bokt.nl / equnews.be
Nederland kaapte op het WK Jonge Paarden in Lanaken het goud weg bij de vijf- en zesjarigen, maar België won het goud bij de zevenjarigen. Grégory Wathelet en Mjt Nevados S bleven de Britse Laura Renwick en de Ier Eoin McMahon voor.
Na een zeer spannende barrage, waarin er twaalf combinaties van start gingen, bleek Gregory Wathelet als derde laatste starter de snelste te zijn. Hij was met Mjt Nevados S (v. Calvados Z) de beste in een tijd van 34:97 seconden.
Het zilver was voor de Britse amazone Laura Renwick. Zij werd met MHS Washington (v. OBOS Quality) tweede in 35:13 seconden. De jonge Ier Eoin Mcmahon won brons met Talks Cheap (v. Tinaranas Inspector). Voor de Brit James Billington was er een vierde plaats met Davidson (v. Harley VDL). De Nederlandse amazone Mischa Everse-van de Kraats werd vijfde met Dutch Blue (v. Chacco Blue).
Wathelet zegt: "Ik heb Mjt Nevados S begin dit seizoen gestart op de Sunshine Tour en nadien heb ik hem ook meegenomen naar het Belgisch kampioenschap in Lummen, maar daar maakten we een ongelukkige fout in de barrage. Als zesjarige liep hij hier ook nog het WK. Hij sprong vandaag zoals hij al heel de week sprong, het leek allemaal simpel te zijn voor hem. Ik hoorde de tijd van Laura en ik weet dat zij heel snel kan zijn. Toen wist ik dat ik heel veel risico’s zou moeten nemen. Ik weet dat mijn paard snel kan gaan. Hij springt al het hele jaar goed en is erg voorzichtig. In het begin twijfelde ik nog wat aan zijn vermogen maar hij wordt elke week beter. Ik denk dat het er eentje wordt voor het grote werk. Hij is trouwens niet te koop, zodat ik rustig kan opbouwen met hem."