België: Extreem vermagerde paarden in beslag genomen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Flew

België: Extreem vermagerde paarden in beslag genomen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-15 17:51

http://www.nieuwsblad.be / http://www.hln.be

Op een hoeve in Ruiselede (België) trof de inspectie Dierenwelzijn afgelopen donderdag een schrijnend geval van dierenverwaarlozing aan. Vier graatmagere paarden en een pony werden in beslag genomen. "Ik ben al tien jaar bezig en heb al veel gezien, maar dit was echt extreem", zegt Marina Tondeleir van paardenasiel The Old Horses Lodge in Laarne. "We haalden vier paarden en een pony op. Een merrie en een veulen waren er zo erg aan toe dat we die meteen overbrachten naar de dierenkliniek in Merelbeke. Het waren skeletten met een laagje pels over."

Het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen trof de dieren donderdagochtend aan, samen met een aantal schapen en geiten. Dat gebeurde na een eerdere controle een maand geleden. Toen bleek dat de identificatie- en registratiegegevens van een aantal dieren niet in orde was.

Landbouwer Frederik de Langhe ontkent de feiten niet. "Dat de schapen niet gemerkt waren, is mijn fout. Daarvoor word ik nu zwaar gestraft. De paarden zijn een ander verhaal. Die kocht ik recent aan, ze waren toen al zo mager. Ik wou er op termijn iets aan verdienen, nadat ze bij mij op krachten waren gekomen. Die kans kreeg ik echter niet."

De man riskeert een boete of een verbod om nog langer dieren te houden. Begin dit jaar werden bij hem ook al veertig geiten en schapen in beslag genomen.

De uitgemergelde paarden worden nu opgevangen bij Marina Tondeleir in paardenasiel The Old Horses Lodge in het Oost-Vlaamse Laarne.
Laatst bijgewerkt door Flew op 03-10-15 18:03, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Artikel aangevuld

Ayasha
Blogger

Re: België: Extreem vermagerde paarden in beslag genomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 17:56

Hmm in west vlaanderen. Is er ergens te vinden in wiens eigendom de dieren waren? :\

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 17:57

Dus binnen een maand waren vel over been?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 17:59

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-15 18:03

Ik heb het artikel even aangevuld. Bedankt voor de link!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 18:11

Tja, die man heeft gewoon alle schijn tegen. Dood schaap en geit op zijn terrein enz. Als hij ze net heeft gekocht weet hij vast wel van wie en ook aan wie hij het ene paardje had uitgeleend, inspectie bij die twee personen lijkt me geen overbodige luxe mocht zijn verhaal waar zijn(wat ik niet denk)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 18:13

Hoeft niet perse, ik heb ook een broodmagere op gehaald, waren ze gaan kijken waar ik hem op gehaald heb, hadden ze geen foutje gevonden. :) Ik weet tot op heden nog steeds niet waar dat arme dier zo onderkomen geraakt is.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 21:51

Klopt Ayasha, maar gezien er meerdere dode dieren op zijn erf gevonden zijn dan heb je wel de schijn tegen.

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 22:29

Als hij een week ervoor de paarden had opgehaald dan had hij kunnen aantonen dat hij ze net gekocht had lijkt mij. En hij had ze al een week, dus een week de tijd gehad om de hoeven te laten doen of in ieder geval een afspraak te maken. (2e link van Ayasha) Ook dit had hij dus kunnen aantonen, dus inderaad alle schijn tegen....