Van der Meer en Jack Sparrow uitgesloten vanwege hanentred

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Flew

Van der Meer en Jack Sparrow uitgesloten vanwege hanentred

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-15 08:51

http://www.equnews.nl / http://www.horses.nl
Ingezonden door R12312

Patrick van der Meer is afgelopen weekend op een subtopwedstrijd in Oud-Beyerland met zijn paard President’s Jack Sparrow in de Prix st. Georges uitgesloten vanwege een sterk onregelmatige gang in stap (hanentred). Twee weken geleden scoorde de combinatie nog ruim 70% bij hun Lichte Tour-debuut. Toen kreeg Jack Sparrow nog vijven en vieren voor zijn stap.

Hoofdjury Jacques van der Harst licht zijn keuze om aan de bel te trekken toe: “Patrick begon fantastisch aan zijn proef, in draf zijn hele hoge cijfers gevallen. In stap was zijn paard achter erg ongelijk. Eén keer, of een paar keer, trekken met het achterbeen is niet zo erg. Maar het werd steeds erger en het zag eruit alsof het paard pijn had en daarom heb ik aan de bel getrokken. Mijn collega jury was het er volledig mee eens.”

Voor Patrick van der Meer kwam de uitsluiting onverwacht: “Dit paard heeft geen pijn, dan was ik er niet op gaan zitten en dan had hij ook niet voor negens en tienen gedraafd”, zegt hij stellig. “Welke naam je er ook aan wil geven, dit is een moeilijk stukje. Als hij ontspannen is en de aanleuning goed is, dan is het acceptabel. Als hij spanning krijgt dan is het lastiger”, aldus Patrick van der meer tegen Horses.

yamsi0124

Re: Van der Meer en Jack Sparrow uitgesloten vanwege hanentred

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 09:15

Hmmm... Vaag verhaal. Duidelijk 2 verschillende meningen van beide kanten.
Toch jammer voor het paard, ben benieuwd wat er nu gaat gebeuren...

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 09:38

Ja ik ben ergens wel blij dat paarden die niet zuiver lopen worden uitgesloten. Maaaaarrrr..... Dat moet overal gebeuren. Ook bij een kreupele Totilas :=
En overigens. Vind ik nog steeds dat ze een tweede kans verdienen na een vet-check.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 09:41

En een dikke pluim voor dhr. van der Harst!

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 10:00

Inderdaad. Dhr vd Harst verdient alle lof. Wat de reden ook is van de hanentred. En of het nu wel of niet had gemogen volgens de reglementen. Maakt voor mij niks uit.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 10:14

Jammer, maar alle lof voor de jury. Hij kan alleen maar beoordelen wat hij op dat moment ziet, dus is die beslissing, hoe zuur voor Patrick dan ook, een juiste.

Hopelijk krijgen ze de spanning bij Jack Sparrow onder controle zodat ze de stap beter kunnen krijgen. Het is wel zonde van zo'n beest dat ie zo'n verrekte slechte stap heeft.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 10:15

Het is natuurlijk moeilijk te zeggen of een paard pijn heeft, maar ik vind ook dat een onregelmatig paard moet worden uitgesloten. Ik heb een pony die dit ook doet, hij loopt heel fijn dressuur voor de wagen maar als hij gespannen is en het fysiek lastig heeft trekt hij met zijn achterbeen in stap.

Medisch is hij volledig in orde, maar voor mij is dit een teken dat ik wat te veel van hem gevraagd heb. Als ik dit opmerk stop ik in elk geval met trainen. Ook op wedstrijd zou ik niet zo blijven verder rijden...

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 10:41

En ik denk ook direct het antwoord waarom er in het verleden zoveel gezeik is rondom dat paard.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 10:43

Zonde, maar helaas niets nieuws bij dit paard.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 11:27

En hier op Bokt wordt altijd zo mooi geschetst dat hanetred helemaal niet erg is. Dat je daar gewoon wedstrijden mee kan rijden.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 11:32

Hanetred is misschien ook niet zo erg. Daar heb ik niet genoeg verstand van om daar iets zinnigs over te zeggen. Maar het hoort volgens mij niet en in een dressuurproef al helemaal niet. Een jury hoeft zich dan van mij niet af te vragen of het paard pijn heeft. Het is gewoonweg niet in orde, dus lijkt mij dat vd Harst prima heeft gehandeld.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 11:34

Suzanne F. schreef:
En hier op Bokt wordt altijd zo mooi geschetst dat hanetred helemaal niet erg is. Dat je daar gewoon wedstrijden mee kan rijden.

Zolang het niet zichtbaar onder het zadel is, is het geen probleem.Maar er zit al een groot verschil bij kramperigheid en hanetred, dat eerste toont zich meestal niet onder het zadel.

Overigens zijn het bemerkingen waarop ik persoonlijk een paard zou laten staan.En voor 2000 euro ermee dekken in 2000 jaar niet :D

Tuhan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 11:58

vur schreef:
Hanetred is misschien ook niet zo erg. Daar heb ik niet genoeg verstand van om daar iets zinnigs over te zeggen. Maar het hoort volgens mij niet en in een dressuurproef al helemaal niet. Een jury hoeft zich dan van mij niet af te vragen of het paard pijn heeft. Het is gewoonweg niet in orde, dus lijkt mij dat vd Harst prima heeft gehandeld.

Bij een hanetred heeft een paard geen pijn. Enkel worden bepaalde signalen niet goed verwerkt in de hersenen. Ik ben met mijn merrie met hanetred gewoon Z1. Premier van Aat van Essen loopt zelfs grand prix met een hanetred.

Een hanetred hoeft dus geen belemmering of teken van pijn te zijn.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 13:18

Onregelmatig is onregelmatig daar kan een jury geen uitzondering maken. heel simpel. Dus top Jury!!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 13:33

R12312 schreef:
Overigens zijn het bemerkingen waarop ik persoonlijk een paard zou laten staan.En voor 2000 euro ermee dekken in 2000 jaar niet :D

Is het een erfelijk gebrek?

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 13:35

Urielle schreef:
R12312 schreef:

Is het een erfelijk gebrek?

Geen idee, maar de kwaliteit van zijn stap is sowieso beroerd en dat is wel erfelijk en dan het hele verhaal rondom dat gezeik dat hij overal aangeboden zou worden maar vanwege het vele dekken toch maar niet werd aangeboden heeft het voor mij wel duidelijk gemaakt dat het niet zo'n fris verhaal is.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 13:37

Ik heb het mee gevolgd maar ik vroeg Me ineens af of hanetred erfelijk is :))

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 13:40

Urielle schreef:

Na wat googlen begrijp ik dat het niet uitgesloten is dat het erfelijk is.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 13:43

Bron DAP Bodegraven

In enkele gevallen wordt hanentred niet veroorzaakt door een neurologisch probleem, maar is een primaire aandoening aan hoef, kootholte of spronggewricht de boosdoener. Onderzoek van het been zal hier uitsluitsel over geven.
In de praktijk bestaat de indruk dat de problemen in bepaalde bloedlijnen duidelijk meer voorkomen dan in andere. Zo lijkt het ook dat tuigpaarden vaker getroffen zijn door het probleem. Het lijkt dus niet uitgesloten dat ook erfelijkheid een rol van betekenis speelt. Deze indrukken zijn echter niet bewezen, ze zijn slechts een gevoel uit de praktijk.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 17:05

Alle lof voor deze jury!! Een paard kan niet praten en niet aangeven of hij pijn heeft. Dus ik vind het goed dat een paard bij een onregelmatigheid uitgesloten wordt.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 22:23

Als het dier in draf wel regelmatig en goed loopt heeft hij geen pijn lijkt me. Dus zal het wel hanetred zijn. Inderdaad loopt Premier grand prix met hanetred het is geen gezicht en die moet op de stap ook wel onvoldoendes scoren. Maar ja als je dan op de rest wel goed scoort kom je er wel

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 07:20

Ik vind het netjes van de jury, maar de jury heeft ook weinig keus denk ik na het fiasco met Totilas. En dat wordt doorgevoerd naar nationaal subtop en basisniveau denk ik.
Alleen vraag ik me wel af, als dat paard vorige week gewoon 4en en 5en scoorde op de stap en nu uitgesloten werd... Stapte hij vorige week gewoon vet slecht? Of gaf hij hetzelfde beeld als deze week?

pillow schreef:
Als het dier in draf wel regelmatig en goed loopt heeft hij geen pijn lijkt me. Dus zal het wel hanetred zijn. Inderdaad loopt Premier grand prix met hanetred het is geen gezicht en die moet op de stap ook wel onvoldoendes scoren. Maar ja als je dan op de rest wel goed scoort kom je er wel

Zoals ik heb begrepen is het niet alleen de gang waar je dan lage cijfers op hoort te krijgen, elk onderdeel moet omlaag gepunt worden zodra het onregelmatig wordt getoond.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 12:23

R12312 schreef:
Urielle schreef:

Na wat googlen begrijp ik dat het niet uitgesloten is dat het erfelijk is.

En daarom vind ik het ook belangrijk dat dit nu gebeurt.

Dat de hengst over een paar jaar ineens toch goedgekeurd kan worden voor het KWPN.
(Op grond van eigen prestaties)

Zolang je niet weet of het erfelijks zou ik er niet mee willen fokken.

Edhunter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 21:13

Of te wel Nils de jury zat er vet naast en is op de stoel van een dierenarts gaan zitten zonder dat hij weet wat kreupel zijn of hanetred inhoudt! Dus iemand die wat spastisch is heeft pijn met het lopen ? Nee ook niet altijd waar maar weet zeker dat Patrick echt niet met een pijnlijk kreupel paard start !! Vindt idd eenerg zwa indruk van een jury.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 21:35

JS zijn stap is van jongs af aan al onderwerp van gesprek. Die was altijd al omregelmatig. Als je een hanetred met ontspanning op druk kunt rijden kun je het weleens helemaal niet zien en dan is het ok.

Hoe de jury er mee om moet gaan weet ik niet.