Zuid-Frankrijk: paarden overleden aan West-Nijlvirus*update

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

liesd

Zuid-Frankrijk: paarden overleden aan West-Nijlvirus*update

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-15 07:57

* bokt.nl / www.thehorse.com

In Zuid-Frankrijk zijn twee paarden geëuthanaseerd nadat bij hen het West-Nijlvirus is vastgesteld. Een aantal andere paarden zijn in quarantaine geplaatst. Een driejarige Anglo-Arabische merrie werd ingeslapen nadat ze een aantal neurologische symptomen vertoonde en koorts kreeg. Dat zegt het surveillancecentrum voor paardenziektes (RESPE) in het Franse Caen. De merrie was het eerste paard waarbij het West-Nijlvirus werd vastgesteld. Twee van de achttien andere paarden op dezelfde Zuid-Franse stal bleken het virus ook te dragen en vertoonden tekenen van recente infecties. De twee besmette paarden vertoonden echter geen klinische symptomen, zegt de RESPE. Een driejarige Lusitanohengst, die in de buurt gestald stond, werd ook ziek. Hij kreeg koorts en vertoonde tekenen van ataxie. Zijn klinische symptomen en gezondheid werden steeds slechter en de hengst werd na een week ingeslapen. Op de boerderij waar de hengst stond, testte slechts een van de zestig andere paarden positief op het West-Nijlvirus. De klinische symptomen van dat paard (spiertrekkingen, trillen met de lip, niet willen bewegen, algemene zwakheid en hypergevoeligheid voor aanraking en geluid) begonnen twee weken nadat de jonge hengst was geëuthanaseerd.

In totaal testten twintig paarden op zestien verschillende locaties in de Franse Rivièra positief op het West-Nijlvirus. Twee paarden testten positief, maar vertoonden geen symptomen van de ziekte. De paarden die positief testten op het West-Nijlvirus en die symtomen hadden, waren zwak, terneergeslagen en atactisch, zegt de RESPE. Een paard had ook koliek. Koorts is een minder vaak voorkomend symptoom van de ziekte. Christel Marcillaud-Pitel, directeur van de RESPE, zegt: "We verwachten dat nog veel meer paarden positief zullen testen op het virus, zonder dat ze symptomen vertonen. Op het moment houden we vooral de boerderijen waar het virus is vastgesteld in de gaten, dus het percentage paarden dat symptomen vertoont, is hoger. De Franse overheid zal echter een breder testprogramma implementeren om de graad van de besmetting te onderzoeken. In het verleden hebben die testen uitgewezen dat er veel meer paarden zonder symptomen zijn, die het virus dragen."

Frankrijk heeft de afgelopen negen jaar geen gevallen van het West-Nijlvirus gehad. Het virus, dat door muggen wordt overgedragen, wordt bestreden door bewustmakingscampagnes, controles en het isoleren van besmette paarden. Boerderijen waar het virus is vastgesteld, worden in quarantaine geplaatst tot vijftien dagen na het oplossen van het laatste geval (door een negatieve test of euthanasie). Veel van de paarden staan gestald in het moerassige Camarguegebied, dat ook gekend is voor het gelijknamige paardenras.

"Frankrijk heeft geluk gehad en heeft minder last gehad van het West-Nijlvirus dan andere mediterraanse landen zoals Portugal, Spanje en Griekenland," zegt Marcillaud-Pitel. "We kunnen daar op dit moment geen verklaring voor geven. Het is mogelijk dat de meeste paarden in dit gebied, op de Camarguepaarden na, op stal gaan op de momenten dat de muggen het actiefst zijn. Als dat anders is dan in onze buurlanden, dan kan dat misschien een rol spelen."

*UPDATE*

De RESPE meldt dat uit laboratoriumtesten blijkt dat 30 paarden op 23 verschillende locaties besmet zijn met het West-Nijlvirus. Slechts twee paarden daarvan vertonen geen karakteristieke symptomen van de ziekte. Intussen zijn vier paarden geëuthanaseerd, omdat hun toestand verslechterde en omdat ze zeer zware neurologische symptomen vertoonden.

Er zijn gecoördineerde gezondheidsmaatregelen getroffen tussen de dierenartsen en de paardenhouders op verschillende locaties. Stallen met besmette paarden worden onder quarantaine geplaatst en opgevolgd. Elke nieuwe besmette locatie wordt onderworpen aan een epidemiologisch onderzoek, maar er is voorlopig nog geen algemeen transportverbod.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Zuid-Frankrijk: twee paarden overleden aan West-Nijlvirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 10:39

Dat is schrikken. Goed dat ze er bovenop zitten, toch houd ik het in de gaten.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 10:47

.
Citaat:
De klinische symptomen van dat paard (spiertrekkingen, trillen met de lip, niet willen bewegen, algemene zwakheid en hypergevoeligheid voor aanraking en geluid) begonnen twee weken nadat de jonge hengst was geëuthanaseerd

Bijzonder :')

L_Ruiterhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 12:27

Nee hoor dat ging over het tweede paard dat op die stal ziek werd nadat het eerste paard op die stal is ingeslapen.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 12:27

loulou schreef:
.
Citaat:
De klinische symptomen van dat paard (spiertrekkingen, trillen met de lip, niet willen bewegen, algemene zwakheid en hypergevoeligheid voor aanraking en geluid) begonnen twee weken nadat de jonge hengst was geëuthanaseerd

Bijzonder :')

die ene andere die positief getest was op de boerderij, dit ligt echt aan jouw leeskunsten, staat er helder genoeg ;)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 16:11

O wat erg, dit zijn er dan in een keer best veel. Riviera, hopelijk niet overstappen richting camarque. Dan is de verspreiding echt rap vanaf daar.

Er is dacht ik toch een enting tegen? Of is dat een andere ziekte?

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 16:49

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 17:03

karuna schreef:
O wat erg, dit zijn er dan in een keer best veel. Riviera, hopelijk niet overstappen richting camarque. Dan is de verspreiding echt rap vanaf daar.

Er is dacht ik toch een enting tegen? Of is dat een andere ziekte?

Ja, ik heb me daar wel eens in verdiept, maar volgens mijn da zonde van mijn geld, zolang 't nog ver weg was. Ik moet hem van de week toch bellen, misschien maar eens vragen of dat nu nog steeds zo is. :=

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 18:19

Ik ben blij dat ik er al jaren tegen ent. Mijn Da geeft t advies: 'het is niet de vraag of wnf hier in NL komt, maar wanneer'. Ik neem voor nog geen 5 tientjes per jaar geen risico. En mijn motto is beter voorkomen want t is niet te genezen.
Maar goed, ieder bepaalt natuurlijk voor zich.

fannetje

Re: Zuid-Frankrijk: paarden overleden aan West-Nijlvirus*update

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 08:15

Die van mij wordt ook teven WNV geënt, ben toen naar een lezing geweest en toen was het virus al in Italië gesignaleerd, dus wilde geen risico's lopen. Werd toen hetzelfde als bij Alani gezegd.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 08:24

Zal binnenkort voor de volgende enting ook maar eens overleggen met de dierenarts. Zuid Frankrijk is toch wel best dichtbij en de kans op een verdwaalde mug is best groot.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 11:00

Paloesa: nu nog enten heeft geen zin meer. volgend jaar april/mei is hiervoor de beste periode. Dan kan de basisenting en de herhalingsenting worden gegeven. En als t muggenseizoen in alle hevigheid aanbreekt is je paard t meest optimaal beschermd.

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 13:02

Mooi! Dan worden die van mij volgend jaar ook geënt! Da zei tot nu toe dat het nog niet nodig was maar ik begin daar nu toch anders over te denken

Rofah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 15:32

Ook ik begin mn twijfels te krijgen over het niet enten voor het WNV, wordt sowieso in mei geënt dus misschien toch maar meenemen :j

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 19:24

Jade schreef:
die ene andere die positief getest was op de boerderij, dit ligt echt aan jouw leeskunsten, staat er helder genoeg ;)

Ow inderdaad. Ik was toe aan pauze denk ik :')

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 19:26

gelukkig vliegen de vogels nu die kant op ipv naar ons toe. Eigenlijk maak ik me hier in dit geval nog niet zo zorgen over. Dat zou anders zijn als dit in maart/april aan de orde zou zijn. Dan vliegt alles juist deze kant op. Voor nu durf ik die 50 euro per paard nog wel in de zak te houden.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 22:06

Anne: wnf komt niet alleen met trekvogels in NL, ook internationale transporten kunnen besmette muggen meenemen. Zo is het destijds ook in de vs terechtgekomen. Voor dit jaar moeten we t beste er maar van hopen. Voor de paarden maar zeker ook voor ons zelf. Een humaan vaccin is nl nog steeds niet op de markt en dat terwijl het voor paarden sinds een jaar of 5 verkrijgbaar is.