Meisje door paard van fiets getrapt in Noordwijk

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Gem

Meisje door paard van fiets getrapt in Noordwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-15 10:54

http://www.leidschdagblad.nl
Ingezonden door Babootje

Een meisje is donderdagmiddag door een paard van haar fiets getrapt. Het ongeval gebeurde op het fietspad langs de Northgodreef, waar ook een ruiterpad loopt.

Het slachtoffer is gewond geraakt en met de ambulance naar een ziekenhuis in Leiden vervoerd. Het is niet bekend hoe ze er aan toe is.

Bij de politie is bekend wie de eigenaar is van het paard.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 11:49

Owww.... zag het al op fb voorbij komen.
De meest vreselijke opmerkingen en insinuaties komen voorbij terwijl er geen details bekend zijn....
Laat hier iedereen svp normaal erover doen en geen opmerkingen paatsen die kant noch wal raken zolang er niks bekend is.

Ik wens zowel het slachtoffer als de andere partij heel veel sterkte!!

Cinnepin

Re: Meisje door paard van fiets getrapt in Noordwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 11:53

Oef, dan schrik je je als slachtoffer en eigenaar beide kapot. Hoop dat meisje snel herstelt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 11:58

Oh bah, hopelijk valt het mee.

Kan me nog een bericht herinneren van een kind dat achterop zat die geraakt werd in Zoetermeer. Akelig zulke dingen.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 12:02

Weinig info om op te reageren, maar zoiets kan hárd aankomen.
Beterschap.

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 12:17

Heftig. Heb daar gister zelf ook nog gereden.....
Overigens vind ik het begrip ruiterpad naast het fietspad een groot begrip. Het is een ondertussen uitgesleten paadje in de berm echt direct naast het fietspad....

Hoop dat het goed gaat met het meisje!
En ook met ruiter een paard natuurlijk!
Laatst bijgewerkt door Danseresje op 25-09-15 13:01, in het totaal 1 keer bewerkt

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 12:52

't is daar best rustig qua verkeer en naast het "ruiterpad" aan de andere kant een voetpad. Alle ruimte....
Verderop moet je gewoon op het fietspad met struikgewas aan beide kanten van het fietspad bij de huizen van de Grashoek. Daar is het wel wat krap.

Maar moet zeggen dat het me opvalt dat fietsers heel rakelings langs je heen gaan al hebben ze ruimte zat. Geregeld dat ik er iemand mijn zweep raakt die gewoon langs mijn been hangt....

En dat met een 4 jarige dit net is ingereden.. Gelukkig is ze koeltjes en boeit haar dit niet zo, maar ja zo krijg je wel snel ongelukken.....

Ik weet niet hoe en waar precies dit gebeurt is overigens of wie de ruiter was...

Ik wens alle partijen heel veel sterkte!!
Laatst bijgewerkt door jes_sira op 25-09-15 12:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 13:04

jes_sira schreef:
't is daar best rustig qua verkeer en naast het "ruiterpad" aan de andere kant een voetpad. Alle ruimte....
Verderop moet je gewoon op het fietspad met struikgewas aan beide kanten van het fietspad bij de huizen van de Grashoek. Daar is het wel wat krap.

Ja, het stuk richting de rotonde is ruimer en daar heb je nu twee 'ruiterpaden', eentje tussen voetpad en fietspad en eentje tussen fietspad en de weg.
Het middenstuk bij die woningen is krap, maar het eerste stuk, gezien vanaf de Gooweg is ook niet heel ruim.... Weet niet op welk stuk het gebeurd is....

Jacky_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 13:30

Aan de foto te zien het eerste stuk Northgodreef, vanaf de Gooweg gezien. Ongeveer ter hoogte van de kruising met het Westeinde denk ik. Daar loopt het uitgesleten paadje vlak langs het fietspad en fietsen er op sommige tijdstippen veel scholieren
Hopelijk is iedereen oké...

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 14:05

Op FB lees ik net (lijkt van iemand die meer weet) dat het drukke/zenuwachtige paarden waren en dat ze niet achter elkaar reden, maar beide aan een andere kant van het fietspad en dat de fietser er tussendoor probeerde te gaan.

Weet niet of dit waar is...

Maar ik stoor me er ook heel erg aan
En ja, helaas zie je het wel veel.... Ruiters die naast elkaar rijden of beide aan een andere kant waardoor het overige verkeer er dan echt last van heeft.
Die meiden mogen wel wat fatsoen en respect bijgebracht worden vindt ik....
Ze brengen omstanders en de paarden in gevaar....

Ik moet zeggen dat ik wanneer ik buiten ga rijden ook vaak degene met wie ik rijdt hierin moet corrigeren. Zo jammer dat ze dat zelf niet inzien denk ik dan...

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 14:06

Jacky_love schreef:
Aan de foto te zien het eerste stuk Northgodreef, vanaf de Gooweg gezien. Ongeveer ter hoogte van de kruising met het Westeinde denk ik. Daar loopt het uitgesleten paadje vlak langs het fietspad en fietsen er op sommige tijdstippen veel scholieren
Hopelijk is iedereen oké...

Ja inderdaad. Had de foto niet gezien.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 14:21

Ik vergiste me vanmorgen nog, we reden op een wat smal eigen weggetje, normaal zit ik als een soort radar mijn omgeving te scannen.

Maar goed druk aan het kletsen, schiet pony ineens naar voren omdat er ineens een fietser van achter in haalt.

Ventje had koptelefoon op, dus communicatie was lastig en zo'n ventje snapt ook niet dat paarden daar van schrikken.

Dan zie je maar hoe alert je als ruiter moet zijn.

Ik weet natuurlijk niet hoe het in dit geval mis heeft kunnen gaan, hopelijk vallen de verwondingen mee en herstelt het meisje volledig.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 14:48

Wanneer wij parkeren op de boulevard met de trailer , steken we de weg over en rijden op het stukje tussen voetpad / fietspad naar oude Meeuwenoord, om daar het ruiterpad te pakken.
Er is dat eerste stukje geen ruiterpad.... wel een paadje geworden door de vele paarden denk ik...de parkeerplaatsen bij de oude manege staan altijd andere mensen die niet willen betalen waardoor je met de trailer wel op de boulevard moet parkeren.

Ik vind dat je zelf op je paard een beetje verantwoordelijk moet nemen... áls je paard beetje druk is, ga dan met 2 weg en roep mensen aan die achterop komen of tegemoet.Hou in elk geval alles in de gaten om je heen...
Veel mensen op de fiets / lopend / met auto hebben gewoon geen idee wat paarden doen.... veel nemen aan dat wanneer je op straat rijdt dat je je paard onder controle hebt en begrijpen gewoon niet wat het allemaal inhoudt.
Dat is absoluut geen goedpraten naar de mensen maar ik vind wel dat je ls ruiter van een druk / jong / of wat dan ook paard je er heel goed van bewust moet zijn.....

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 15:14

ElCamino schreef:
Wanneer wij parkeren op de boulevard met de trailer , steken we de weg over en rijden op het stukje tussen voetpad / fietspad naar oude Meeuwenoord, om daar het ruiterpad te pakken.
Er is dat eerste stukje geen ruiterpad.... wel een paadje geworden door de vele paarden denk ik...de parkeerplaatsen bij de oude manege staan altijd andere mensen die niet willen betalen waardoor je met de trailer wel op de boulevard moet parkeren.

Ik vind dat je zelf op je paard een beetje verantwoordelijk moet nemen... áls je paard beetje druk is, ga dan met 2 weg en roep mensen aan die achterop komen of tegemoet.Hou in elk geval alles in de gaten om je heen...
Veel mensen op de fiets / lopend / met auto hebben gewoon geen idee wat paarden doen.... veel nemen aan dat wanneer je op straat rijdt dat je je paard onder controle hebt en begrijpen gewoon niet wat het allemaal inhoudt.
Dat is absoluut geen goedpraten naar de mensen maar ik vind wel dat je ls ruiter van een druk / jong / of wat dan ook paard je er heel goed van bewust moet zijn.....

Inderdaad... je hoeft als fietser niet eens vlak langs een paard te rijden, om toch buiten je schuld in de problemen te komen: de meeste ruiter"paden" zijn inderdaad dunne strookjes platgetrapte grond direct naast het fietspad... een paard hoeft maar een kwartslag te draaien, om iemand die aan de andere kant van het fietspad fietst, toch met het grootste gemak van de fiets te kunnen trappen.

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 15:22

jes_sira schreef:
Op FB lees ik net (lijkt van iemand die meer weet) dat het drukke/zenuwachtige paarden waren en dat ze niet achter elkaar reden, maar beide aan een andere kant van het fietspad en dat de fietser er tussendoor probeerde te gaan.

Weet niet of dit waar is...

Maar ik stoor me er ook heel erg aan
En ja, helaas zie je het wel veel.... Ruiters die naast elkaar rijden of beide aan een andere kant waardoor het overige verkeer er dan echt last van heeft.
Die meiden mogen wel wat fatsoen en respect bijgebracht worden vindt ik....
Ze brengen omstanders en de paarden in gevaar....

Ik moet zeggen dat ik wanneer ik buiten ga rijden ook vaak degene met wie ik rijdt hierin moet corrigeren. Zo jammer dat ze dat zelf niet inzien denk ik dan...

Inderdaad, en ze verpesten het voor de rest.
Maar je maakt ook andersom mee, auto's, fietsers en scooters die rakelings langs komen en niets afremmen of zelfs voor de lol toeteren

Veel sterkte voor het meisje!

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 15:32

Danseresje schreef:
Overigens vind ik het begrip ruiterpad naast het fietspad een groot begrip. !

Irrelevant. Paarden op het fietspad zijn verboden. Dit nare ongeluk illustreert waarom.
ElCamino schreef:
veel nemen aan dat wanneer je op straat rijdt dat je je paard onder controle hebt

Vertel eens, wat is er zo onredelijk aan die aanname?

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 15:37

Kuggur schreef:
Danseresje schreef:
Overigens vind ik het begrip ruiterpad naast het fietspad een groot begrip. !

Irrelevant. Paarden op het fietspad zijn verboden. Dit nare ongeluk illustreert waarom.

Paarden horen op de autoweg officieel. Of dat nou veiliger is....
Daarbij, was er wel een ruiterpad (berm waarin een ruiterpad is gecreëerd door de vele ruiters daar (waaronder ik))

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 15:38

Zo is het. Vergelijking, voor motorrijders is het óók veiliger op het fietspad, moeten die daar dan óók maar gaan rijden.... :)*

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 15:41

Kuggur schreef:
Zo is het. Vergelijking, voor motorrijders is het óók veiliger op het fietspad, moeten die daar dan óók maar gaan rijden.... :)*

Ik vind de vergelijking niet helemaal.

Een motor is dan wel kwetsbaarder dan een auto oid, maar nog steeds geen leven wezen dat ook nog eens een vluchtdier is...

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 15:46

Laatst is onze shet op dr knieeen gevallen omdat ze zo schrok van een man die met een rotvaart letterlijk 2 centimeter achter haar langs fietste. maar ik schrok ook van de aannames van mensen zeg.. kort door de bocht zijn veel mensen.. :(

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 15:49

Hier heb je ook stukken waar je in de berm naast een fietspad rijdt, omdat er eenvoudigweg geen normale weg is, of hele smalle boerenweggetjes waar fietsers passeren en probeer daar altijd wel goed rekening mee te houden. Bijvoorbeeld nooit blijven draven als ze passeren of tegemoet komen. En als er bijvoorbeeld iets is, een bord of zo, waarvan je weet dat je paard kan gaan uitwijken, even halthouden tot ze voorbij zijn. Soms zie je dat die mensen ook echt schrik hebben om je voorbij te rijden, daarom proberen om het ze zo aangenaam mogelijk te maken.
Ik kan me ook echt ergeren aan mensen met paarden die blijven draven of zelfs galopperen als er mensen fietsen of wandelen. Laatst kwam er zelfs een met een koets keihard ons tegemoet gedraafd, ben midden op de weg gaan lopen zodat hij wel moest remmen met zijn paarden en gezegd dat mijn paard hier wel cool op reageert, maar dat dat absoluut niet met alle paarden zo is en dat hij dat toch wel zou moeten weten.

Wat maakt het nou uit op een rit van 2 uur om even 20 seconden te gaan stappen?

Nyma

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 15:53

Of paarden op het fietspad of op de autoweg moeten verschilt per gemeente, in mijn gemeente moeten de paarden juist op het fietspad. Waar ik overigens erg blij mee ben want op de autoweg zou (met mijn paardje) ten eerste echt niet veiliger zijn, ten tweede zou er een file achter me komen van hier tot Moskou. :+

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 16:48

jes_sira schreef:
Kuggur schreef:

Ik vind de vergelijking niet helemaal.

Een motor is dan wel kwetsbaarder dan een auto oid, maar nog steeds geen leven wezen dat ook nog eens een vluchtdier is...

Wat zeg je nou? Breng je argumenten naar voren waarom een paard intrinsiek ongeschikt zou zijn aan het verkeer deel te nemen? Daar zou ik héél voorzichtig mee zijn, wie weet leest er een lid van de wetgevende macht mee......

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 17:27

Nyma schreef:
Of paarden op het fietspad of op de autoweg moeten verschilt per gemeente, in mijn gemeente moeten de paarden juist op het fietspad. Waar ik overigens erg blij mee ben want op de autoweg zou (met mijn paardje) ten eerste echt niet veiliger zijn, ten tweede zou er een file achter me komen van hier tot Moskou. :+

Verkeersregels zijn gewoon landelijk en niet per gemeente geregeld, dat zou ook een lekkere puinzooi worden als de ene gemeente bedenkt dat je alleen maar stapvoets met je auto mag rijden en de andere vindt dat je rustig met 100 km/u door het centrum mag rijden. Volgens die landelijke verkeersregels horen paarden dus niet op een fietspad thuis, maar wordt het wel gedoogd. Al zorgen dit soort ongelukken er natuurlijk wel voor dat mensen fronsend naar dit soort gedogen gaan kijken.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 17:56

Karl66 schreef:
Nyma schreef:

Verkeersregels zijn gewoon landelijk en niet per gemeente geregeld, dat zou ook een lekkere puinzooi worden als de ene gemeente bedenkt dat je alleen maar stapvoets met je auto mag rijden en de andere vindt dat je rustig met 100 km/u door het centrum mag rijden. Volgens die landelijke verkeersregels horen paarden dus niet op een fietspad thuis, maar wordt het wel gedoogd. Al zorgen dit soort ongelukken er natuurlijk wel voor dat mensen fronsend naar dit soort gedogen gaan kijken.

Idd. dit is een Landelijke regeling.Al kom ik die regeling niet na,No Way dat ik op de autoweg ga rijden met me paard.Niet omdat ze niet verkeersmak is,dat is ze voor 1000%,maar gewoon om agressie in het verkeer en file's te voorkomen.