Vestigingsproblemen Paardensportcentrum De Dijkgraaf

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gem

Vestigingsproblemen Paardensportcentrum De Dijkgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-15 23:26

http://www.mensport.nl

Direct na de veterinaire keuring van de CAIO Breda tijdens Outdoor Brabant, op 2 september 2015, vertrok vierspanmenner Edwin van de Graaf hals over kop naar huis. Die avond kwam de gemeenteraad van Westland in een commissievergadering bijeen. Van de Graaf en zijn partner Anne van Dijk zijn sinds vijf jaar de exploitanten van Stal De Dijkgraaf in Monster en kregen in mei 2015 een huuropzegging die per 1 september 2015 zou worden geëffectueerd. Een vervangende accommodatie is er (nog) niet. De gemeenteraad wil het vooralsnog niet op een gedwongen ontruiming laten aankomen, een wethouder dacht er anders over.

Op Omroep West verscheen een kort bericht over Plaats Langeveld en de eventuele ontruiming van Stal De Dijkgraaf. Met die ontruiming komen niet alleen vijftig (pension)paarden op straat te staan maar het kan ook het einde betekenen van één van de weinig menstallen die in Nederland zijn overgebleven. De toekomst van Stichting Vierspan Westland, waaronder Van de Graaf zijn vierspan in de internationale mensport uitbrengt, is dan eveneens onzeker.

'Het bericht van Omroep West wekt de indruk dat we de problematiek rondom de huisvesting van ons bedrijf op zijn beloop hebben gelaten en geen stappen richting gemeente ondernamen', licht De Graaf toe. 'Al in 2013 is over de accommodatie van Stal De Dijkgraaf op Plaats Langeveld bij de gemeente Westland een motie ten voordele van het bedrijf ingediend en met meerderheid van stemmen aangenomen. Er zijn vorig jaar mei bij de gemeente tekeningen ingediend, onze vergunningen om een hippisch bedrijf van dit kaliber te exploiteren zijn nog twee jaar geldig en er is naar vervangende locaties gezocht maar aan de twee, die in aanmerking komen, zitten eveneens haken en ogen. Bij de één moet het bestemmingsplan worden veranderd en bij de andere heeft de provincie het voornemen er een weg aan te leggen.'

Van de Graaf benadrukt dat Stal De Dijkgraaf een gezond en levensvatbaar bedrijf is: 'Noodzakelijk omdat het de enige menstal in het Westland is dat beginnende menners kansen biedt op het eigen terrein te oefenen waardoor je gevaarlijke situaties op de openbare weg voorkomt.'
Op Plaats Langeveld staat de doelbestemming woningbouw. Van de Graaf: 'Niemand weet wanneer er daadwerkelijk wordt gebouwd. Stel dat De Dijkgraaf nu weg moet dan kan de grond zo maar tien jaar braak liggen.' In de persberichten wordt niet gemeld dat een buurman meerdere keren meldde overlast van Stal De Dijkgraaf te hebben. 'De man spreek over schade', aldus De Graaf. 'En we hebben echt van alles geprobeerd om deze buren tegemoet te komen, inclusief een vergoeding en/of het herstellen van de schade. Maar we lopen tegen een muur aan, niets helpt.'

Volgens wethouder Peter Ouwendijk was vanaf het begin duidelijk dat Stal De Dijkgraaf zich tijdelijk, voor een periode van vijf jaar, op Plaats Langeveld mocht vestigen. Op verzoek van de gemeenteraad bekijkt hij nu of er alsnog een voorlopige oplossing kan worden gevonden.

Klik hier voor het filmpje op Omroep West

denice

Re: Vestigingsproblemen Paardensportcentrum De Dijkgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 08:00

Als de Dijkgraaf weg gaat, heb ik mooi een probleem. Dan moet ik inderdaad met mijn jonge paard over de weg rijden, wat ik niet wil of nog aandurf. Er is daar altijd hulp en raad aanwezig, mensen gaan heel fijn met de paarden om en je bent altijd welkom.

Ben heel benieuwd hoe dit gaat aflopen.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 09:20

Dit staat ook in het bericht:

"Wethouder Ouwendijk bracht in herinnering, dat het om een tijdelijke vestiging voor vijf jaar ging. 'Van meet af aan was duidelijk dat de onderneming daar niet permanent gevestigd zou kunnen blijven en is de manegehouder daar vervolgens ook regelmatig op gewezen. Het verkrijgen van een permanente locatie is een zelfstandige verantwoordelijkheid van de ondernemer', aldus Ouwendijk."

http://www.omroepwest.nl/nieuws/04-09-2 ... LMMBp83.99

Als dat zo is wat die wethouder zegt dan is de stal inderdaad zelf vrij nalatig geweest om het er zo op aan te laten komen. Vestiging van 5 jaar is 5 jaar. Een beetje ondernemer had dan toch allang naar een nieuwe accommodatie uitgezien.
Overigens ziet het er op de foto uit als een blubberbende en lijkt hetr me sterk dat de paarden er 's winters buiten komen. Ook qua dierenwelzijn kunnen ze beter elders gaan zitten dan. Brabant ofzo..

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 09:33

Na het weer van afgelopen week is het overal een blubberbende, dus wat een onzin!!

Hoop dat er snel een oplossing komt +:)+

Musiess

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 09:49

Er is naar mijn mening ook erg veel achterstallig onderhoud.
Veel troep/schade ect. Maar t zorgt wel dat de beginnende menners op veilig terrein kunnen mennen. Ipv tusse de vrachtautos op de weg.

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 10:04

In mijn ogen is het logisch dat er achterstallig onderhoud is. Ik zou als ondernemer ook weinig geld steken als ik moet verhuizen en daar ook veel geld aan kwijt ben. En na al de regen van de laatste tijd snap ik alle blubber wel. Zelf hier ook 1 grote bende en opdrogen en wegtrekken in de grond duurt nu eenmaal wat langer met kouder weer.

Maar ik vind wel dat de gemeente beter moet meewerken voor een andere locatie. Je kan niet zomaar een goedlopend bedrijf op straat zetten.

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 10:39

ik hoop dat ze mogen blijven want het is inderdaad voor een beginnende menner een super locatie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 11:10

Het klopt wel hoor van dat 5 jaren plan, want het was in principe natuurlijk best vaag dat de manege er eerst uit moest, ivm de plannen tot huizen bouwen en dat Dijkgraaf erna doodleuk voor 5 jaar inkon...

diesel83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 14:46

Edwin de graaf wist dat het bedrijf maar voor een aantal jaar mocht. Het was in onze omgeving algemeen bekent....ze hebben mazzel als de gemeente ze een ander plekje bied maar de fout zit echt bij de dijkgraaf zelf nogmaals het was echt bekent. Vind het zelf ook jammer hoor dat ze weg moeten was een fijne locatie ook met wedstrijden :-), hing altijd wel een leuk sfeertje.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 15:18

Ik vind het ook een beetje dubbel. Snap ook niet zo goed dat ze niet gewoon mogen blijven zitten, want het is algemeen bekend dat de gemeente met tekorten komt. Verschillende kavels liggen er nog net zo bij als 5 jaar geleden omdat er geen geld is om het op te bouwen... Denk dat de buurman meer meespeelt dan er aangegeven wordt..

Barney1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 17:29

Wat zou dat jammer zijn, ik hoop dat ze er een oplossing voor vinden. Ik heb er zondag toevallig een mini marathon.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 18:14

Musiess schreef:
Er is naar mijn mening ook erg veel achterstallig onderhoud.
Veel troep/schade ect. Maar t zorgt wel dat de beginnende menners op veilig terrein kunnen mennen. Ipv tusse de vrachtautos op de weg.

Sorry?, ik vind dat logisch, want je steekt toch geen geld in het opknappen en of het vervangen ervan als je er toch weg moet en het daarna plat gaat.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 20:05

Er staat ook duidelijk dat er sprake zou zijn van verlenging wanneer er nog geen concrete bouwplannen waren.

Vind niet dat iemand hier in het recht staat met een vinger te wijzen, wanneer je er het zijne niet van weet.

lovehaffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 23:42

Voor de mensen die zich daadwerkelijk een beeld willen vormen bij dit bedrijf een filmpje met vele aspecten van de stal!

ROOS93

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 11:50

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 12:04

tsja het ligt wel een beetje in de bebouwde kom ook al is het tuindersgebied, lijkt mij zeker niet ideaal voor de buurt dat is al jaren bekend in het hele land, en zie op het filmpje geen wei of paddoks of ook maar open stallen

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 18:06

Ongelovelijk hoe mensen elkaar niet meer lekker kunnen laten leven. Heb er net weer heerlijk gereden met mijn paard. Allemaal tuinders daar, wat buren betreft zijn er daar 3 aansluitende woningen, maar ook op afstand. Bijzonder.

Er is wel degelijk weide hoor, net als paddocks.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 18:24

Ik kan mij daar wel iets bij voorstellen eigenlijk, als daar regelmatig wedstrijden worden georganiseerd.

En ik blijf het eeuwig zuur vinden, dat een manege die er ik weet niet hoe lang heeft gezeten, heeft moeten wijken, om vervolgens met lede ogen te hebben moeten toezien hoe hun plek gewoon weer in gebruik werd genomen voor de paardensport!

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 18:26

Ja snap ik, maar daar is de Dijkgraaf natuurlijk niet direct schuldig aan. De wedstrijden zijn acht keer per jaar ofzo, er komt weinig publiek, ik herken het geklets van de buurman meer als gefrustreerd gezeur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 18:35

Snap ik wel, maar dat het van tijdelijke aard was, mag toch duidelijk zijn? Ik begrijp gewoon niet dat Dijkgraaf het zelf zo op zijn beloop laat gaan.
Achterstallig onderhoud, omdat je toch al met goed fatsoen niet gaat investeren in een tijdelijk iets, maar dit doet je naam toch ook niet veel goed lijkt mij.
En zoveel paddocks en weide was er 4 jaar geleden toen ik nog in het Westland rondliep al niet en die stallen zijn zo donker. Kan mij niet voorstellen dat dit dan beter is geworden...

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 18:39

Nee klopt. Ik hoop vooral dat er heel snel een betere locatie gevonden wordt, dan is iedereen blij.

ROOS93

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 21:57

Het had een super stal kunnen worden, meer investeren had makkelijk gekund. Het hele verhaal word hier ook niet verteld. Ik geef de gemeente groot gelijk. Alleen Zonde Voor De Pension Klanten.