EK Aken: Protest Ierland afgewezen door FEI

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Flew

EK Aken: Protest Ierland afgewezen door FEI

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-15 06:13

http://www.equnews.nl

Het Ierse team tekende officieel protest aan na de landenwedstrijd op het EK springen. Tijdens deze bloedstollende finale kreeg Cian O’Connor te maken met een onoplettende parcourshulp. Tijdens de ronde van O’Connor en de BWP’er Good Luck stond de man in de piste even niet op te letten, waardoor hij onbedoeld de combinatie in de weg stond en het duo daarbij uit hun concentratie zou hebben gehaald.
De pistemedewerker kon zich nog op tijd uit de voeten maken, maar O’Connor kreeg wel een fout te verduren op de desbetreffende hindernis 11. Hierdoor zag Ierland de Olympische kwalificatie aan zich voorbij gaan.

De klacht werd onderzocht door de technische jury. Maar omdat de ruiter zijn rit besloot te vervolgen, zagen zij geen reden om de bel te luiden. Volgens het FEI springreglement heeft een atleet de mogelijkheid vrijwillig te stoppen tijdens onvoorziene omstandigheden, maar O’Connor heeft dit niet gedaan.
Na verklaringen van zowel chef d’equipe Robert Splaine als O’Connor en het bekijken van beeldmateriaal, is beslist om de resultaten niet aan te passen. In hoger beroep besloot het comité zich aan te sluiten bij de beslissing van de jury.

Het Ierse team eindigde op de zevende plaats in de landenwedstrijd, terwijl O’Connor met een totaal van 9.67 punten en een 21e plaats nog net een startbewijs verdiende voor de individuele finale van vandaag.

Iris82

Re: EK Aken: Protest Ierland afgewezen door FEI

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 06:42

Dat is wel zuur. Voor het zelfde geld was hij wel gestopt en hadden ze hem alsnog in het ongelijk gesteld. Ik was ook doorgereden.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 07:35

Iris82 schreef:
Dat is wel zuur. Voor het zelfde geld was hij wel gestopt en hadden ze hem alsnog in het ongelijk gesteld. Ik was ook doorgereden.

Inderdaad eens. Je moet dus stoppen, terwijl je nog niet weet of je in je gelijk wordt gesteld.
Vreemd!

vosje2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 07:57

Paard keek niet eens, ruiter was misschien uit zijn concentratie, maar dat is eigen schuld lijkt me. Dit komt toch wel vaker voor en zo'n ervaren ruiter zou daar geen last van moeten hebben!

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 08:03

Is er ook ergens een filmpje van? Heb het helaasniet gezien

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 08:25

Vind het ontzettend jammer voor de Ieren. :\

En het "paard keek niet eens", misschien voelde het wel heel anders dan het eruit zag. Soms ziet een paard er lekker ontspannen uit maar zit je daadwerkelijk op een bom. Dus denk niet dat je er zo makkelijk over moet denken. :)

Free2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 08:31

Ik vind het ook belachelijk.. In the heat of the moment moet hij maar even beslissen of hij met zijn rondje stopt of dat hij toch niet zo veel last van dat incident had. Volgensmij heeft hij daar niet echt tijd voor zo tussen de sprongen door :n

Sammy2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 09:19

Lastig hoor!! Heb het ook gezien, kan mij voorstellen dat je als ruiter toch van slag bent. Paard sprong super en direct na het incident had hij een balk en je zal nooit weten of dat het paard zonder incident goed had gesprongen. De ruiter was ook echt boos wat ik mij goed kan voorstellen!!

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 11:00

vosje2010 schreef:
Paard keek niet eens, ruiter was misschien uit zijn concentratie, maar dat is eigen schuld lijkt me. Dit komt toch wel vaker voor en zo'n ervaren ruiter zou daar geen last van moeten hebben!

Het paard keek wel degelijk, en kwam terug in tempo, waardoor ze niet lekker uitkwamen voor die dhl hindernis. Of dat door de ruiter komt of niet staat niet ter discussie lijkt mij. Je bent uit je concentratie gehaald door invloed van iemand die daar niet had mogen lopen, punt. Vind het ook niet fair van de fei dat ze niet in het gelijk gesteld worden. Maar ja als dat blijkbaar de regel is... Krom.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 11:14

Jammer dat de Ieren de Olympische kwalificatie niet gehaald hebben.
Vind dat land er toch echt bij horen op de OS.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 11:59

Het eerste wat iedereen zou denken als dit je overkomt; WAT MOET DIE MAN DAAR IK LIEP HEM BIJNA ONDER. Tegen de tijd dat je klaar bent met dat te denken en je je verbijstering voorbij bent ben je 3 galopssprongen verder en zijn er nog maar 3 te gaan tot de hindernis.. stoppen komt niet in je op tot het al te laat is.
Ik vind het heel zuur en hoop dat hij individueel nog wel een goed resultaat kan neer zetten.

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 12:59

Ik zag het ook gebeuren en dacht meteen 'die zal wel pissed zijn' maar ja. Wat moet je doen? Ik zou ook doorgereden zijn. Wat zou er gebeurt zijn als hij wel in zijn gelijk gesteld zou zijn? Zou die balk dan niet geteld hebben?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 13:03

vosje2010 schreef:

Juist zo'n ervaren ruiter zou niet in de weg gezeten moeten worden door een parcourshulp. Op zo'n groot evenement ga je er toch wel vanuit dat de parcourshulp gewoon aan de kant gaat of op z'n minst oplet. Vind het een raar verhaal.

Musiess

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 16:39

Ik zou graag het filmpje willen zien?? Iemand die de link heeft?

Wel erg vervelende situatie hoor

Littera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 18:03

Benita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 20:24

Heel erg jammer. Dit paard springt uitzonderlijk goed, daarom heel erg jammer van de fout door dit incident. Ik denk dat zonder dit incident, dit paard foutloos was geweest.

Ook erg jammer dat de Ieren zich nu niet hebben gekwalificeerd.

vienna1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 21:36

Ierland had er bij gehoord naar mijn mening. Onbegrijpelijke beslissing!

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 08:50

Iris82 schreef:

ik ook, zeg!
Wel ontzettend zonde.....gewoon de OS mislopen door zoiets. De parcourshulp zal zich ook wel erg k lote hebben gevoeld, poeh.

Free2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 15:46

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 15:51