American Pharoah verslagen in Saratoga

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

liesd

American Pharoah verslagen in Saratoga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-15 07:54

* bokt.nl / www.racingpost.com

Triple Crown-winnaar American Pharoah is op de Triple Stakes in Saratoga (USA) verrassend geklopt door Keen Ice. De wedstrijd staat bekend als het 'kerkhof van de kampioenen' en maakt zijn naam dus opnieuw waar. Vier weken geleden had American Pharoah Keen Ice nog gemakkelijk verslagen.

Fokker en eigenaar Ahmed Zayat dacht erover om American Pharoah na de Triple Crown terug te trekken uit de sport, maar hij kwam daarop terug. Nu speelt hij opnieuw met het idee: "Mijn instinct zegt me dat als het paard ons laat zien dat hij niet meer de Pharoah is die we kennen, ik hem dan zonder twijfel met pensioen laat gaan. Hij is niemand iets verschuldigd."

Trainer Bob Baffert weet niet of en wanneer American Pharoah met pensioen zal gaan: "We moeten nu alles evalueren en een en ander bespreken. Ik wilde zien hoe hij deze race zou verteren. Deze situatie is ongewoon voor ons, dus het is vrij zwaar om mee om te gaan."

Misschien heeft het lange en zware seizoen zijn tol geëist. American Pharoah werd 13 keer vervoerd met het vliegtuig en liep zeven races in zes maanden tijd, op zes verschillende banen. Jockey Victor Espinoza zegt: "Hij voelde anders aan dan tevoren. Toen hij naar de startpoort liep, merkte ik dat hij al aan het zweten was. Voordien zweette hij nooit. Het tempo was goed in het begin, maar ik merkte dat zijn energiepeil anders was. Hij was niet zo sterk als ik gewend ben. In de laatste bocht probeerde hij nog steeds, maar hij was niet snel genoeg."

Anoniem

Re: American Pharoah verslagen in Saratoga

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 12:48

hm...tjha het kan toch eens gebeuren dat hij niet wint...om hem dan maar gelijk met pensioen te laten gaan vind ik dan ook weer zo rigoureus...maargoed zou voor het paard natuurlijk wel een verdiende pensioen zijn

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 18:37

Absurd met welke leeftijden deze paarden met pensioen gaan.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 19:23

Finliox schreef:

Voor velen betekent het niet dat er nooit meer iets mee gedaan wordt :)
Daarnaast hebben ze vaak een lange dekcarrière na hun koersen. Ze worden dan ook eerder begonnen dan andere paarden (op sommige westernpaarden na?). De paarden die zo vroeg met pensioen gaan verdienen vaak ook een heleboel. Er zijn ook renpaarden die nog op hun 10e koersen, al is dat vrij zeldzaam.

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 21:03

princequillo schreef:
Finliox schreef:

Voor velen betekent het niet dat er nooit meer iets mee gedaan wordt :)
Daarnaast hebben ze vaak een lange dekcarrière na hun koersen. Ze worden dan ook eerder begonnen dan andere paarden (op sommige westernpaarden na?). De paarden die zo vroeg met pensioen gaan verdienen vaak ook een heleboel. Er zijn ook renpaarden die nog op hun 10e koersen, al is dat vrij zeldzaam.

Paard is 3 :') Daar had imo nog niet eens een mens op moeten zitten. Laat staan dat 'ie nu al met pensioen gaat.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 21:42

Erm ik weet prima dat ie drie is lol. Hij heeft een goede carrière gehad, of dat ie nu nog jaren door blijft rennen of nu met pensioen gaat... is vroeg pensioen erg? lol
Vroeg gereden worden is weer een andere discussie maar ik zie het negatieve er niet in dat ie vroeg van de baan af gaat lol

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 21:56

Uit het artikel maak ik op dat het blijkbaar nodig wordt geacht dat hij van de baan gaat omdat hij minder power heeft etc? Daar gaat imo iets fout.
Vind het sowieso een rotsport maar dat is idd een andere discussie.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 00:12

American Pharoah heeft zojuist de $5 miljoen dollar gedoteerde Breeders cup classic gewonnen te midden van ruim 50.000 bezoekers. Dit deed hij met 6.5 lengte voorsprong in een nieuw baan record. Hij legde de 1 1/4 mijl af in een tijd van 2:00.07.
Hij heeft nu 9 van zijn 11 koersen gewonnen en een winsom van $8,650,300.
Nu mag hij van zijn welverdiende pensioen gaan genieten als dekhengst.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 01:40

Felicxa schreef:
Uit het artikel maak ik op dat het blijkbaar nodig wordt geacht dat hij van de baan gaat omdat hij minder power heeft etc? Daar gaat imo iets fout.

Dat is niets anders dan een dressuurpaard die over zijn piek heen is en uit de topsport wordt gehaald. Nu kan hij de dekdienst in voor mogelijk de rest van zijn leven en in het weiland genieten van zijn pensioen. Like wat is daar het probleem van? Het is ook nooit goed lol

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 01:47

Felicxa schreef:

Jonge paarden lopen harder, oudere houden het langer vol. Omslag ligt rond de 3 jaar, dus vandaar meestal 2 en 3 jarige races en zo snel al exit. Paard dat in die periode goed loopt zal meer verdienen (en met fors lager risico) in de fokkerij dan een die niet in de prijzen loopt en op de baan blijft.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 07:12

Moderatoropmerking:
post verwijderd. Graag gefundeerd blijven discussieren, op basis van argumenten.

Daarnaast is het bespreken van het pensioen van het paard prima maar het is niet de bedoeling die breder te gaan trekken naar het gehele management van renpaarden. Probeer de grens daarvan in het oog te houden svp

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 08:27

Als op bokt een htk paard of pony op zijn tweede een hoofdstel omkrijgt voor de foto gaat heel bokt op zijn achterste poten staan. God forbid dat je dat paard al aan het inrijden bent! Maar hé, dit is een racepaard. Dus nu kan het wel! Want racepaarden zijn helemaal niet zoals normale paarden :j

Paarden van 1, 2 en 3 jaar oud zijn bij lange na nog niet volgroeid. Daar hoort geen ruiter op. Ook niet omdat ze dan sneller zijn oid.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 08:31

Felicxa, kun je me uitleggen wat er nou precies NIET duidelijk is aan die groene balkjes?

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 08:37

Ik vond dat American Pharaoh te vroeg met pensioen ging en te vroeg was ingereden en ik probeer nu uit te leggen waarom in mijn laatste post.

Maar ik zal m'n mond houden.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 08:41

tamary schreef:
Felicxa schreef:

Jonge paarden lopen harder, oudere houden het langer vol. Omslag ligt rond de 3 jaar, dus vandaar meestal 2 en 3 jarige races en zo snel al exit. Paard dat in die periode goed loopt zal meer verdienen (en met fors lager risico) in de fokkerij dan een die niet in de prijzen loopt en op de baan blijft.

Hier een klein vergelijk met Seabiscuit die tot zijn 7e jaar op de racebaan liep. "As a two-year-old, Seabiscuit raced 35 times" overigens werd de 18e race pas zijn eerste overwinning geboekt.

Citaat:
Misschien heeft het lange en zware seizoen zijn tol geëist. American Pharoah werd 13 keer vervoerd met het vliegtuig en liep zeven races in zes maanden tijd, op zes verschillende banen.

AP heeft niet zo veel gelopen, eerder heel erg weinig.
Voor elk paard dat de triple crown heeft gelopen geld dat dat een aanslag op het herstelvermogen is gepleegd (doordat het interval tekort is voor voledig herstel en de toenemende afstand) Dat de topvorm er nu niet meer is, is dan ook niet vreemd.

Elk paard dat hem nu verslaat wordt ook een money maker en als dat er teveel worden zullen de verdiensten van AP voor de dekdienst teruglopen.
Het probleem is alleen dat de dekgelden al verkocht waren voordat de triple crown werd gewonnen ;( ;( ;(
Na het verlies rest AP niet anders als de legende zo lang mogelijk levend te houden.

ik zie de race in Saratoga als een laatste poging om de cashflow nog verder op te krikken.
Geef het paard 3 maanden rust voordat het aan zijn nieuwe job begint.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 08:51

Hij heeft dit jaar de Triple crown binnen gehaald. Hij heeft een zwaar seizoen in de benen zeg maar.

Gaat waarschijnlijk een lucratieve dekcarriere tegemoet waarna hij op hoge leeftijd doodgaat.

Meeste van de Triple Crown winnaars zijn erg oud geworden. Misschien enige geruststelling :)

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 08:56

Heeft iemand wel mijn laatste post gelezen???!
AP heeft vannacht iets gedaan wat nog nooit een paard ooit gelukt is.
Hij was al triple crown winnaar en vannacht heeft hij ook nog de Breeders cup classic gewonnen. Dat is de op 1 na hoogst gedoteerde ren van de wereld.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 09:01

kyrkelover schreef:
Hij was al triple crown winnaar en vannacht heeft hij ook nog de Breeders cup classic gewonnen. Dat is de op 1 na hoogst gedoteerde ren van de wereld.
[ Video ]

Nope,..helemaal overheen gelezen.

Nou, das inderdaad waanzinnig.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 09:45

NatasjavE schreef:
Meeste van de Triple Crown winnaars zijn erg oud geworden. Misschien enige geruststelling :)

oud wel, geruststelling weet ik niet. Deze paarden worden vertroeteld, de nr. 2 wordt vergeten en zo is er meer waar ik niet vrolijk van wordt.

Wij hebben een nazaat van Spectacular Bid en Man O War die ook in seabiscuits afstamming zit waardoor er bij mij meer interesse voor de paarderennen is ontstaan. De renbaan is hard voor veel paarden en een tweede cariere is er niet voor allemaal.

AP heeft een uitzonderlijke lijst waarbij maar een enkel Hall of Fame paard aan kan tippen.
Soms is het niet de lijst maar de omstandigheden eromheen dat tot heroiek lijdt.
De Triple crown na 37 jaar maakt dat AP altijd in lijstjes gaat opduiken.

Ik had mij niet gerealiseerd dat de breederscup na Saratoga heeft plaatsgevonden, mooie race ;)

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 09:56

kyrkelover schreef:
American Pharoah heeft zojuist de $5 miljoen dollar gedoteerde Breeders cup classic gewonnen te midden van ruim 50.000 bezoekers. Dit deed hij met 6.5 lengte voorsprong in een nieuw baan record. Hij legde de 1 1/4 mijl af in een tijd van 2:00.07.
Hij heeft nu 9 van zijn 11 koersen gewonnen en een winsom van $8,650,300.
Nu mag hij van zijn welverdiende pensioen gaan genieten als dekhengst.

kyrkelover schreef:
[ Video ]

Wauw. Fantastisch paard. <3

Mlt94

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 10:05

kyrkelover schreef:
[ Video ]

Geweldige prestatie ja!
Kwam het vanochtend ook al op fb tegen, top beelden trouwens :)