Vanaf vandaag verscherpt toezicht in Purmerbos

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Flew

Vanaf vandaag verscherpt toezicht in Purmerbos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-15 19:05

http://www.dichtbij.nl

De boswachters, politie en handhaving gaan strenger toezicht houden in het Purmerbos. Dit besluit is genomen omdat de overlast in het bos de afgelopen jaren sterk is toegenomen. Bezoekers ondervinden steeds meer hinder aan mountainbikers, ruiters en honden op plekken waar die niet mogen komen.

Het extra toezicht gaat vandaag, 1 oktober, van start. Dit gebeurt om erop toe te zien dat de regels weer meer worden nageleefd in het Purmerbos. De laatste jaren ondervinden bezoekers van het natuurgebied steeds meer hinder aan mountainbikers op de wandelpaden, ruiters in de bermen van de fietspaden en honden in gedeelten van het bos waar ze niet mogen komen.

Regels voor honden
In het Purmerbos is 120 hectare gebied beschikbaar om honden vrij rond te laten lopen. Staatsbosbeheer raadt wel aan zo veel mogelijk gebruik te maken van de wandelpaden en zo min mogelijk van de fietspaden. Ook wandelen op de ruiterpaden is niet verstandig, aangezien de dieren van elkaar kunnen schrikken.

Verboden gebieden voor honden zijn het speelbos en het gedeelte bos ten zuiden van de groene weg. Staatsbosbeheer benadrukt bovendien dat, hoewel honden gedomesticeerd zijn, het nog wel degelijk uitmaakt dat ze afstammeling zijn van de wolf. 'Ze ruiken nog naar roofdier. Deze geur verstoort de natuurlijke beleving van het bos van andere dieren.' Overtreding van de hondenregels komt een baasje op 90 euro boete te staan.

Regels voor fietsers
Ook fietsers riskeren een boete van 90 euro als ze buiten de aangegeven fietspaden komen. De fietspaden zijn zowel voor wandelaars als fietsers, maar daarbuiten mag alleen met de fiets aan de hand gelopen worden. En hoewel het als mountainbiker aanlokkelijk is om de uitdaging aan te gaan op de zanderige wandel- of ruiterpaden: het mag niet.

Regels voor ruiters
Voor ruiters is in het Purmerbos een 12 kilometer lange ruiterroute aangelegd. Dit zijn zandpaden van maximaal 1 meter breed - geschikt voor één paard dus. Paarden mogen niet naast elkaar lopen. Bij nat weer wordt het pad afgesloten, om de kans op glijpartijen uit te sluiten. Komen ruiters tóch buiten de ruiterpaden, geldt ook hier weer: 90 euro boete.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 19:20

Toch aardig dat SBB aan de veiligheid van de paardjes denkt O:) :roll:

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 19:30

senna21 schreef:
Toch aardig dat SBB aan de veiligheid van de paardjes denkt O:) :roll:

Om te verbloemen dat de ruiterpaden zo slecht zijn dat ze alleen met goed weer gebruikt kunnen worden...

Daniquebyoux

Re: Vanaf vandaag verscherpt toezicht in Purmerbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 19:46

Paden in dit 'bos' zijn bagger slecht en sommige honden eigenaars nogal asosociaal. Maar het is 'niet verstandig' om op de ruiterpaden te komen voor hun. Schei toch uit en geef hun óók een boete als ze erop komen.
Persoonlijk vind ik het niet tof dat als ik galoppeer over het ruiterpad en een komt een hond met eigenaar de hoek om en ik ben dan fout terwijl ik gewoon op het ruiterpad rij??
Wij worden aangepakt, hun dan ook!
En dat 2 naast elkaar is belachelijk. In draf en galop oke, maar er zijn delen waar je naast elkaar kan stappen wat soms wel gezellig is.

Cindequil

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 19:50

Ik ben wel eens een mafkees tegengekomen, die op een ruiterpad in het Purmerbos, die met zn samouraizwaard stond te oefenen, pak dat soort idioten maar aan!

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 19:56

VivaByoux schreef:
Paden in dit 'bos' zijn bagger slecht en sommige honden eigenaars nogal asosociaal. Maar het is 'niet verstandig' om op de ruiterpaden te komen voor hun. Schei toch uit en geef hun óók een boete als ze erop komen.
Persoonlijk vind ik het niet tof dat als ik galoppeer over het ruiterpad en een komt een hond met eigenaar de hoek om en ik ben dan fout terwijl ik gewoon op het ruiterpad rij??
En dat 2 naast elkaar is belachelijk. In draf en galop oke, maar er zijn delen waar je naast elkaar kan stappen wat soms wel gezellig is.

laten we eerlijk zijn, daar kan ook een andere ruiter rijden. Galloperen waar je niet kunt zien waar je heen gaat is vragen om problemen. Neemt niet weg dat het vervelend is dat mensen ook op ruiterpaden mogen wandellen.. dat is inderdaad erg vervelend (en dan mag jij ze uitleggen waarom, en natuurlijk weten zij het beter.. en doe jij het verkeerd.. niet zij!)

Lysander

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 19:57

Die mafkees woont daar dus en is voor mij een gegronde reden om van het ruiterpad af te wijken.
Mijn paard schrok zich de tandjes van hem toen hij daar in zijn onderbroek stond te schreeuwen met zijn zwaard en ondertussen allerlei karateschoppen oefende.
Als ze hem daar weghalen, volg ik weer keurig het paadje...

StellaMay

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 20:04

Cindeeh schreef:
Ik ben wel eens een mafkees tegengekomen, die op een ruiterpad in het Purmerbos, die met zn samouraizwaard stond te oefenen, pak dat soort idioten maar aan!

_O- Hahahaha, ik lag hier echt even vlak. (Als het een serieuze reactie was; in dat geval sorry). Wat was je reactie? :D

Cindequil

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 20:07

StellaMay schreef:
Cindeeh schreef:

_O- Hahahaha, ik lag hier echt even vlak. (Als het een serieuze reactie was; in dat geval sorry). Wat was je reactie? :D

Het was serieus ja _O- :')
Maar je mag best lachen.

Ik was zo versuft dat ik maar langzaam om hen heen ben gegaan(hij stopte wel gelukkig toen ie mij zag). Stom dat ik niets heb uit kunnen brengen, lol.

StellaMay

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 20:09

Hihi, ik had hem waarschijnlijk voorzichtig gevraagd of het wel goed ging allemaal. :Y)

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 20:14

Klopt die staat saar inderdaad altijd. Hij is is overigens wel vriendelijk en stopt even als er paarden langs komen. :') gehe
Ach, overal is er wel een dorpsgek he haha

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 20:14

Cindeeh schreef:

Die had ik ook, maar hij stopte netjes toen wij langs kwamen. Zei ons ook gedag maar persoonlijk vind ik hem wel eng.

Hij 'woont' daar in de zomer maar heeft verder ook een normaal huis en scheen te werken in de vomar? Gok ik.

Benfan schreef:
VivaByoux schreef:

laten we eerlijk zijn, daar kan ook een andere ruiter rijden. Galloperen waar je niet kunt zien waar je heen gaat is vragen om problemen. Neemt niet weg dat het vervelend is dat mensen ook op ruiterpaden mogen wandellen.. dat is inderdaad erg vervelend (en dan mag jij ze uitleggen waarom, en natuurlijk weten zij het beter.. en doe jij het verkeerd.. niet zij!)

Vind dat nog wel iets anders maar idd niet verstandig. Maar op lange stukken ook, kan zo een hond die los loopt de bosjes uit schieten terwijl baasje eindje verderop loopt. Vind het afwijken van de aangegeven paden ten alle tijden niet ok en dan met twee maten meten vind ik absurt.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 21:16

@VivaByoux; het is ook absurd dat je wandelaars tegenkomt op een ruiterpad. Ik neem aan dat de rede van een ruiterpad veiligheid is? Zodat wandelaars en paarden elkaar niet tegen komen. Alsnog mogen ze daar in ieder geval gewoon lopen, ik blijf het ook heel bizar vinden. Uit de bosjes kan zoveel schieten (je bent immers in een bos) hoor je in principe altijd rekening mee te houden. Maar inderdaad! een hond voor paard, of achter je paard aan is bijzonder lastig.

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 07:46

Belachelijk. Wandelaars en gezinnetjes mogen alles maar owee als je als ruiter een stapje naast het pad zet. Ik heb in Schoorl eens mijn toenmalige paard op de noodrem moeten zetten omdat er een familie vlak naast het ruiterpad heerlijk zat te picknicken en de kinderen? Die zaten pontificaal midden op het pad (het is daar nogal mul zand) met hun schepjes, emmertjes en taartvormpjes. Kreeg nog commentaar ook toen ik door reed en paard zijn hoef plantte op een zandtaartje :x

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 08:29

Vind het ook nogal een dubieus reglement eigenlijk.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 10:12

farahdiba46 schreef:
Belachelijk. Wandelaars en gezinnetjes mogen alles maar owee als je als ruiter een stapje naast het pad zet. Ik heb in Schoorl eens mijn toenmalige paard op de noodrem moeten zetten omdat er een familie vlak naast het ruiterpad heerlijk zat te picknicken en de kinderen? Die zaten pontificaal midden op het pad (het is daar nogal mul zand) met hun schepjes, emmertjes en taartvormpjes. Kreeg nog commentaar ook toen ik door reed en paard zijn hoef plantte op een zandtaartje :x

Hier mogen wandelaars op bijna het hele ruiterpad komen.
Heerlijk op zondag een rondje paardrijden is er dan op bepaalde plekken niet bij.
Mensen lopen met buggy's en een bubs kinderen/honden heerlijk in het bos op de kronkelpaden.
En juist op die is een spurtje leuk om te doen, maar gevaarlijk omdat je mensen vaak pas op het laatste moment ziet.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 10:21

farahdiba46 schreef:

Dat vind ik ook zo'n apart fenomeen. Er wordt dan geklaagd over paardenmest en dat het zo vies is, maar ze laten wel kinderen op een ruiterpad zandkasteeltjes bouwen. :')

Kesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 10:55

farahdiba46 schreef:

^
Dit dus. Heb ik op de hei ook eens gehad, langs het ruiterpad. Paard schrok zich lam, en ik zelf eigenlijk ook. Je zag ze pas zitten toen je er bovenop zat, want ze zaten in zo'n mooie kuil langs het pad, uit het zicht.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 12:07

De term ruiterpad is in zekere zin misleidend. Het is een pad waar ruiters worden gedoogd/toegelaten , niet een exclusief pad voor hen.

lovecappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 20:51

Sowieso vind ik de ruiterpaden in het Purmerbos erg verwarrend. Op 1 punt lopen de ruiter en wandelpaden over op elkaar waardoor je eigenlijk 1 groot pad hebt, zonder strookje gras of laag hekje of iets er tussen. Gewoon 1 groot zandpad. Wij dachten inderdaad, kunnen we lekker naast elkaar rijden met zo'n breed pad. Al die mensen gelijk sneaky foto's maken, want ja we reden op het 'wandelpad'. Doe daar dan ook iets aan!

Daarom rijd ik ook veel liever in t Twiske, Purmerbos is echt not done for mij. Gewoon een en al slecht onderhoude modderzooi, met nu nog meer achterlijke regels..

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 14:50

Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook regelmatig met mijn honden op het ruiterpad loop. Zo groot is het bos niet, laat staan dat er veel gebieden zijn waar je je hond los mag hebben. Ze vinden de ruiterpaden heerlijk, en de honden zandpaden zijn op 1 hand te tellen. Daarnaast zijn mijn honden wel paarden gewend omdat ik ze altijd meeneem en zelf kijk ik ook uit voor ruiters. En ik vind het belachelijk dat ruiters niet uit mogen wijken, ik kan er soms zelfs namelijk niet eens over lopen, laat staan een paard.

Sterker nog, ruiters mogen blij zijn dat ik daar loop :+ 2 tal jaren terug denk ik is er een paard aan de kletter geslagen, meisje eraf, paard er vandoor. Mijn hond had het hem vervolgens in een hoek gedreven en tot stilstaan gebracht (koste wel mijn hart, maar goed :') ) zodat ik hem daarna kon pakken en terug brengen.

Maar ik moet zeggen dat ik in de afgelopen 6x ik denk maximaal 10 ruiters ben tegen gekomen en ik loop hier toch bijna iedere dag. Daarnaast ben ik zelf 2x in het purmerbos geweest om te rijden en ik vind het bagger, de ruiterpaden zijn enorm slecht (van de zomer hebben ze alles omgeploegd met grote klonten aarde?!)... En toch op veel plekken kom je terug naast het wandelpad en gezien de grote hoeveelheden vechthonden die niet onder controle zijn, vind ik het echt niet fijn (met hond probeer ik ze ook zoveel mogelijk uit de weg te gaan).
Andere stuk van het bos vind ik een stukje fijner. Maar rijdt meestal gewoon richting Twiske.

En nog even over die idioot... Zo vriendelijk is ie niet. Een aantal keren had hij bijna, met opzet mijn hond gespiest. Het mijn moeder menig malen uitgescholden en ik weet dat zij niet de enige is. Zelf ook een keer de politie gebeld omdat ik dacht dat hij iemand aan het vermoorden was.. Politie neemt hem met regelmaat mee geloof ik. Die sturen hem door naar de GGD en die zeggen dat hij prima in orde is.
Ik zeg, afwachten tot de eerste dode valt, met de loop der jaren wordt hij alleen maar agressiever. Aantal jaren terug namelijk nooit problemen met hem gehad.