bokt.nl / www.worldofshowjumping.com
Twee stappen vooruit, een achteruit. Leopold van Asten heeft tijdens zijn carrière altijd gebalanceerd tussen succes en tegenslag. Dit jaar heeft Leopold een enorme sprong voorwaarts gemaakt: hij werd nationaal kampioen en kon zich opnieuw bij het Nederlandse springteam voor het EK voegen. Van Asten praat met World of Showjumping en kijkt alvast vooruit naar 2016, waarin hij uiteraard hoopt op een Olympisch ticket.
Van Asten had zijn talent al bewezen als junior en young rider. Zijn vader reed ook op nationaal niveau en van Asten zelf startte op vijfjarige leeftijd op de lokale manege. Hij kreeg al snel zijn eerste pony, en Leopold en zijn jongere broer Mathijs namen deel aan wedstrijden. "Het werd ernstiger. Onze vader nam ons mee naar wedstrijden en steunde ons waar hij kon. Onze ouders waren geweldig voor ons," zegt Leopold. En dat wierp vruchten af. Leopold won het NK junioren en ging in 1993 naar het EK met Candeleria van Henk Nooren. Daarnaa reed hij Kitty IV (van Johan Heins), waarmee hij op het EK van 1994 vijfde werd. "Ik leerde heel wat bij Henk Nooren, niet alleen over rijden. Het was het hele pakket: van stalmanagement tot het trainen van paarden. Henk was altijd bezig, dus ik snapte al snel dat het belangrijk was om verantwoordelijk te zijn en op te letten," zegt Leopold.
Met die basis was Leopold al snel succesvol na zijn aankomst op Stoeterij Duyselhof in 2000. In 2003 werd hij Nederlands kampioen op VDL Groep Think Twice en ging met het Nederlandse team naar het EK. In 2004 nam hij met VDL Groep Flèche Rouge deel aan de Olympische Spelen in Athene. "Het startte allemaal met Think Twice," blikt Leopold terug. "Ik had geluk, want er is van in het begin geïnvesteerd in een aantal goede paarden. We speelden al snel moet het idee om zelf te fokken voor de sport. We startten met tien veulens per jaar en kochten er ook een aantal, om zo verschillende bloedlijnen op te bouwen. Nu fokken we met onze eigen merries die ook succesvol waren in de sport, en hebben we een aantal fantastische jonge paarden gefokt, zoals Spiritivo (uit Think Twice), Casanova (uit Navarett) en C Tara Z (uit Comtessa). Er zijn er nog heel wat op komst!" Van Asten gelooft in de benadering: "Ik geloof dat het een groot voordeel is om de paarden te kennen vanaf hun geboorte en ze van nabij op te kunnen volgen. Je kent hun hele geschiedenis en kan samen groeien als combinatie."
Leopold heeft succes gehad, maar heeft in zijn vijftien jaar op Duyselshof ook heel wat tegenslagen gekend. "Mijn doel was altijd om vijfsterrenwedstrijden te rijden en om mijn land te vertegenwoordigen. Maar je moet realistisch zijn en aanvaarden dat dat niet altijd mogelijk is. Op sportief vlak is het soms hard geweest en ik heb periodes gehad waarin ik geen geluk had. VDL Groep Santana B was een geweldig paard, maar was voortdurend geblesseerd. We hebben alles geprobeerd om haar te laten slagen in de sport op het hoogste niveau, maar ik moest het loslaten en accepteren dat ze hier een fokmerrie zou zijn. Toen merkte ik dat het beter is om een paar stapjes terug te zetten, de grootste wedstrijden links te laten liggen en om jonge paarden voor te bereiden om later vooruit te komen."
En dat loonde. Na een paar jaar waarin hij een aantal jongere paarden reed op twee-, drie-, en viersterrenwedstrijden, werd Leopold dit jaar Nederlands kampioen en ging hij met het Nederlandse team naar het EK. Momenteel rijdt hij VDL Groep Zidane, die volgens Leopold een enorme uitdaging is. De elfjarige ruin kwam twee jaar geleden bij Leopold, nadat hij met Eric van der Vleuten tot op het 1m50-niveau sprong. "Zidane is bijzonder, een paard met veel karakter," zegt Leopold. "Hij is een erg lief paard en ik vind hem geweldig. Hij heeft alle kwaliteiten die je in een springpaard zoekt: voorzichtig, doelbewust en erg snel. Zijn grootste probleem is dat hij veel meningen heeft en die ook graag laat blijken. Het is een dunne lijn met Zidane: hij moet je respecteren, maar je ook vertrouwen zodat hij kan ontspannen, dus je kan nooit te veel druk op hem uitoefenen. We hebben samen een balans gevonden en mijn groom Aurelie heeft daarbij ook een hele grote rol gespeeld."
Van Asten heeft een mooi zomerseizoen achter de rug. "Ik ben erg blij dat ik opnieuw deel uitmaak van het Nederlandse team. Ik hou van de Nations Cup, en je land vertegenwoordigen in een team is voor mij het mooiste aan onze sport. Mijn focus lag dit jaar op Aken, en hopelijk kan ik volgend jaar mikken op de Olympische Spelen van Rio." Ook de komende jaren zien er goed uit voor Leopold. Hij heeft talentvolle paarden op stal staan, zoals de negenjarige VDL Groep Beauty (v. For Pleasure), de zelfgefokte achtjarige VDL Groep C Tara Z (v. Crown Z) en de zelfgefokte zevenjarige VDL Groep Spiritivo (v. Indoctro). Leopold zegt: "Ik hou van mijn job hier! Om elke dag met dergelijke getalenteerde paarden te kunnen rijden, is een eer. Ik geloof in hen en om het bewijs te zien dat je voorgevoel juist was, is geweldig. Om te zien hoe een paard waarin ik geloofde zijn potentieel benut, dat is wellicht het meest bevredigende deel van mijn job!
Laatst bijgewerkt door liesd op 23-09-15 09:04, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel aangepast