Hoogbejaarde pony is verhuisd wegens juridische strijd

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Flew

Hoogbejaarde pony is verhuisd wegens juridische strijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-15 17:17

http://www.leidschdagblad.nl

Het paardenweitje in de Leidse Professorenwijk, sinds jaar en dag te vinden tussen de Buys Ballotstraat, De Sitterlaan en de Van ’t Hoffstraat, is leeg. De hoogbejaarde (39 jaar) pony Fred en zijn stalgenootjes - nog een paard, twee pony’s en twee geiten - zijn dinsdag verhuisd naar de Ripse Ruiters in Rijpwetering.

Volgens advocaat Marco van Duijn koos Paula Buijn, de eigenares van Fred, voor zekerheid voor de dieren. Ze is in een langdurige juridische strijd verwikkeld met de gemeente, die het dierenweitje op wil ruimen. Van Duijn: "Ik denk dat we hadden gewonnen, de gemeente lag zo raar op ramkoers, en als advocaat was ik graag doorgegaan. Maar ik vind het mooi om te horen dat voor de eigenares de dieren op één komen."

Onlangs kreeg Buijn respijt bij de Raad van State die oordeelde dat er eerst op een uitspraak in hoger beroep moest worden gewacht, voordat de gemeente een ontruiming in gang kon zetten. Maar intussen draaide de gemeente de eigenaar van de grond, Vebra, de duimschroeven aan om de stallen te slopen. Paula Buijn durfde het niet aan om de juridische strijd tot het einde uit te vechten. "Straks is het winter en sta ik ineens met die dieren op straat", zegt ze. "Dat risico is te groot. Nu heb ik een plaats aangeboden gekregen voor mijn dieren, maar wie zegt dat die plek er over een aantal weken ook nog is, als ik dan pas aanklop?"

Ze maakt zich wel zorgen, met name om de hoogbejaarde pony. "Zulke oude dieren moet je eigenlijk niet meer verplaatsen. Ik hoop dat het goed gaat."

Huub Duivenvoorden van manege de Ripse Ruiters is het wel een beetje met haar eens. "Heimwee is een raar ding, oude paarden moet je inderdaad beter niet verkassen", zegt hij. Maar hij heeft goede hoop dat het helemaal goed komt met pony Fred. "Ze hebben het goed bij ons, ik heb nog nooit een paard op stal gehad dat niet kon aarden bij ons."

Mar_jolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 18:45

En Huub is een topper dus dat moet goedkomen! Mijn merrietje van 31 staat er ook al jaren te glimmen en loopt nog als een trein :j

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 21:35

En daarom hoef ik dus nooit geen gemeenteweitje...Zo lang het goed gaat is het heerlijk, maar zodra een gemeente (of terroristische oudjes) beginnen te piepen wordt het een zooitje. Nope, is het me niet waard.
Niet dat ik een heel eigen paard heb, maar wat ik zo van heel dichtbij heb meegemaakt... :r

Mar_Nero schreef:
En Huub is een topper dus dat moet goedkomen! Mijn merrietje van 31 staat er ook al jaren te glimmen en loopt nog als een trein :j

Dat klinkt in ieder geval al fijn, en als Fred samen met z'n vaste maatjes kan staan zal het waarschijnlijk vast wel goed komen met hem. Verstandige beslissing van de eigenaresse en ik hoop dat zij, Fred en zijn maatjes het daar ook fijn hebben.

GJ9

Re: Hoogbejaarde pony is verhuisd wegens juridische strijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 22:48

Is dit voorpagina nieuws??

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 22:57

GJ9 schreef:
Is dit voorpagina nieuws??

Ja, dat zie je toch? :roll:

Hoezo moet iedereen toch altijd zeuren over dat voorpagina- nieuws...

Ontopic:
Fijn dat de dieren een ander stukje land krijgen! Wel rot voor de oude pony, hopen dat die er niet de dupe van wordt!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 02:22

Ik vind dit meer VN dan de zoveelste quarterhorse die een miljoen dollar gewonnen heeft. Daar heb ik dus vreselijk de balen van. Dus het is altijd wat...

OT: jammer maar zeer begrijpelijk. Fijn dat ze zo'n gouden plekkie gekregen heeft.

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 08:15

Pluizebolpum schreef:
En daarom hoef ik dus nooit geen gemeenteweitje...

dat klopt dus in dit geval niet. Vebra is de eigenaar (dat staat althans in het artikel, ik weet er verder ook niks van), maar de gemeente vordert sloop van der stallen. Vermoedelijk is er een - vergunningsplichtige - (schuil)stal zonder vergunning en handhaaft de gemeente daarop.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 16:04

FloortjeM schreef:
Pluizebolpum schreef:
En daarom hoef ik dus nooit geen gemeenteweitje...

dat klopt dus in dit geval niet. Vebra is de eigenaar (dat staat althans in het artikel, ik weet er verder ook niks van), maar de gemeente vordert sloop van der stallen. Vermoedelijk is er een - vergunningsplichtige - (schuil)stal zonder vergunning en handhaaft de gemeente daarop.

Mja, zo werkt het hier ook. Een instantie die eigenaar is van de weides en er op toeziet dat het er ordelijk aan toe gaat maar het is uiteindelijk de gemeente die bepaald wat er met de weides gebeurd, dus noem ik het gemeenteweides.
Het zal eerder wezen dat de gemeente een wat meer rendabeler plan heeft bedacht voor dat plekje, er staat nergens iets over illegale schuilstallen.

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 08:58

Ik denk dat het voor de oude pony al veel scheelt dat zijn vriendjes mee verhuizen.

Sparky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 09:33

eerder (toen hier nog grond was) huurde we dat ook van de gemeente, maar dan kreeg je netjes zoveel tijd van te voren te horen dat je weg moest, en kreeg je netjes de tijd om een ander plekje te zoeken, en je eigen spullen op de ruimen en eventueel her te gebruiken ,

nu zijn er geen weitjes meer hier, ik heb mijn paard gelukkig nu ook elders staan , maar snap sommige gemeentes niet dat ze van stel op sprong ineens land terug willen, en het vervolgens nog jaren braak laten liggen ,

hopelijk komt het oudje met zijn vriendjes de stress en verhuizing te boven,zo te lezen in de boven reactie moet dat goed komen , gelukkig maar!

xShanty

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 12:19

Sparky10 schreef:
eerder (toen hier nog grond was) huurde we dat ook van de gemeente, maar dan kreeg je netjes zoveel tijd van te voren te horen dat je weg moest, en kreeg je netjes de tijd om een ander plekje te zoeken, en je eigen spullen op de ruimen en eventueel her te gebruiken ,

nu zijn er geen weitjes meer hier, ik heb mijn paard gelukkig nu ook elders staan , maar snap sommige gemeentes niet dat ze van stel op sprong ineens land terug willen, en het vervolgens nog jaren braak laten liggen ,

hopelijk komt het oudje met zijn vriendjes de stress en verhuizing te boven,zo te lezen in de boven reactie moet dat goed komen , gelukkig maar!

Dit 'landje' ligt echt midden in een woonwijk, ik dacht zelf dat de paarden hier al jaren geleden weg waren gehaald, want van dit landje af kwamen ze ook nooit geloof ik.

Volgens mij is hier ook ontelbaar vaak de dierenbescherming voor gebeld. In de winter was dit 1 grote blubberbende. Mede hierdoor wilde de gemeente ze al jaren weg hebben geloof ik.

Ik lees nu pas dat er 4 paarden stonden, dit weitje is niet groter dan 20x60..

Met deze weide kan er trouwens verder niet echt iets gebeuren hoor, staat tussen 2 rijen huizen in en het is te smal om er echt iets mee te doen.

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 16:27

Sparky10 schreef:

De desbetreffende personen weten het inmiddels ook al geruime tijd ;)
Het komt dus niet uit de lucht vallen.

http://www.omroepwest.nl/nieuws/22-08-2 ... ssorenwijk

Fred is wel snel oud geworden :=
In de video in de link was hij nog 33 jaar.

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 09:02

Wat een opruiende titel. Dat mens wist al tijden dat ze niet kon blijven daar, dus waarom alles zielig op stel en sprong doen? Verantwoordelijk zijn voor onderdak en zorg betekent ook vooruit kijken.