Hippiade: negen kampioenen gehuldigd op zaterdag

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Flew

Hippiade: negen kampioenen gehuldigd op zaterdag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-15 06:37

Persbericht KNHS

Regen is misschien het woord dat de Hippiade paarden 2015 het beste beschrijft. De sport heeft er op de finaledag (alle rubrieken werden op de zandpistes verreden) niet onder geleden. Het publiek liet het jammer genoeg af weten. Dat zag waarschijnlijk thuis via Clipmyhorse dat Arthur van Roy, Bart Veeze en Febe van Zwambagt de hoogste dressuurklassen wonnen. Rijvereniging Exloo pakte de titel in de viertallen Kür. Maikel Vaanholt en Karin Seine zijn Hippiade kampioen klasse M en L.

Door de vele regenbuien en de verslechterde toestand van het terrein werd vrijdagavond besloten om de finales op zandpistes te verrijden en de dressuurkampioenschappen B en L1, de meertallen en het verenigingskampioenschap naar een latere datum te verplaatsen. In totaal werden negen kampioenen gehuldigd. Op de eerste Hippiadedag waren dat er al twee, Yenca Sips in het Z-springen en Amber Meijer als ZZ-springen kampioen.

Derde titel op rij voor Arthur van Rooij in ZZ-Licht
Als een volleerd kampioen reed Arthur zijn ereronde na zijn overwinning in de klasse ZZ-Licht op de Hippiade. Met zijn dressuurtopper Cupido reed hij een prachtige score van maar liefst 76,083%, bijna zes procent meer dan zijn concurrenten Febe van Zwambagt en Britt van der Panne die zilver en brons pakten.
Dolblij vertelt Arthur: "Ja, die score is gewoon magnifiek! We hebben afgelopen weken wat veranderingen in de trainingen doorgevoerd en dat zie je nu ook wel terug. In de Kür liep alles als een trein. Alles ging goed en de muziek was erg fijn. Na mijn proef kreeg ik zelfs complimenten van juryleden langs de lijn die niet aan het jureren waren. Dit is nu mijn derde KNHS-titel op rij. Het begint bijna eng te worden. We zijn al zo lang standvastig. De volgende stap voor Cupido wordt het ZZ-Zwaar. Van de winter wil ik graag de selectiewedstrijden voor het ZZ-Zwaar rijden. Ik merk ook echt dat hij nu aan de Subtop toe is. En dat vinden mijn ruitercollega’s ook", vertelt de kampioen lachend.

De Hippiade was voor de familie van Rooij zeer succesvol verlopen. Vorige week zijn de drie dochters van Arthur kampioen geworden met het viertal bij de pony’s en werd dochter Nina individueel kampioen. "Ja, het echt niet normaal hoe goed het gaat. Dat moeten we zeker koesteren."

Bart Veeze met Delgado de beste in de klasse Z2
Met een percentage van 71,208% ging de winst in de klasse Z2 op de Hippiade naar Bart Veeze met zijn ruin Delgado. We spraken de kersverse kampioen vlak voor de prijsuitreiking waar hij zijn gouden medaille in ontvangst mocht nemen. "Het ging vandaag eigenlijk heel goed. Mijn paard liep mooi ontspannen. Voor mijn gevoel ging het een stuk beter dan gisteren. Toen was ik zelf wat te gespannen en lieten we eigenlijk een ‘te brave’ proef zien. Maar vandaag kon ik een zeer fijne Kür op muziek rijden. Ik moest als tweede starten dus er kwamen nog tien combinaties na mij en dat was wel spannend. Caroline Rijnders won gisteren de eerste proef dik en zij moest vandaag als laatste combinatie starten. Maar gelukkig voor mij bleef ze er net onder! Van de winter waren we Z1 kampioen op de KNHS Indoorkampioenschappen en dan nu het Z2 winnen op de Hippiade, dat had ik van tevoren nooit gedacht! Dit is echt geweldig. Sinds de winter hebben we bijna alles gewonnen en we waren ook Gelders kampioen. We gaan nu rustig doortrainen en dan hopelijk de overstap maken naar het ZZ-Licht of het ZZ-Zwaar."

Eerste KNHS-titel bij de paarden voor Febe van Zwambagt in Z1
"Totaal onverwacht", zo omschrijft Febe van Zwambagt haar eerste KNHS-titel in de klasse Z1 op de Hippiade met haar paard FS Lambada. "We gingen naar Ermelo als vierde ruiter van de Gelderse Kampioenschappen. We zijn ook nog pas sinds mei een combinatie, dus ik had het ook leuk gevonden als we hier op de Hippiade alleen de tweede dag mochten rijden. Ik had zelf gisteren tijdens de eerste proef wel wat grote fouten gemaakt, dus ik had nergens meer op gerekend. Maar we mochten toch door naar vandaag. En toen ik een berichtje kreeg dat we een medaille hadden gewonnen, was dat voor mij een grote verassing! Maar ik ben er super blij mee! Dit is ook mijn eerste KNHS-titel bij de paarden. Mijn zus heeft Lambada tot het M1 gereden en sinds mei heb ik haar dan overgenomen. Ze heeft in een korte tijd veel geleerd. Hoe wij nu verder gaan? Nou, het is mijn examenjaar dus het was de bedoeling dat we haar gingen verkopen, maar nu weet ik dat niet meer zeker!"

M2 titel voor Fransje van der Meer "Echt mooi"
“Echt mooi”, lacht Fransje van der Meer voorafgaand aan de prijsuitreiking van de klasse M2 dressuur waar ze gehuldigd wordt als kampioene. “Ik ben echt mega, mega blij met deze titel.”
De amazone uit Nootdorp won de titel met haar zevenjarige hengst Echt Mooi (Glock’s Voice x Sandreo). “Ik heb hem gekocht als veulen en zo heette hij al. Ik vind het een hele toepasselijke naam.” De eerste proef werd vrijdagmiddag op het gras gereden, de finalisten reden op de tweede Hippiade paarden-dag op de zandpiste. “Gisteren was het wat moeilijker voor Echt Mooi in de bagger, maar hij liep er super door heen. Met de tweede plaats was ik heel blij, omdat we ons daar mee plaatsen voor de finale. Echt Mooi liep vandaag echt super fijn. Ik vond dat het eigenlijk zonder fouten ging. Ik was zelf ook heel erg tevreden”, aldus de amazone die getraind wordt door haar moeder Jolanda van der Meer. “Zij is echt mijn steun en toeverlaat. Ik ben geen familie van Patrick. Dat vragen ze heel vaak.”

Dressuur M1: Saskia van Es stapt weer tevreden van Flanagan RP af
“Ik heb hele fijne proeven kunnen rijden tijdens het kampioenschap. Gisteren had ik het geluk dat ik al als vijfde mocht starten. Toen was de baan nog enigszins droog. Hij liep ook super fijn en dat zag je ook terug in de scores. Gisteren wonnen we met ruim 71 procent, vandaag ging het helemaal top. We stonden zeven procent los van de nummer 2.” Aan het woord is Saskia van Es die met de vijfjarige Flanagan RP de Hippiade-titel in de klasse M1 won. De amazone uit Heerlen runt sinds vorig jaar haar eigen stal in Hulsberg. “Dat gaat goed. De stallen staan vol. Flanagan RP rijd ik voor zijn fokkers. Het is een Vivaldi x Welt Hit II. Het is een heel fijn paard. Wel wat heet, dat wel. Als ik zijn koppie erbij kan houden dan loopt hij echt super. Ik stap er nooit ontevreden af. Er zijn maar heel weinig paarden van vijf jaar oud die zo kunnen lopen.”

Nils Kramer pakt L2-titel tijdens debuut op Hippiade
In de klasse L2 werd de 17-jarige Nils Kramer op de Hippiade gehuldigd als kampioen met zijn paard Dancer Platinum. De kersverse kampioen vertelt: "Mijn paard voelde vandaag super fijn! Hij is echt steeds beter gaan lopen sinds de selectiewedstrijden. We zijn ook nog maar sinds een paar maanden samen een combinatie. Ik was heel blij dat ik na de eerste proef gisteren door mocht naar vandaag. Ik was als derde gestart en er liepen vandaag heel veel goede paarden mee, dus ik vond het erg spannend."

Hippiade M-springen: amateur Maikel Vaanholt de snelste
"Ik had niet sneller kunnen rijden, maar ik kan Dorus zó kort draaien. Daarmee heb ik het gewonnen", vertelt Maikel Vaanholt (24) over zijn winnende rit in de barrage van de klasse M op de Hippiade. Het venijn zat hem duidelijk in de staart. Tien combinaties reden de barrage. Christiaan van der Plasse en Delta Mossel Flora de L´Impermeable leken als één-na-laatste starter de winst te pakken met de tijd van 32.75. Dat was bijna drie seconden sneller dan Henriette Ruitenbeek met Terhorn (brons in het kampioenschap). Maikel Vaanholt scherpte met Dorus (v.Sam R) de tijd van Van der Plasse met 1.21 seconden aan. De bouwvakker uit Enschede werd gehuldigd als kampioen. "Het harde werken van de laatste weken is beloond. Voor mij is paardrijden hobby. Ik wil bovenaan meedoen en dat is vandaag wel gelukt."

Karin Seine lest best in het L-springen
Slechts vier amazones telde de barrage op de Hippiade in de klasse L. Net als in het M was het de laatste starter die als kampioen gehuldigd werd. Karin Seine uit Balkbrug reed Zafira (v.Alcatraz) foutloos in 41.53 seconden. "Mijn vader zei ‘kijk maar wat je doet’. Ik zag de drie voor me rijden en dacht: als ik net zo rijd als anders dan moet het lukken. Als Zafira heter wordt, dan is ze nog meer gebrand. Ik zie wel hoe ver ik kom was mijn gedachte toen ik vandaag hier naar toe kwam. In de eerste manche had ik wel een paar keer geluk en werd ik nog zenuwachtiger. In de tweede manche ging het gelukkig steeds beter."