Ontruiming dreigt voor paardensportcentrum in Monster

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Flew

Ontruiming dreigt voor paardensportcentrum in Monster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-15 19:30

http://www.wos.nl

Het is nog niet duidelijk of het paardensportcentrum aan Plaats Langeveld in Monster nog een aantal weken of zelfs maanden gedoogd kan worden. De gemeenteraad van Westland wil dat wethouder Ouwendijk het niet op een gedwongen ontruiming laat aankomen.

Het centrum, dat onderdak biedt aan circa vijftig paarden, moet daar weg en had in mei dit jaar een huuropzegging van de gemeente ontvangen. Omdat er nog geen zicht was op een andere locatie, wendde de exploitant zich tot de gemeenteraad. Die nam op 14 juli bij meerderheid een motie aan waarin aan B en W om een tijdelijke ontheffing werd gevraagd. De raad wilde uiterlijk 31 oktober vernemen of dat juridisch mogelijk is en tevens dat het centrum in elk geval tot die tijd actief zou mogen blijven.

Eind augustus liet de gemeentelijke afdeling Vastgoed in een brief aan de exploitant weten, dat het complex op 1 september "leeg ontruimd en bezemschoon" opgeleverd zou moeten worden. Afgelopen dinsdag stond daadwerkelijk een medewerker van een leegstandsbeheerder op de stoep om de sleutels in ontvangst te nemen, maar tot een gedwongen ontruiming kwam het (nog) niet.

De fractie van Gemeentebelang Westland besloot de kwestie direct aan de orde te stellen in de commissievergadering van woensdagavond. De exploitant liet weten dat er naar enkele alternatieve locaties wordt gekeken, maar dat hij niet ineens met vijftig paarden ergens heen kan.

Wethouder Ouwendijk bracht in herinnering, dat het om een tijdelijke vestiging voor vijf jaar ging. "Van meet af aan was duidelijk dat de onderneming daar niet permanent gevestigd zou kunnen blijven en is de manegehouder daar vervolgens ook regelmatig op gewezen. Het verkrijgen van een permanente locatie is een zelfstandige verantwoordelijkheid van de ondernemer", aldus Ouwendijk. Hij gaat, daartoe gemaand door de gemeenteraad, kijken of er toch nog een voorlopige oplossing kan worden gevonden.

ikkedus

Re: Ontruiming dreigt voor paardensportcentrum in Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 21:59

Zo jammer! Daar stond mijn bijrijdpaard. Geen ideale locatie, maar voor in de Randstad erg compleet en heel gezellig!
Ik ben benieuwd waar ze dan naar toe zouden moeten. De eigenaar van mijn paard heeft het in ieder geval niet afgewacht.
A en E: sterkte! Ik hoop dat er een goede oplossing gevonden kan worden, zonder klagende buren! Jullie hebben je uiterste best gedaan.

Maaike_Kealy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 23:06

Dit bedrijf is een goede aanwinst voor het Westland. Zou zonde zijn als ze volledig moeten ophouden.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 23:10

Ik kan de gemeente begrijpen maar ook de stalhouder. Het is altijd jammer dat er zo snel wordt geroepen dat het eigen verantwoordelijkheid is,de gemeente kan best helpen met het zoeken naar een permanente oplossing.

Overigens had ik persoonlijk wel allang mijn paard weggehaald als ik wist dat dit zou gaan gebeuren.

Lekilove

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 08:09

ariatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 08:20

Tja als ze van begin af aan wisten dat het maar voor 5 jaar was? Hebben ze 5 jaar de tijd gehad te zoeken naar iets anders. Lijkt me meer dan genoeg. Zeker in een tijd waarin grote hippische centra bij bosjes leeg en/ of te koop staan.

estja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 08:26

Tja je tekent een huurcontract voor 5 jaar. Je weet op het moment van tekenen dat het maar voor 5 jaar is omdat het gebied ontwikkelt gaat worden. Dan ben je toch wel een beetje naïef om te denken dat je aan het eind van die 5 jaar gewoon kunt blijven zitten.

Ondernemen is vooruit kijken.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 08:41

Ik weet uit ervaring dat het heel erg lastig kan zijn zijn voor een stal om een nieuwe lokatie te vinden.

Jaren terug was manege Gunterstein in Breukelen nog naast kasteel Nijerode.

Het heeft jaren geduurd voordat er een nieuwe lokatie gevonden was. De gemeente wilde helemaal geen manege meer....en Gunterstein naar de andere kant van het kanaal verbannen.
(met te weinig weiland eromheen.)

Maneges zijn voor veel gemeente in de randstad heeeel vervelend. Staan bijna altijd op van die mooie bouwgrond.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 11:21

KimD schreef:
Ik kan de gemeente begrijpen maar ook de stalhouder. Het is altijd jammer dat er zo snel wordt geroepen dat het eigen verantwoordelijkheid is,de gemeente kan best helpen met het zoeken naar een permanente oplossing.

Overigens had ik persoonlijk wel allang mijn paard weggehaald als ik wist dat dit zou gaan gebeuren.

Het is juist niet ''snel roepen enz'', bij het afsluiten van de huurovereenkomst was het al heel erg duidelijk dat het om 5 jaar zou gaan. Dan kun je nu wel de zielige ondernemer uithangen die op straat gezet gaat worden, maar dat heb je dan toch echt aan je eigen slechte ondernemerschap te danken.
Ondernemen is vooruitzien, zeker als je huurkontrakt maar 5 jaar beslaat.
Dus nu niet de gemeente de zwarte piet toespelen, de enige die verantwoordelijk is voor de ontstane situatie is de ondernemer zelf.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 11:26

CharleyT schreef:
KimD schreef:

Het is juist niet ''snel roepen enz'', bij het afsluiten van de huurovereenkomst was het al heel erg duidelijk dat het om 5 jaar zou gaan. Dan kun je nu wel de zielige ondernemer uithangen die op straat gezet gaat worden, maar dat heb je dan toch echt aan je eigen slechte ondernemerschap te danken.
Ondernemen is vooruitzien, zeker als je huurkontrakt maar 5 jaar beslaat.
Dus nu niet de gemeente de zwarte piet toespelen, de enige die verantwoordelijk is voor de ontstane situatie is de ondernemer zelf.

Ik weet niet hoe krom jij dit leest, maar je mist het punt volledig.

racinggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 13:00

Ik hoop dat ze snel een nieuw stekje vinden, ook voor de pensionklanten die er allemaal staan :j

lovehaffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 14:02

estja schreef:
Tja je tekent een huurcontract voor 5 jaar. Je weet op het moment van tekenen dat het maar voor 5 jaar is omdat het gebied ontwikkelt gaat worden. Dan ben je toch wel een beetje naïef om te denken dat je aan het eind van die 5 jaar gewoon kunt blijven zitten.

Als je het filmpje kijkt hoor je duidelijk dat het inderdaad in eerste instantie voor 5 jaar was maar met zicht op verlenging van langer kijkend nar de vorderingen van de Westlandse Zoom, deze hebben al aangegeven sowieso pas over 3 jaar is wat te willen gaan doen daar.

jake1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 18:50

Het is iets te makkelijk om naar slechts een deel van de afspraak van 5 jaar terug te refereren, wat de wethouder nu doet. Zoals ik het begrepen heb waren er ook afspraken over verlenging en zijn tussentijds contacten over alternatieven geweest.
Daarnaast vergeet de wethouder te kijken naar wat er de afgelopen 5 jaar is ontstaan in positieve zin voor de gemeente en vergeet het het publieke belang voor ruiters, menners, westlandse middenstand, hoefsmids, dierenartsen, verzorgers, bijrijders, kijkers, het imago van het westland, toerisme, hele westlandse gezinnen. Op kosten en met effort van de gemeente worden oa speeltuinen, buurtcentra, evenementen etc. volledig gesupport. In dit geval alleen koel en zakelijk naar een huur overeenkomst kijken is wat mij betreft buitenproportioneel in disbalans.

jake1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 18:57

lovehaffie schreef:
estja schreef:

Als je het filmpje kijkt hoor je duidelijk dat het inderdaad in eerste instantie voor 5 jaar was maar met zicht op verlenging van langer kijkend nar de vorderingen van de Westlandse Zoom, deze hebben al aangegeven sowieso pas over 3 jaar is wat te willen gaan doen daar.

_/-\o_