Scott Brash wint als eerste Rolex Grand Slam

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Flew

Scott Brash wint als eerste Rolex Grand Slam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-15 10:50

*http://www.knhs.nl

Wout Jan van der Schans en Capetown waren gisteravond op de negende plaats de beste Nederlandse combinatie in de prestigieuze Calgary Masters, maar het was Scott Brash die geschiedenis schreef op Spruce Meadows. Met Hello Sanctos bleef Brash als enige dubbel foutloos in de de CP International en won daarmee 500.000 Canadese dollars. Met zijn winst in Calgary was Scott Brash de eerste die de Rolex Grand Slam op zijn naam schreef en daarmee 1 miljoen euro op zijn rekening mag bijschrijven.

Scott Brash liet na zijn overwinningen in de Rolex Grand Slam in Geneve en Aken het Europees Kampioenschap springen aan zich voorbij gaan om in Calgary op jacht te gaan naar de Rolex Grand Slam. De koele Schotse ruiter, waarover voormalig bondscoach Rob Hoekstra al eens zei "bij Scott stroomt ijswater door zijn aderen", toonde zich een meester tijdens de Masters op Spruce Meadows. Hij reed zijn topper Hello Sanctos in de eerste omloop foutloos in de snelste tijd, waarmee ze in de tweede omloop als laatste mochten starten. Zijn negen foutloze concurrenten uit de eerste omloop zagen hun kansen op de overwinning steeds kleiner worden over de loodzware opgaven van Leopoldo Palacios. Pedro Veniss en Pieter Devos maakten zich met een tijdfout op voor een barrage. Daar stak Brash een stokje voor. Beheerst en superieur schreef hij geschiedenis. In de eerste plaats door de Masters van Calgary te winnen. Dat is al prestatie van formaat. Met zijn overwinning won Brash de Rolex Grand Slam. Uniek in de springsport. Brash en Hello Sanctos zijn dan ook niet voor niets al tijden de nummer één van de wereld.

Pieter Devos, twee jaar geleden winnaar van de Masters met Candy, neemt als nummer twee een bedrag van 300.000 dollars mee terug naar Vlaanderen. Met zijn schimmel Dylano maakte Devos slechts een tijdfout in de tweede omloop.

Wout Jan van der Schans reed met Capetown een geweldige foutloze eerste ronde. In de tweede kregen ze twee fouten op de dubbelsprong oxers en twee tijdfouten. De negende plaats in Calgary voegen ze bij aan hun palmares.

Aelin

Re: Scott Brash wint als eerste Rolex Grand Slam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 11:09

Kippenvel. Wat een op en top sportman is dit toch!! Altijd genieten als hij in de baan komt!!

ChristyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 11:35

Geweldig, echt genoten gisteren! Wat een combinatie! *\o/*

Dallista

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 11:43

Ongelofelijk knap. Ik moet nog zien wanneer dat kunstje in de springsport herhaald wordt...

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 14:28

:') Waarschijnlijk volgend jaar door Scott zelf

Dallista

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 16:09

_xManadisx_ schreef:
:') Waarschijnlijk volgend jaar door Scott zelf

Die gedachte ging natuurlijk wel door mijn hoofd, maar ja... dan zijn de OS ook nog, heh. Neem aan dat dat toch prio heeft, maar wie weet, misschien is het paard dan nog wel zo goed in vorm dat het prima allemaal kan.

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 16:24

Ach scott doet het gewoon net zo als dit jaar: team maatjes laten vallen en voor het geld gaan. Don't get me wrong, het is een toffe gozer en leuk met zijn paarden en hij heeft echt een yummie accent. Maar stiekem kan ik me na dat hele gedoe ook wel voorstellen dat de bondscoach zegt: sorry scott, geen plaats voor jou.
Misschien neemt hij ook wel een ander paard mee naar de OS. Hij heeft er genoeg!

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 18:36

_xManadisx_ schreef:
Ach scott doet het gewoon net zo als dit jaar: team maatjes laten vallen en voor het geld gaan. Don't get me wrong, het is een toffe gozer en leuk met zijn paarden en hij heeft echt een yummie accent. Maar stiekem kan ik me na dat hele gedoe ook wel voorstellen dat de bondscoach zegt: sorry scott, geen plaats voor jou.
Misschien neemt hij ook wel een ander paard mee naar de OS. Hij heeft er genoeg!

wat een :r reactie
erg laag bij de grond

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 19:17

Zoals ik al zei, het is een toffe gozer en en erg leuk met zijn paarden. Wat dat betreft heeft hij het echt zeker verdiend en ik heb gigantisch zitten juichen toen hij won in Aken.
Ik vind het alleen heel erg jammer dat hij zijn team zo in de steek heeft gelaten en zijn prioriteiten ergens anders heeft gelegd. Gelukkig is het niet niet voor niets geweest en heeft hij wel gewonnen. Anders was het wel heel erg jammer geweest.

Aelin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 19:18

_xManadisx_ schreef:

Ik gok dat de eigenaren van sanctos hier ook wel in hebben beslist.

Rare reactie.

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 19:29

Ja, maar waarom zou dat volgend jaar dan niet weer gebeuren?
Ach ja, we zullen wel zien, ik hoop iig dat we nog lang van dit duo mogen genieten :)

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 19:38

_xManadisx_ schreef:
Zoals ik al zei, het is een toffe gozer en en erg leuk met zijn paarden. Wat dat betreft heeft hij het echt zeker verdiend en ik heb gigantisch zitten juichen toen hij won in Aken.
Ik vind het alleen heel erg jammer dat hij zijn team zo in de steek heeft gelaten en zijn prioriteiten ergens anders heeft gelegd. Gelukkig is het niet niet voor niets geweest en heeft hij wel gewonnen. Anders was het wel heel erg jammer geweest.

team in de steek laten :? :?
hij heeft heel vroeg aangegeven Sanctos niet naar het EK te willen brengen met oog op de olympische spelen volgend jaar in Rio .. groot gelijk zo'n 2 grote kampioenschappen op elkaar vergt heel veel van een paard
hij was wel beschikbaar met I'm a lady ( bleek net iets te jong/onervaren nog )
getuige van grote klasse , horsemanship en management als je het mij vraagt
ipv zoveel mogelijk wedstrijden rijden ineen zo kort mogelijke loopbaan !!