www.knhs.nl
Maikel van Mierlo prolongeerde spectaculair zijn wereldtitel en schreef daarmee geschiedenis in Lanaken. Net als vorig jaar galoppeerde zijn crack Early met reuzenpassen door het barrageparcours en zette een tijd neer waar de andere zestien paarden niet bij in de buurt kwamen. Wereldkampioen worden lukt weinigen, twee jaar op rij is nog zeldzamer.
“Toen de laatste over de finish kwam wist ik dat ik gewonnen had. Ik had geluk dat Marlon Modolo Zanotelli een fout kreeg met zijn merrie”, klinkt het nuchter uit de mond van de stralende Maikel.
De wereldtitel kregen Maikel en de enorm grote Early (Harley x Indorado) echt niet kado. Zeventien zesjarigen toptalenten streden om de medailles. Het was Maikel van Mierlo die wereldtoppers Marlon Modolo Zanotelli en Christian Ahlmann naast zich had staan op het podium. “Mooi toch.” Van Mierlo geniet, maar blijft met beide benen op de grond. “Deze titel is toch nog mooier dan vorig jaar. Ik hoop dat ik Early kan blijven rijden. Er is veel vraag naar hem.”
Wout Jan van der Schans en Eoma’s Blue SFN (v. Mr. Blue) reden voor wat ze waard waren, maar de foutloze rit was niet genoeg voor het podium (zesde in 38.34 seconden). Pieter Keunen en Entertainer (v.Warrant) maakten op het WK ook geen enekele springfout en eindigden als nummer 7.
Uitslag WK jonge springpaarden, zesjarigen
1. Maikel van Mierlo (Koningslust), Early (v.Harley VDL), 0 – 0, 36.62 sec
2. Marlon Modolo Zanotelli (Bra), Ellavar X (v.Calvaro Z), 0 – 0, 37.10 sec
3. Christian Ahlmann (Dui), Take a Chance on Me Z (v.Taloubet Z), 0 – 0, 37.49 sec