Wezemaal (BE): Koetsier vertrapt door eigen paard

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

liesd

Wezemaal (BE): Koetsier vertrapt door eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-15 11:09

bokt.nl / www.hln.be

In de Wijngaardberg, een heuvelrijk natuurdomein in het Belgische Wezemaal, is zaterdagnamiddag een dramatisch ongeval gebeurd. Een koppel uit het Mechelse Onze-Lieve-Vrouw-Waver was met paard en koets de steile bosheuvel opgetrokken toen het plots mis ging. Om een onbekende reden sloeg het paard op hol en ging het van het heuvelpad af. De koetsier, een man ongeveer 50 jaar, werd daarbij uit het rijtuig geslingerd. Het slachtoffer kwam ongelukkig onder zijn paard terecht, en werd vertrapt. Hij raakte daarbij levensgevaarlijk gewond. Zijn vrouw kon nog uit de koets te springen en raakte slechts lichtgewond. De hulpdiensten snelden met twee ziekenwagens, een Mobiele Urgentiegroep (MUG) en de brandweer ter plaatse.

Het slachtoffer liep door een geplette borstkas onder meer twee klaplongen en diverse inwendige letsels in de onderbuik op. Hij kreeg ter plaatse de eerste zorgen toegediend en werd onder begeleiding van de MUG met levensbedreigende verwondingen naar het het ziekenhuis overgebracht. Gistermiddag verkeerde hij volgens het Leuvense parket niet meer in levensgevaar. Het ontsnapte paard raakte een eind verderop, op een tiental meter van een drukke weg, met de teugels tussen de bomen vast. Het werd door de brandweer bevrijd.

De Wijngaardberg is een populair wandel- en mountainbiketerrein. Maar wat de koets op de zeer steile en tot 70 meter hoge bosheuvel deed, is ook voor burgemeester Dirk Claes een raadsel. "Het ongeval deed zich voor op het pad richting het Heilig-Hartbeeld, in de buurt van de Kerzestraat. Het is inderdaad een beetje raar dat men zich op die locatie met een koets begeeft. Het heuvelrijke parcours lijkt me daarvoor immers niet echt geschikt", zegt Claes.

Ook Rudy Van Nuffel, die voor beheerder Natuurpunt als medeconservator van het natuurgebied werkt, is van mening dat de Wijngaardberg allerminst geschikt is om met een paardenkoets te betreden. "Wat gaat men daar in 's hemelsnaam met een koets doen? Er wordt wel eens gemountainbiket, maar in principe is het parcours enkel een wandelweg."

SheeNegro

Re: Wezemaal (BE): Koetsier vertrapt door eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 12:55

Nu woon ik in deze streek, heel dicht bij de berg eigenlijk en weet ik dat door de site men-en-ruiterroutes, de horstroute wordt uitgeschreven. Hier is echter geen informatie beschikbaar of deze route gaanbaar is voor koetsen of niet. Ontzettend jammer voorval mede dankzij nalatigheid van verscheidene organisaties.

Routes die worden aangeduid als paardenroutes zijn mountainbike routes, wij doen deze ook te voet, want er is geen scheiding. De paden zijn bijna levensgevaarlijk omdat je geen tegenligger of voorligger ziet aankomen. Ontzettend jammer want het zijn mooie wegen.

Heel beterschap voor man en vrouw, wat een mooi ritje had moeten worden..
:(

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 13:52

Ook ik ben in de omgeving bekend, kom er werkgerelateerd enkele keren per jaar en wandel dan ook wel wat daar.

Beterschap voor de zwaargewonde koetsier!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 13:55

Ik rij vaak op de Wijngaardberg en schrok van het bericht. Tussen de boomgaarden kom ik wel vaker paard met koets tegen en dat gaat gewoon. De paden op de heuvel zelf lijken me niet begaanbaar voor koetsen...

De mountainbikers rijden de paden trouwens helemaal kapot en letten totaal niet op de andere gebruikers als ze de heuvel af komen sjeezen. Jammer genoeg mijden wij (en veel andere ruiters) daarom steeds meer deze mooie omgeving.

Hopelijk komt het met de koetsier weer goed en heeft het paard geen verwondingen.

IlBuono

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 19:07

Wij rijden er ook vaak! Lijkt me idd niet echt te doen om met een koets op te rijden, moet gewoon te paard al uitkijken welk pad je neemt. De mountainbikes rijden trouwens ontzettend hard en roekeloos de heuvel af..