Bekende PRE-hengst Gaucho III overleden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

liesd

Bekende PRE-hengst Gaucho III overleden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-15 08:26

bokt.nl / www.eurodressage.com

De bekende PRE-hengst Gaucho III is op 26-jarige leeftijd thuis in Wellington (Florida) overleden. De hengst leed onder ouderdomskwalen en werd ingeslapen.

Gaucho III werd in Spanje gefokt en werd met succes aan de hand voorgebracht. De hengst won de prijs voor het best bewegende paard op SICAB (de kampioenskeuring in Spanje) in Sevilla. Hij kreeg van het ANCCE ( het PRE-stamboek in Spanje) ook hoge punten, zowel voor exterieur als voor beweging.

In 1996 werd Gaucho III naar de Verenigde Staten gebracht door Janne Rumbough. Zij bracht hem vanaf 1998 uit op wedstrijd en de combinatie bereikte op twee jaar tijd het Grand Prix-niveau. Janne en Gaucho wonnen hun eerste en tweede Grand Prix-wedstrijd en werden tweede in hun derde wedstrijd. In 2000 gleed Gaucho III uit tijdens een veterinaire keuring. Hij raakte daarbij ernstig geblesseerd en werd teruggetrokken uit de sport.

In 2007 werd hij APTO-gekeurd en mocht hij zich op 17-jarige leeftijd een gekwalificeerde dekhengst noemen. Zijn nakomelingen konden vanaf dat moment opgenomen worden in het PRE-stamboek. Gaucho III was de eerste PRE-hengst op de USEF Leading Dressage Sires Standings-ranking, waarop hij in 2009 zevende stond.

Gaucho heeft in totaal 94 nakomelingen voortgebracht. Zijn meest bekende dressuurnakomeling is Junior, die op internationaal GP-niveau uitgebracht wordt door Janne Rumbough. Andere nakomelingen die het goed doen in de dressuurring zijn Espiritu (onder Pati Pierucci), Festivo RS (onder Emily Copeland) en Noble GF (onder Michael Etherly).

Janne Rumbough zegt: "Ik ben erg verdrietig, maar ook erg dankbaar dat ik dit geweldige paard 19 jaar lang in mijn leven heb mogen hebben. Gaucho III maakte elke dag mooi voor mij. Zijn benen konden hem na 26 jaar helaas niet langer ondersteunen..."