 10:49

Ik ken ook een 5-sterren FNRS manege... met wel 2 paddocks op minstens 60 paarden (manege en pension). In de zomer een paar uur weidegang.

Maar er is een prachtige foyer, solarium, stapmolen, 2 binnenbakken, 1-2 grote buitenbakken, longeerring... want daar hebben paarden echt wat aan.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 10:56

NathalietjeB schreef:
Nou vroeger moesten wij de pony's ook zelfstandig uit de wei halen, daar is niks mee pony's stonden teminste buiten ipv in een gevangenis genaamd "stal"

Je denkt duidelijk niet ver genoeg...
Een 'kudde' die niet in evenwicht is staat in een loopstal. Dat uit zich in gieren en onaangenaam gedrag van de paarden onderling. Een schop is hierbij niet uitzonderlijk. Een loopstal is dan ten alle tijde te klein.
Joh, ga jij daar lekker vol vertrouwen kinderen in laten lopen? Die geen centje meer ervaring hebben dan rijden in een manegeles?

Lijkt me geen strak plan!

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 11:06

Ik ben reuze benieuwd ken wel een aantal maneges waar ik geen hoge pet voor heb...

En wat 5 sterren betreft hier komt heeeel veel meer bij kijken dan alleen degelijke stallen enz hoor ook veel "nutteloze" dingen voor een manege houder

Ik had graag gezien dat de paarden buiten de lessen om veeeeel meer buiten komen op de wei
Of überhaupt buiten komen en dan niet met 30 paarden/pony's op 30x80m dat is echt te klein
Gewoon fatsoendelijke weides of paddocks met een normaal aantal paarden
Deze dieren werken voor het brood van de manege houder dan moeten ze ook iets "er voor terug krijgen" om het zo maar even te noemen

Verder moet het heel wat gebeuren op tuigage ik zie veel maneges werken met slecht passend tuig denk aan zadels op de schoften enz enz
En paarden die de 25 al ruim gepasseerd zijn en brood mager zijn die al jaaaaren het werk doen ook eens wat minder laten werken
Dan maar opzoek na wat geschiktere pony's voor erbij
Ook z'n brave sul hoort geen 3uurtjes te lopen als het niet nog meer is...

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 11:11

EskeGirl schreef:
Ik ken ook een 5-sterren FNRS manege... met wel 2 paddocks op minstens 60 paarden (manege en pension). In de zomer een paar uur weidegang.

Maar er is een prachtige foyer, solarium, stapmolen, 2 binnenbakken, 1-2 grote buitenbakken, longeerring... want daar hebben paarden echt wat aan.

Ja precies, die 5 sterren zijn voor de ruiters niet voor de paarden.
En paarden 2-3 uur in en stand vind ik ook niet oke. Ze lopen al 6 uur per dag dan nog eens 2-3 uur in de stand waar ze de kont niet kunnen keren. Wat is mis met een normale stal, geef je dieren ook eens de ruimte ipv ophokken.
Ze werken voor je centen. Kinderen moeten ook leren dat het gewoon niet hoort om een dier in zo'n kleine ruimte te zetten.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 13:19

die stands zijn gewoon om op en af te zadelen en ze staan er wellicht een uurtje als ze niet alle lesuren hoeven te lopen. Kinderen zelf pony's uit een groepsstal laten halen is niet zo handig en verstandig.
Van die paar uur op stand met hun voer en wat hooi zal echt geen drama zijn als ze verder 16-20 uur per dag vrij rond kunnen lopen in een groepshuisvesting.

Ik dacht dat er wel onderscheid werd gemaakt tussen "poets/opzadelstands" en stands als stal in die welzijnschecks. Heb ik dat verkeerd gelezen?

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 13:40

Nou dat uurtje wordt allang veel langer en paarden horen gewoon niet in stands.
Dat moeten de mensen eens gaan inzien!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 13:51

Snooki schreef:
Nou dat uurtje wordt allang veel langer en paarden horen gewoon niet in stands.
Dat moeten de mensen eens gaan inzien!

Je moet het niet zo zwart wit zien... Is helemaal niets met zo'n stand. Vroeger toen ik op manege reed hadden wij ze ook. Meeste paarden lagen gewoon in hun stands.

Als ik mijn paard klaar maak voor een wedstrijd een avond van te voren heeft hij het vermoedelijk zwaarder. Eerst poetsen en opzadelen, dan rijden (dat is sowieso al zwaarder dan wat een gemiddeld manegepaard doet), daarna wassen indien nodig. Soms scheer ik eerst z'n benen nog bij. Dan ben je ook zomaar 3 uur verder. (waarvan eens een half uurtje/drie kwartier rijden)
Nou poe hé...

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 13:55

Omdat ze dat bij jou vroeger op de manege gedaan hebben wilt niet zeggen dat het goed is.
En dat is ook precies één van de redenen waarom ze stands moeten verbieden. De meisjes op de maneges denken omdat de manege het doet het normaal is.
En jou paard is neem ik aan geen manegepaard die 6 uur per dag of meer loopt? En je doet dat wat je zegt neem ik aan ook niet 5 dagen of meer in de wee?
En dat ''Poe he'' kun je achterwege laten om de discussie leuk te houden! ;)

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 13:59

Stands zijn niet perdefinity slecht het licht aan het gebruik ervan...
Ik zie in veel gevallen liever stands met weide gang dan enkel stal van 3x3 als het dat vaak al is

Hele dagen stal 3x3 verder 2-4 uur lessen lopen en kindjes die af en toe een borstel er over halen niet te spreken of het goed gebeurt
Eventueel met 30 stuks smorgens 2 uurtjes op het "land" wat nog kleiner is dan een voetbalveld voor de Fjes

Of van 4-7/8 op stand waar ze gewoon kunnen liggen waarvan er lessen gelopen word
(tussen half 4 en 4 komen ze op stand na de lessen weer direct na de wei met schuil mogelijkheid)
Even in het midden gelaten hoeveel uur
En de rest op een fatsoendelijke wei
Waar ze plek genoeg hebben en lekker kunnen klieren spelen en kunnen sprinten zonder op elke m2 uit moeten wijken voor n vriendje
Laatst bijgewerkt door Gentlegiant op 07-10-15 14:02, in het totaal 2 keer bewerkt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 14:01

Gentlegiant schreef:
Stands zijn niet perdefinity slecht het licht aan het gebruik ervan...
Ik zie in veel gevallen liever stands met weide gang dan enkel stal van 3x3 als het dat vaak al is

Hele dagen stal 3x3 verder 2-4 uur lessen lopen en kindjes die af en toe een borstel er over halen niet te spreken of het goed gebeurt
Eventueel met 30 stuks smorgens 2 uurtjes op het "land" wat nog kleiner is dan een voetbalveld voor de Fjes

Of van 4-7/8 op stand waar ze gewoon kunnen liggen waarvan er lessen gelopen word
(tussen half 4 en 4 komen ze op stand na de lessen weer direct na de wei met schuil mogelijkheid)
Even in het midden gelaten hoeveel uur
En de rest op een fatsoendelijke wei
Waar ze plek genoeg hebben en lekker kunnen klieren spelen en kunnen sprinten zonder op elke m2 uit moeten wijken voor n vriendje

Dan liever stands
Het is niet allemaal zo zwart-wit als vele denken

_/-\o_

Snooki schreef:
Omdat ze dat bij jou vroeger op de manege gedaan hebben wilt niet zeggen dat het goed is.
En dat is ook precies één van de redenen waarom ze stands moeten verbieden. De meisjes op de maneges denken omdat de manege het doet het normaal is.
En jou paard is neem ik aan geen manegepaard die 6 uur per dag of meer loopt? En je doet dat wat je zegt neem ik aan ook niet 5 dagen of meer in de wee?
En dat ''Poe he'' kun je achterwege laten om de discussie leuk te houden! ;)

Mijn paard is geen manegepaard nee, maar die moet wel een bult harder werken dan een manegepaard vermoed ik zomaar.
De meisjes op de manege weten ook dat ze alleen tot de volgende les in de stand staan. En zullen ook vaak genoeg horen dat het paard genoeg heeft gedaan of vandaag vrij is en dus daarom in de stal moet of in de wei.

Dus als dat het enige argument is, dan zie ik die niet als valide.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 14:04

vele manege paarden het wel degelijk zwaar!
Niet bij elke manege natuurlijk maar het merendeel wel
Wat dacht je van dag in dag uit nieuwe ruitertjes op je rug hebben die maar wat aan modderen? (wat op veel maneges gebeurd)

Ik weet zeker dat 85% van de manege paarden het zwaarder hebben dan de eigen paarden die 4/5/6 dagen in de week lopen en getraind worden dus buitenritjes niet mee geteld
En zo nu en dan een wedstrijd mee pakken al is dat elke week

Bij jou manege gaan de paarden misschien na of voor de lessen na buiten en weten de klanten dat maar dat is lang niet overal zo
Met mijn post praat ik stands niet goed hoor
Maar wel dat er niet zwart wit gedacht moet worden over stands
Op vele maneges met stands staan ze daar gewoon merendeel van hun leven in

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 14:06

Gentlegiant schreef:
vele manege paarden het wel degelijk zwaar!
Niet bij elke manege natuurlijk maar het merendeel wel
Wat dacht je van dag in dag uit nieuwe ruitertjes op je rug hebben die maar wat aan modderen? (wat op veel maneges gebeurd)

Ik weet zeker dat 85% van de manege paarden het zwaarder hebben dan de eigen paarden die 4/5/6 dagen in de week lopen en getraind worden dus buitenritjes niet mee geteld
En zo nu en dan een wedstrijd mee pakken al is dat elke week

Ja het hangt er vanaf van welke kant je het bekijkt.
Mijn paard heeft het mentaal niet zo zwaar als een manegepaard inderdaad... Hij lijkt elke keer weer blij als ik er aan kom :') Blij ei... :+

Dat aanmodderen zie ik ook voornamelijk op maneges. Maar zolang het om ruitertJES gaat (nadruk op het verkleinen uiteraard) denk ik dat het lichamelijk wel wat meevalt.