Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Citaat:Ook op 25 juli wilde zij met Ijaaz deelnemen aan een wedstrijd, maar de hengst werd opnieuw niet fit bevonden
BMHP schreef:jammer dat er iets te globaal is vertaald of niet uit het originele statement.Citaat:Ook op 25 juli wilde zij met Ijaaz deelnemen aan een wedstrijd, maar de hengst werd opnieuw niet fit bevonden
volgens mijn info heeft deelname wel plaats gevonden en is het paard tijdens de rit (open klasse) op een vetgate of de eindcontrole Lam bevonden. De rijdster heeft 2x met dit paard een blessure opgelopen tijdens wedstrijden/evenementen en ondanks dat een week later wederom gestart in een 110/120 km rit, met uiteindelijk het oplopen van de fatale blessure. Voor mij onbegrijpelijk dat een rijder dit een paard aandoet na alle waarschuwingen en een "startverbod" van de eigenaar.
xxCYNNxx schreef:Dier was niet kreupel; was gezond toen die met pensioen ging. Maar ja; als je al een paar jaar stil staat, kun je niet ineens 80 km lopen, want getraind heeft ze niet tot nauwelijks; ze had hem nog maar 7 weken toen de eerste start met het dier plaats vond.
Ben het zeker met je eens dat de amazone de hoofdverantwoordelijke is, maar ook de endurance bond daar kan zeker wat worden aan gerekend; kunnen ze wel zeggen 'ja we hebben ons aan onze reglementen gehouden', maar deze specifieke zaak; niemand die zich achter de oren krapte toen het paard voor de derde keer in 1 maand werd ingeschreven voor weer een lange afstand terwijl die nog geen week ervoor kreupel uit de race is gehaald...en kort DAARVOOR ook al kreupel uit de wedstrijd gehaald was? Kunnen ze zich wel achter hun regels gaan verschuilen, maar zij hebben net zo goed verzaakt natuurlijk. En dat weten ze ook; de verklaring was niet voor niks onopvallend onderin de pagina gestopt met oude berichten erboven. Waarin het nog gehouden wordt op een 'freak accident' ook nog.
xxCYNNxx schreef:o begrijp me niet verkeerd hoor: ik deel zeker niet de mening van het artikel die voornamelijk met het vingertje naar de bond wijst. Want idd; de amazone in kwestie is degene die de schuldige is.
Ik ben het wel eens met het artikel in zoverre; dat dit was voorkomen als de Engelse bond in hun reglementen hadden opgenomen dat dit paard zich eerst weer via lagere niveaus had moeten herkwalificeren vanwege lange afwezigheid bv en verplichte rust na afkeuring op kreupelheid. Maar goed; dat is voor een groot deel ook achteraf gelul natuurlijk.
Ik begrijp ook dat je zeker niet alles in de gaten kunt houden of tot in de kleinste detail opnemen in je reglementen, maar iets meer regelgeving om dit in de toekomst te voorkomen zou niet verkeerd zijn.
En is niet eens erg, want de goeden lijden er niet eens onder; geen weldenkend mens die om zijn/haar paard geeft, start met een paard met vergelijkbare omstandigheden. En die haalt het ook niet in zn hoofd om binnen een week nadat er kreupelheid is geconstateerd uit te komen op een wedstrijd, laat staan met elke start ook nog eens de afstand verhogen.
Zijn alleen degenen die niet om het welzijn van hun paard denken, die van zulke regels last ondervinden. Of denk ik nu te naïef?
Elfie schreef:Ik vind in deze zaak de ruiter verantwoordelijk maar zeker ook de Britse Endurance bond. Ik begrijp echt niet dat er geen regels zijn mbt tot verplichte rust/ schorsing na eerdere uitsluitingen wegens manken.
Ook dat het paard na 5 jaar rust zomaar opnieuw mocht starten op dat niveau vind ik niet correct.
In België zijn deze regels er wel en wordt er ook streng toegezien op naleving ervan:
https://www.equibel.be/media/docs/1425458045-1.pdf
Zie pagina 9-10.
En niet meer dan normaal denk ik, sommige paarden moeten namelijk beschermd worden tegen hun eigenaars, die ze niet als levende wezens zien maar slechts als een middel tot het bereiken van eer, roem en aanzien. Ook als dit ten koste gaat van het welzijn en zelfs het leven van hun paard...