ERF: 'Doofpotoperatie van Britse endurancebond'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

liesd

ERF: 'Doofpotoperatie van Britse endurancebond'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-15 12:08

bokt.nl / www.equinerescuefrance.org

De Franse dierenrechtenorganisatie Equine Rescue France (ERF) stelt op haar website dat de Britse endurancebond (EGB) vorige maand omstandigheden rond de dood van een paard in de doofpot heeft gestopt. Het paard, Ijaaz, overleed nadat het had deelgenomen aan de Hexamshire Trophy Ride, een endurancewedstrijd.

ERF zet een aantal zaken op een rijtje. Op 21 april 2015 is de hengst Ijaaz te leen aangeboden op de Arabian Lines-website. Volgens de advertentie kon hij voor langere tijd uitgeleend worden aan een erkende hengstenhouderij. Ijaaz was op dat moment teruggetrokken uit de sport, maar kon interessant zijn voor de fokkerij. Het dier was op dat moment 20 jaar oud en had in 2010 zijn laatste endurancewedstrijd gereden. Ijaaz werd uiteindelijk uitgeleend aan een vrouw die tussen 2002 en 2007 endurancewedstrijden reed. Zij wilde in april opnieuw starten met haar voormalige wedstrijdpaard, maar het dier werd afgekeurd. In juni 2015 bracht de amazone Ijaaz uit op een 80 km-wedstrijd, maar het dier werd na een controle kreupel bevonden. Ook op 25 juli nam zij met Ijaaz deel aan een wedstrijd, maar de hengst werd ook daar na een controle tijdens de wedstrijd kreupel bevonden. Een week later nam de amazone met Ijaaz deel aan de Hexamshire Trophy Endurance Race, een wedstrijd over 110 kilometer. Tijdens de wedstrijd liep Ijaaz een fatale blessure aan een achterbeen op. De hengst werd nog naar de dierenarts gebracht, maar moest daar ingeslapen worden. Volgens ERF kan iedereen die informatie vinden.

Endurance GB heeft geen regels over de terugkeer van paarden en ruiters in wedstrijden, nadat zij een wedstrijdstop hebben gehad. De amazone kon dus zonder problemen twee paarden starten, die al jaren geen wedstrijden meer gelopen hadden. Er is ook niet bepaald hoe lang een paard moet rusten als het na een vetcheck niet fit wordt bevonden. De FEI heeft daarover een aantal regels ingelast. Paarden zijn 24 maanden lang gekwalificeerd voor een bepaald niveau. Als ze zich binnen die periode niet kunnen kwalificeren voor het volgende niveau, moeten ze zich herkwalificeren voor hun huidige niveau. De FEI heeft ook een aantal verplichte rustpauzes voorgeschreven voor ritten tot 80 kilometer (12 dagen rust) en ritten tussen 80 tot 120 kilometer (19 dagen rust). Als de paarden niet door een vetcheck komen, moeten ze 14 dagen extra rust krijgen. Worden ze twee opeenvolgende keren niet goedgekeurd, worden dat 21 extra rustdagen en bij drie keer zelfs 90 extra rustdagen. Als de Britse bond dus die regels had toegepast in het geval van Ijaaz, had het dier zich eerst opnieuw moeten kwalificeren, voor het aan wedstrijden boven de 80 kilometer had kunnen deelnemen. Ook de door de FEI voorgeschreven rustpauzes werden niet in acht genomen. EFR zegt dat het volgen van die regels niet had kunnen garanderen dat Ijaaz de fatale blessure niet zou opgelopen hebben, maar stelt dat die regels wel een richtlijn voor de ruiter hadden kunnen zijn.

ERF stelt dat er een aantal zaken gebeurd zijn die ervoor gezorgd hebben dat een 20-jarig paard te vroeg is overleden. Er zijn geen regels van de Britse endurancebond gebroken. ERF stelt dat de Britse bond de gewoonlijke procedure heeft gevolgd en het overlijden van Ijaaz heeft onderzocht. Nu, zeven weken later, zegt de bond dat het onderzoek is afgerond en dat Ijaaz het slachtoffer was van een bizar ongeluk. De EGB zal wel zijn processen en regels herbekijken, maar dat is volgens de bond niet het gevolg van het resultaten van het onderzoek. Volgens ERF is het vreemd dat het statement van de Britse bond ergens onderaan hun website is verschenen (zonder meer uitleg over de omstandigheden), terwijl nieuws altijd bovenaan de pagina komt te staan. ERF vindt het een ook iets te toevallig dat de regels nu plots herbekeken zullen worden, maar dat EGB stelt dat dat niets te maken heeft met het onderzoek.

kally

Re: ERF: 'Doofpotoperatie van Britse endurancebond'

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 13:00

Triest dat dit kan en diep triest dat je dit als ruiter wilt.....

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 13:37

Idd, maar de 'dame' in dit geval kon dit duidelijk niet schelen; haar eigen paard (van 19 jaar) had ze kort voor Ijaaz ook al uitgebracht op een 80 km rit; paard had al ruim 4 en half jaar geen endurance gestart.
Van het overleden paard is het helemaal triest; paard was uitgeleend op basis van dekdienst; was nooit de bedoeling dat hij weer gereden zou worden, laat staan uitkomen op wedstrijden.
Weer zo'n geval van een uitgeleend ouder paard, die vervolgens uitgebuit wordt door de lener.
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 23-09-15 13:43, in het totaal 1 keer bewerkt

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 13:40

jammer dat er iets te globaal is vertaald of niet uit het originele statement.
Citaat:
Ook op 25 juli wilde zij met Ijaaz deelnemen aan een wedstrijd, maar de hengst werd opnieuw niet fit bevonden

volgens mijn info heeft deelname wel plaats gevonden en is het paard tijdens de rit (open klasse) op een vetgate of de eindcontrole Lam bevonden. De rijdster heeft 2x met dit paard een blessure opgelopen tijdens wedstrijden/evenementen en ondanks dat een week later wederom gestart in een 110/120 km rit, met uiteindelijk het oplopen van de fatale blessure. Voor mij onbegrijpelijk dat een rijder dit een paard aandoet na alle waarschuwingen en een "startverbod" van de eigenaar.

De schuldige in dit drama is voor mij dan ook niet de Britse Endurancebond, de reglementen vertonen op het gebied van starten na een blessure wel manko,s en ik hoop dat deze zo snel mogelijk worden ingevuld.

De situatie voor endurance in Engeland is spannend te noemen door de aanwezigheid en belangen van grote stallen in Arabisch eigendom, sponsoring door Maydan (UAE) en dat ze niet onder de BHS vallen.
Traditioneel is er ook een spanningsveld tussen endurance als wedstrijdsport en km verzamelaars die een heel ander tempo hanteren, waardoor verplichte rustdagen ongewenst zijn.

Ook in Nederland geldt een soepeler rustdagen beleid voor een paard dat klasse 4 is, zodat trainingsritten in een lagere klasse nagenoeg onbeperkt kunnen plaats vinden.

Dit gebeuren (kan het moeilijk een ongeluk noemen) is alleen de rijdster aan te rekenen, ik hoop dat Endurance GB na de matige publicatie deze zaak verder wel heel serieus neemt.
Verder ben ik benieuwd of er ook een test is gedaan op het gebruik van pijnstillers.

liesd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-15 14:14

BMHP schreef:
jammer dat er iets te globaal is vertaald of niet uit het originele statement.
Citaat:
Ook op 25 juli wilde zij met Ijaaz deelnemen aan een wedstrijd, maar de hengst werd opnieuw niet fit bevonden

volgens mijn info heeft deelname wel plaats gevonden en is het paard tijdens de rit (open klasse) op een vetgate of de eindcontrole Lam bevonden. De rijdster heeft 2x met dit paard een blessure opgelopen tijdens wedstrijden/evenementen en ondanks dat een week later wederom gestart in een 110/120 km rit, met uiteindelijk het oplopen van de fatale blessure. Voor mij onbegrijpelijk dat een rijder dit een paard aandoet na alle waarschuwingen en een "startverbod" van de eigenaar.

Klopt, iets te snel vertaald. Ik pas het aan!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 17:16

Bah, schandalig dit!!!

Zulke mensen moeten ze voor het leven gaan uitsluiten van wedstrijden rijden met de dieren, want ze gaat over lijken.

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 18:16

Ijaaz is afgemaakt op een kliniek, nadat hij ten val is gekomen en daarbij zijn been heeft gebroken.
Een gebroken been door een val kan iedereen overkomen.

Of het wijs was van deze ruiter om Ijaaz uit te brengen laat ik me niet overuit.

Het zou wel goed zijn dat de britse endurance organisatie regels gaat maken over het starten kort na afkeuring.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 18:22

Dier was al kreupel en dan toch de endurance gaan blijven proberen te rijden nadat het al jaren geen wedstrijden meer gelopen had, dan kun je een gebroken been verwachten bij intensief gebruik en haarscheurtjes in de botten veroorzaken en 1 x een verkeerde beweging en het breekt....want een paard kan gewoon vallen en niets breken.

Het is wel haar aan te rekenen en met dank aan haar dat het dier zoiets is overkomen.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 18:45

Dier was niet kreupel; was gezond toen die met pensioen ging. Maar ja; als je al een paar jaar stil staat, kun je niet ineens 80 km lopen, want getraind heeft ze niet tot nauwelijks; ze had hem nog maar 7 weken toen de eerste start met het dier plaats vond.

Ben het zeker met je eens dat de amazone de hoofdverantwoordelijke is, maar ook de endurance bond daar kan zeker wat worden aan gerekend; kunnen ze wel zeggen 'ja we hebben ons aan onze reglementen gehouden', maar deze specifieke zaak; niemand die zich achter de oren krapte toen het paard voor de derde keer in 1 maand werd ingeschreven voor weer een lange afstand terwijl die nog geen week ervoor kreupel uit de race is gehaald...en kort DAARVOOR ook al kreupel uit de wedstrijd gehaald was? Kunnen ze zich wel achter hun regels gaan verschuilen, maar zij hebben net zo goed verzaakt natuurlijk. En dat weten ze ook; de verklaring was niet voor niks onopvallend onderin de pagina gestopt met oude berichten erboven. Waarin het nog gehouden wordt op een 'freak accident' ook nog.

inochiyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 20:27

en wat eist de eigenaar van de amazone? lijkt me niet dat ze dit zomaar zal laten varen?

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 20:40

geen idee, stond in het originele artikel niks over in verder. Maar lijkt me idd toch niet dat zij dit zomaar laten varen.

Op zich ook niet zo raar; het artikel wijst voornamelijk met een boze vinger naar de bond, alsof die amazone niet net zo goed verantwoordelijk was, meer nog zelfs. Maar het hele artikel heeft de toon; de bond zat fout PUNT
En ja er zijn fouten gemaakt, zeker, maar die vrouw blijft toch altijd nog de echte schuldige natuurlijk.

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 21:19

Doofpot? Hebben ze iets proberen te verbergen?

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 22:23

xxCYNNxx schreef:
Dier was niet kreupel; was gezond toen die met pensioen ging. Maar ja; als je al een paar jaar stil staat, kun je niet ineens 80 km lopen, want getraind heeft ze niet tot nauwelijks; ze had hem nog maar 7 weken toen de eerste start met het dier plaats vond.

Ben het zeker met je eens dat de amazone de hoofdverantwoordelijke is, maar ook de endurance bond daar kan zeker wat worden aan gerekend; kunnen ze wel zeggen 'ja we hebben ons aan onze reglementen gehouden', maar deze specifieke zaak; niemand die zich achter de oren krapte toen het paard voor de derde keer in 1 maand werd ingeschreven voor weer een lange afstand terwijl die nog geen week ervoor kreupel uit de race is gehaald...en kort DAARVOOR ook al kreupel uit de wedstrijd gehaald was? Kunnen ze zich wel achter hun regels gaan verschuilen, maar zij hebben net zo goed verzaakt natuurlijk. En dat weten ze ook; de verklaring was niet voor niks onopvallend onderin de pagina gestopt met oude berichten erboven. Waarin het nog gehouden wordt op een 'freak accident' ook nog.

ik zou het meer een accident waiting to happen noemen, ach de bond is het makkelijkst aan te rekenen vooral achteraf. Persoonlijk zou ik alle ongelukken ook niet groot op de voorpagina plaatsen.
Ik ken de inns en outs niet, ben er niet bij geweest maar weet wel dat sport door vrijwilligers mogelijk wordt gemaakt, die echt alles in de gaten houden wat in de reglementen staat. Maar ergens stopt dat.

Ik zie echt maar een verantwoordelijk persoon de ruiter die een retired paard opnieuw start terwijl een week eerder voor de 2e maal het paard tijdens de rit niet fit genoeg is verklaard (lam).
Ijaaz is in 2008/2009 ook lam geweest heeft in 2010 nog een paar korte ritten gereden voor zijn laatste 80 er. Ijaaz, helaas te jong gestorven in het harnas

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 23:36

o begrijp me niet verkeerd hoor: ik deel zeker niet de mening van het artikel die voornamelijk met het vingertje naar de bond wijst. Want idd; de amazone in kwestie is degene die de schuldige is.

Ik ben het wel eens met het artikel in zoverre; dat dit was voorkomen als de Engelse bond in hun reglementen hadden opgenomen dat dit paard zich eerst weer via lagere niveaus had moeten herkwalificeren vanwege lange afwezigheid bv en verplichte rust na afkeuring op kreupelheid. Maar goed; dat is voor een groot deel ook achteraf gelul natuurlijk.
Ik begrijp ook dat je zeker niet alles in de gaten kunt houden of tot in de kleinste detail opnemen in je reglementen, maar iets meer regelgeving om dit in de toekomst te voorkomen zou niet verkeerd zijn.

En is niet eens erg, want de goeden lijden er niet eens onder; geen weldenkend mens die om zijn/haar paard geeft, start met een paard met vergelijkbare omstandigheden. En die haalt het ook niet in zn hoofd om binnen een week nadat er kreupelheid is geconstateerd uit te komen op een wedstrijd, laat staan met elke start ook nog eens de afstand verhogen.
Zijn alleen degenen die niet om het welzijn van hun paard denken, die van zulke regels last ondervinden. Of denk ik nu te naïef?

Elfie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 06:11

Ik vind in deze zaak de ruiter verantwoordelijk maar zeker ook de Britse Endurance bond. Ik begrijp echt niet dat er geen regels zijn mbt tot verplichte rust/ schorsing na eerdere uitsluitingen wegens manken.

Ook dat het paard na 5 jaar rust zomaar opnieuw mocht starten op dat niveau vind ik niet correct.

In België zijn deze regels er wel en wordt er ook streng toegezien op naleving ervan:
https://www.equibel.be/media/docs/1425458045-1.pdf
Zie pagina 9-10.

En niet meer dan normaal denk ik, sommige paarden moeten namelijk beschermd worden tegen hun eigenaars, die ze niet als levende wezens zien maar slechts als een middel tot het bereiken van eer, roem en aanzien. Ook als dit ten koste gaat van het welzijn en zelfs het leven van hun paard...

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 08:06

xxCYNNxx schreef:
o begrijp me niet verkeerd hoor: ik deel zeker niet de mening van het artikel die voornamelijk met het vingertje naar de bond wijst. Want idd; de amazone in kwestie is degene die de schuldige is.

Ik ben het wel eens met het artikel in zoverre; dat dit was voorkomen als de Engelse bond in hun reglementen hadden opgenomen dat dit paard zich eerst weer via lagere niveaus had moeten herkwalificeren vanwege lange afwezigheid bv en verplichte rust na afkeuring op kreupelheid. Maar goed; dat is voor een groot deel ook achteraf gelul natuurlijk.
Ik begrijp ook dat je zeker niet alles in de gaten kunt houden of tot in de kleinste detail opnemen in je reglementen, maar iets meer regelgeving om dit in de toekomst te voorkomen zou niet verkeerd zijn.

En is niet eens erg, want de goeden lijden er niet eens onder; geen weldenkend mens die om zijn/haar paard geeft, start met een paard met vergelijkbare omstandigheden. En die haalt het ook niet in zn hoofd om binnen een week nadat er kreupelheid is geconstateerd uit te komen op een wedstrijd, laat staan met elke start ook nog eens de afstand verhogen.
Zijn alleen degenen die niet om het welzijn van hun paard denken, die van zulke regels last ondervinden. Of denk ik nu te naïef?

het was een 2 daagse rit met afstanden van 60 en 50 km, dus de afstand is als zodanig niet echt verhoogd, veranderd echter weinig aan alles.
staat ook als 2 daagse hierboven vermeld, de andere ritten waren wel eendaagse
http://www.egbarchive.endurancegb.co.uk ... c_id=57026

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 08:45

Elfie schreef:
Ik vind in deze zaak de ruiter verantwoordelijk maar zeker ook de Britse Endurance bond. Ik begrijp echt niet dat er geen regels zijn mbt tot verplichte rust/ schorsing na eerdere uitsluitingen wegens manken.

Ook dat het paard na 5 jaar rust zomaar opnieuw mocht starten op dat niveau vind ik niet correct.

In België zijn deze regels er wel en wordt er ook streng toegezien op naleving ervan:
https://www.equibel.be/media/docs/1425458045-1.pdf
Zie pagina 9-10.

En niet meer dan normaal denk ik, sommige paarden moeten namelijk beschermd worden tegen hun eigenaars, die ze niet als levende wezens zien maar slechts als een middel tot het bereiken van eer, roem en aanzien. Ook als dit ten koste gaat van het welzijn en zelfs het leven van hun paard...

In België en Nederland zijn deze regels ook verschillend en staan ze voor zover ik weet regelmatig ter discussie (zijn zowel in Nederland als België het afgelopen jaar nog gewijzigd).
In Nederland is de rustdagen regeling zelfs verruimd.

In Engeland bestaan deze regels niet, dus kan je er ook geen rijders paarden op uitsluiten.
Gezien de gevolgen voor Ijaaz, verwacht ik dat ze er volgend jaar wel zullen zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 08:54

De ruiter rijdt een paard bijna moedwillig de vernieling in, en de bond heft geen regels om zo'n paard te beschermen. En dat zou anders moeten imo.
Ik kan er werkelijkwaar met mijn kop niet bij dat je dit als ruiter doet, dan gaat er iets niet helemaal goed in dat koppie van je. Walgelijk zeg...

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 08:55

de laatste start was idd een 2 daagse, dat wist ik al, maar 60 km en volgende dag 50 km is natuurlijk van de zotte om van een ongetraind paard te vragen. Ongetraind en nog geen week ervoor kreupel bevonden.

Is idd te hopen dat die regels volgend jaar er wel zijn.