Brits restaurant verkoopt paardenvlees als zebra

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Odysseus

Berichten: 22482
Geregistreerd: 15-06-07

Brits restaurant verkoopt paardenvlees als zebra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-15 15:05

www.bokt.nl / www.horsetalk.co.nz


Een Brits restaurant heeft paardenvlees verkocht als zebravlees. Het restaurant in Watford werd schuldig bevonden aan het verkopen van paarden- en wildvlees als exotische gerechten door de rechtbank.

Uit een onderzoek bleek dat de exotische gerechten geen enkel spoor bevatten van wat er werd beloofd. Het zebravlees bestond in zijn geheel uit paard, en ook de vriezer van het restaurant lag vol met meer dan 22 kilo paardenvlees. "Het verwisselen van voedsel is niet alleen slecht voor de traceerbaarheid van het vlees en het gevaar voor allergenen en religieuze overwegingen, maar ook slecht voor de concurrentie met andere bedrijven en het vertrouwen in de markt."

Zizipicoleo

Berichten: 326
Geregistreerd: 25-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 18:00

Dus het is wel gewoon legaal om echt zebravlees te verkopen? 8)7

Karlijnxxx
Berichten: 1423
Geregistreerd: 09-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 18:18


420BlazeIt

Berichten: 2106
Geregistreerd: 10-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 18:20

Zizipicoleo schreef:
Dus het is wel gewoon legaal om echt zebravlees te verkopen? 8)7


Waarom zou dat niet legaal zijn?

liesjecryos
Berichten: 1971
Geregistreerd: 27-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 18:27

Zizipicoleo schreef:
Dus het is wel gewoon legaal om echt zebravlees te verkopen? 8)7


Euh..ja ,anders werden ze daar ook op beboet >;) :roll:

Thioro

Berichten: 4003
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 18:33

Zebra mag gewoon gegeten worden, net als het merendeel van z'n savannegenootjes en paard mag ook gegeten worden.

Maar het is dan wel zo netjes om eerlijk te zeggen wat voor vlees er op je bord ligt.

Vind dat men tegenwoordig paardenvlees wel creatief weet te gebruiken. Geetikeerd als 'paard' krijg je het aan de straatstenen niet kwijt, ander etiketje en het verkoopt als zoete broodjes.

Zizipicoleo

Berichten: 326
Geregistreerd: 25-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 18:36

Omdat bij mijn weten 2 van de 3 zebrasoorten met uitsterven bedreigd zijn. Neem aan dat het dan legaal is om vlees van die ene NOG niet bedreigde soort te verkopen, maar vind dat persoonlijk erg jammer. Anders laten we de Japanners toch ook lekker doorgaan met dwergvinvissen harpoeneren, die zijn op het moment ook nog niet zo zeldzaam als de blauwe vinvis. Waarom hebben mensen toch zo'n vreemde drang om andere soorten de vernieling in te helpen! ;( ;(

Edit: ze hebben tenminste wel een lekker vrij leventje gehad, dat wel, maar daar gaat het mij in deze context niet om.

Ineke2

Berichten: 33166
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 18:47

Ik snap werkelijk niet waarom. Paardenvlees is namelijk gewoon heel lekker...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 22:26

Ineke2 schreef:
Ik snap werkelijk niet waarom. Paardenvlees is namelijk gewoon heel lekker...



Omdat er mensen zijn zoals ik die bewust geen paardenvlees (of zebra) willen eten en wij het recht hebben om te weten wat we eten. Er zijn mensen genoeg die wel paard eten, ze gaan echt niet minder verkopen door eerlijk toe te geven van welk dier het vlees nu echt komt.

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 22:28

Ineke2 Het gaat er om dat ook in de engelse warenwet staat dat als je zebra verkoopt je zebra moet verkopen en geen paard. Dat heet dan misleiding.

Ineke2

Berichten: 33166
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 22:30

Nee ik snap niet dat als het etiket paard erop staat er blijkbaar nauwelijks verkocht word en als er wat anders op staat het als zoete broodjes over de toonbank gaat.

frankiej
Berichten: 4145
Geregistreerd: 02-06-07

Re: Brits restaurant verkoopt paardenvlees als zebra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 22:33

dat verschil zie je toch aan de strepen op het vlees ?! :P ;-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 22:46

Ineke2 schreef:
Nee ik snap niet dat als het etiket paard erop staat er blijkbaar nauwelijks verkocht word en als er wat anders op staat het als zoete broodjes over de toonbank gaat.



Zucht, Britten eten geen paardenvlees.) Eigenlijk wordt paard vrij weinig gegeten buiten het Europese vaste land.) Een zebra is voor hen geen paard en dat mag jij dan hypocriet vinden, voor hen maakt dat wel een verschil. We gaan toch ook niet stiekum varkensvlees in het eten van moslims of joden draaien, waarom moet het dan wel kunnen dat er ergens paard in gaat zonder daar eerlijk over te zijn?

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 22:52

inderdaad, Britten eten geen paard, en veel hollanders ook niet omdat dat vruger armeluisvlees was is dat een beetje uit het beeld verdwenen. (Americanen, britse onderdanen in indie, suid afrikaanse mensen van britse komaf, australiers) eten allemaal geen paard. Bovendien vinden veel mensen het sielugh

Ineke2

Berichten: 33166
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Brits restaurant verkoopt paardenvlees als zebra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 22:57

Waarom moet je daar van zuchten?
Ik zeg toch nergens dat ik het goedkeur dat er een ander etiket op geplakt word? Alleen dat ik niet begrijp dat er geen paard word gegeten.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 23:03

Het is gewoon de boel belazeren.
Of dat mensen nou uit principe geen paardenvlees eten of veel betalen omdat ze denken iets exclusiefs te eten...(waarvan ik overigens persoonlijk ook de lol niet inzie, maar dat terzijde ;) )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 23:04

Ineke2 schreef:
Waarom moet je daar van zuchten?
Ik zeg toch nergens dat ik het goedkeur dat er een ander etiket op geplakt word? Alleen dat ik niet begrijp dat er geen paard word gegeten.



Omdat zij, net als ik, vinden dat een paard niet dient om op te eten. Dat is de reden van mijn zucht. Jij eet het, fijn voor jou, ik (en zij) eten het niet. Je moet dat niet begrijpen, wel aanvaarden. Ieder zijn leven en zijn keuze. Ik snap bv ook niet hoe mensen die met paarden werken paard kunnen eten, maar ik aanvaard het wel (de mijn gaan toch nooit naar de slacht).

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Re: Brits restaurant verkoopt paardenvlees als zebra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 23:12

Jij, Sandra hoeft daar niet zo over te zuchten, daar schuilt namelijk een oordeel in en dat is gewoon niet aardig.
Ik eet wel paard, ik houd namelijk van paard.

Ineke2

Berichten: 33166
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Brits restaurant verkoopt paardenvlees als zebra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 23:21

Prima Sandra dat jij vind dat een paard niet hoort te worden opgegeten. Ik heb daar geen moeite mee, maar zucht toch ook niet omdat jij daar blijkbaar wel moeite mee hebt?
Ik vind het heerlijk vlees en daarbij heeft het gemiddelde paard een beter leven gehad dan een varken, kip of koe.
Hypocriet is het zeker dat als er op het etiket wat anders staat het gretig aftrek vind.

Supervixen

Berichten: 12939
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 07:47

Dat betere leven is alleen als het uit Nederland en omstreken komt, als het geïmporteerd is uit Amerika, zou ik dat niet zo snel roepen.

Ibbel

Berichten: 49239
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 08:01

Ach, in Friesland wordt muskusrat als 'waterkonijn' op de menukaart gezet, en dan met smaak gegeten. Dat gebeurt overigens keurig legaal, maar de naam op de kaart maakt inderdaad of mensen het eten of niet.
Wat mij wel verbaast is dat Britten uit overtuiging geen paard eten, maar wél zebra. Dat noem ik hypocriet. Of zouden moslims wel wild zwijn (mogen) eten terwijl varkens onrein zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 08:22

Ibbel schreef:
Ach, in Friesland wordt muskusrat als 'waterkonijn' op de menukaart gezet, en dan met smaak gegeten. Dat gebeurt overigens keurig legaal, maar de naam op de kaart maakt inderdaad of mensen het eten of niet.
Wat mij wel verbaast is dat Britten uit overtuiging geen paard eten, maar wél zebra. Dat noem ik hypocriet. Of zouden moslims wel wild zwijn (mogen) eten terwijl varkens onrein zijn?



In de buurt van Dendermonde staat het ook als waterkonijn op de menu, maar iedereen weet wel dat het rat is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 08:28

Ik zucht omdat zoveel mensen zich echt niet bewust zijn van wat ze op hun bord krijgen. 90% van de warenhuizen in België koopt hun paardenvlees van firma's die importeren uit Latijns Amerika. Ondanks alle hetse in de media en de negatieve rapporten dat deze firma's reeds kregen, blijft de situatie voor het paard ginder schrijnend. Er staan nog steeds te veel dieren op de wagen, ze laten er nu alleen voor het zicht degene af die vroeger zijn 4 benen er niet op kreeg en dus een been tussen de deuren gekneld had. De dieren krijgen nog steeds geen rust en drinken tijdens het lange transport en in de slachthuizen sterven ze nog steeds een gruwelijke dood (geen enkel slachthuis voldoet aan de Europese richtlijnen omtrent dierenwelzijn). Als je paardenvlees wil eten, kies dan in hemelsnaam voor die winkels die Europees vlees verkopen en laat het andere links liggen.

Ineke2

Berichten: 33166
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Brits restaurant verkoopt paardenvlees als zebra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 12:34

Mijn slager heeft een europees biologisch keurmerk. Ik moet er dus vanuit kunnen gaan dat er niet word geïmporteerd vanuit Amerika.
Het is niet dat ik wekelijks paardenvlees eet, maar wel belangrijk om op te letten.

daffie1986
Berichten: 4323
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Southland, Nieuw-Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 04:12

Thioro schreef:
Zebra mag gewoon gegeten worden, net als het merendeel van z'n savannegenootjes en paard mag ook gegeten worden.

Maar het is dan wel zo netjes om eerlijk te zeggen wat voor vlees er op je bord ligt.

Vind dat men tegenwoordig paardenvlees wel creatief weet te gebruiken. Geetikeerd als 'paard' krijg je het aan de straatstenen niet kwijt, ander etiketje en het verkoopt als zoete broodjes.


Niet in Engeland, is bij wet verboden. Net als hier in Nieuw-Zeeland en Australië