Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
EskeGirl schreef:Arabesk schreef:Mooi en per wanneer worden stands verboden en minimaal vier uur per dag vrije beweging verplicht?
Stands zijn toch al verboden? Of wacht, er mogen geen nieuwe worden gemaakt er per 2017 verboden.
chamion schreef:daarom zijn enkele maneges al uit de FNRS gestapt omdat hun paarden alleen 2 a 3 uurtjes in een stand staan voor de lessen en daarna of daarvoor altijd buiten staan in groepen op het land en of paddock)
daffie1986 schreef:chamion schreef:daarom zijn enkele maneges al uit de FNRS gestapt omdat hun paarden alleen 2 a 3 uurtjes in een stand staan voor de lessen en daarna of daarvoor altijd buiten staan in groepen op het land en of paddock)
Kijk en dat vind ik dus belachelijk, een manege die het goed voor elkaar heeft en dan op het puntje "stands" de boel laten afketsen. De combinatie mensen en dieren is niet zwart/wit.
chamion schreef:daarom zijn enkele maneges al uit de FNRS gestapt omdat hun paarden alleen 2 a 3 uurtjes in een stand staan voor de lessen en daarna of daarvoor altijd buiten staan in groepen op het land en of paddock)
daffie1986 schreef:Kijk en dat vind ik dus belachelijk, een manege die het goed voor elkaar heeft en dan op het puntje "stands" de boel laten afketsen. De combinatie mensen en dieren is niet zwart/wit.
chamion schreef:Het is al gebeurd en deze maneges hebben een nieuwe organisatie gestart (ben alleen even de naam kwijt van deze organisatie en maneges die erbij gesloten zitten)
Helaas is de FNRS in zijn keur systeem erg zwart/wit. Een andere manege die ik ken krijgt geen 5 sterren omdat het pand oud is en het heel moeilijk is om tijdelijke stallen te maken voor +20 ponys zo dat hun oude, kleine en donkere stallen tegen de vlakte kunnen om nieuwe stallen te bouwen. Maar daarnaast komen er ook minder nieuwe stallen op dezelfde plek omdat er geen ruimte is verder op die plek. Maar deze pony's staan minimaal 4 uur per dag buiten in groepsverband in grote paddocks met drinken en hooinetten.
Het is jammer maar daar mag van mij wat gewijzigd worden.
Citaat:De paardenwelzijnscheck zal worden vernieuwd, waarbij er compensatie mogelijk is. Wanneer de boxmaat van de stal bijvoorbeeld iets kleiner is dan de norm geeft de check 'verminderd welzijn aan'. Het risico op verminderd welzijn kan echter gecompenseerd worden door het paard dagelijks ruim voldoende vrije beweging te geven, waardoor er van verminderd welzijn geen sprake meer is.
chamion schreef:En de FNRS geeft een ster aftrek voor stands (daarom zijn enkele maneges al uit de FNRS gestapt omdat hun paarden alleen 2 a 3 uurtjes in een stand staan voor de lessen en daarna of daarvoor altijd buiten staan in groepen op het land en of paddock)
Janine1990 schreef:chamion schreef:En de FNRS geeft een ster aftrek voor stands (daarom zijn enkele maneges al uit de FNRS gestapt omdat hun paarden alleen 2 a 3 uurtjes in een stand staan voor de lessen en daarna of daarvoor altijd buiten staan in groepen op het land en of paddock)
Belachelijk, op die manier zijn stands toch een mooi middel!!
Ik ken een FNRS manege die de pony's in een groep (dus loopstal) heeft staan, ook als ze niet met elkaar overweg kunnen. Nou, lekker welzijnsidee. Ook lekker veilig dat de jongste lessertjes de pony's ook zelfstandig op mogen halen...
NathalietjeB schreef:Nou vroeger moesten wij de pony's ook zelfstandig uit de wei halen, daar is niks mee pony's stonden teminste buiten ipv in een gevangenis genaamd "stal"
EskeGirl schreef:Ik ken ook een 5-sterren FNRS manege... met wel 2 paddocks op minstens 60 paarden (manege en pension). In de zomer een paar uur weidegang.
Maar er is een prachtige foyer, solarium, stapmolen, 2 binnenbakken, 1-2 grote buitenbakken, longeerring... want daar hebben paarden echt wat aan.
Snooki schreef:Nou dat uurtje wordt allang veel langer en paarden horen gewoon niet in stands.
Dat moeten de mensen eens gaan inzien!
Gentlegiant schreef:Stands zijn niet perdefinity slecht het licht aan het gebruik ervan...
Ik zie in veel gevallen liever stands met weide gang dan enkel stal van 3x3 als het dat vaak al is
Hele dagen stal 3x3 verder 2-4 uur lessen lopen en kindjes die af en toe een borstel er over halen niet te spreken of het goed gebeurt
Eventueel met 30 stuks smorgens 2 uurtjes op het "land" wat nog kleiner is dan een voetbalveld voor de Fjes
Of van 4-7/8 op stand waar ze gewoon kunnen liggen waarvan er lessen gelopen word
(tussen half 4 en 4 komen ze op stand na de lessen weer direct na de wei met schuil mogelijkheid)
Even in het midden gelaten hoeveel uur
En de rest op een fatsoendelijke wei
Waar ze plek genoeg hebben en lekker kunnen klieren spelen en kunnen sprinten zonder op elke m2 uit moeten wijken voor n vriendje
Dan liever stands
Het is niet allemaal zo zwart-wit als vele denken
Snooki schreef:Omdat ze dat bij jou vroeger op de manege gedaan hebben wilt niet zeggen dat het goed is.
En dat is ook precies één van de redenen waarom ze stands moeten verbieden. De meisjes op de maneges denken omdat de manege het doet het normaal is.
En jou paard is neem ik aan geen manegepaard die 6 uur per dag of meer loopt? En je doet dat wat je zegt neem ik aan ook niet 5 dagen of meer in de wee?
En dat ''Poe he'' kun je achterwege laten om de discussie leuk te houden!
Gentlegiant schreef:vele manege paarden het wel degelijk zwaar!
Niet bij elke manege natuurlijk maar het merendeel wel
Wat dacht je van dag in dag uit nieuwe ruitertjes op je rug hebben die maar wat aan modderen? (wat op veel maneges gebeurd)
Ik weet zeker dat 85% van de manege paarden het zwaarder hebben dan de eigen paarden die 4/5/6 dagen in de week lopen en getraind worden dus buitenritjes niet mee geteld
En zo nu en dan een wedstrijd mee pakken al is dat elke week
Blij ei...