PETA wil klacht indienen tegen Rath en Gal

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

liesd

PETA wil klacht indienen tegen Rath en Gal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-15 12:20

bokt.nl / www.deutschlandfunk.de
Ingestuurd door meerdere bokkers

Het ziet ernaar uit dat het afgelopen EK Dressuur in Aken nog een juridisch staartje krijgt. Volgens Deutschlandfunk wil dierenbeschermingsorganisatie PETA Duitsland twee klachten indienen: een tegen Matthias Alexander Rath en een tegen Edward Gal

Volgens Edmund Haferbeck (PETA Deuitsland) zal een klacht ingediend worden tegen Matthias Alexander Rath en de verantwoordelijken van Totilas. De klacht zal gebaseerd zijn op de blessure die na het EK bij Totilas geconstateerd werd. Volgens PETA wisten de betrokkenen van de blessure, maar hebben ze Totilas toch laten deelnemen aan de wedstrijd. Volgens PETA was het duidelijk dat het dier pijn had. PETA beschuldigt Rath en de andere verantwoordelijken van inbreuken tegen de wet op dierenwelzijn.

Hetzelfde geldt voor Edward Gal, die zaterdag gediskwalificeerd werd in de Grand Prix Special, omdat zijn paard Undercover bloedde uit de mond. Volgens PETA wijst dat erop dat Undercover voor en tijdens de dressuurproef gestrest was.

Daarnaast gebruiken Rath en Gal volgens PETA ook omstreden trainingsmethodes: "Bij beide paarden wordt de rollkur of hyperflexie toegepast."

In 2012 diende de dierenbeschermingsorganisatie al klacht in tegen de houders en de eigenaars van Totilas, onder andere ook wegens het gebruik van de rollkur in de training. In 2013 stelde het parket van Frankfurt een onderzoek in, maar er werd geen bewijs gevonden.

[VN] Klacht over mishandeling Totilas niet gegrond verklaard

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 12:24

PETA wil klacht indienen tegen Rath en Gal publiciteit

MyWup

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 12:24

Zucht...
Gaat Peta ook langs alle lokale wedstrijdjes in de wereld?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 12:26

liss schreef:
Zucht...
Gaat Peta ook langs alle lokale wedstrijdjes in de wereld?

tja...kunnen ze hier in frankrijk beginnen,bij het fenomeen ''hekjes springen''

Irene_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 12:26

Verwijderd, zie later comment
Laatst bijgewerkt door Irene_S op 20-08-15 12:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 12:27

Nope, maar als je je op de toppers richt genereer je meer publiciteit.....
Vorige rechtszaken hebben ze verloren trouwens....

melissapupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 12:27

rollkur wordt niet alleen door hun gereden door nog veel meer. aanklacht tegen rath, oke prima het paard was duidelijk zeer onregelmatig. maar tegen gal? nee je werkt met een dier en vluchtdier. het dier had duidelijk stress en beet daardoor op zijn lip/tong. het blijven levende dieren en ja die kunnen stressen

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 12:28

Ik weet nooit zo goed wat ik van PETA moet denken. Ik vind ze vergelijkbaar met IS denk ik, maar dan op het gebied van dierenrecht :Y)
Soms vind ik ook wel dat ze goede punten hebben..

Musiess

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 12:29

Van Rath snap ik het. Dit was van te voren al eens aan de orde geweest en vind ik 'nalatigheid' .

Van Gal snap ik het niet.
Hij was gestrest (zoals veel van de dressuurpaarden waar dan ook op wedstrijd) dus als we die meteen weer naar stal sturen blijft er van de dressuur sport weinig over met al die zenuwpezen en brokkepiloten.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 12:30

Pfft... Iedereen zag al voor het bloed dat Undercover gespannen was. Om Gal daar nu voor de veroordelen? Hij is een briljante ruiter die er alles aan gedaan heeft om hem tijdens de wedstrijd zo min mogelijk stress te laten hebben (en elk paard is in ieder geval wel een beetje gespannen.) en je zag voor het bloed dat al een heel stuk van die spanning afgevoerd was.

Over het Totilas verhaal laat ik me niet uit, dat is echt heel sneu, vooral voor totilas en Matthias.

En tja... PETA kan ik eerlijk gezegd ook niet zo serieus nemen...

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 12:30

_O-

Ik ben ook wel eens gestresst, niemand die naar mij kraait hoor.

Rollkur bij Gal viel nog wel mee in het stukje film dat ik heb gezien. Een strenge, dwingende hand zag ik niet.
Ja Rath had niet door mogen rijden, maar Toot is uit de sport. Ook een 'straf' lijkt me.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 12:31

Cioccolato schreef:
_O-

Rollkur bij Gal viel nog wel mee in het stukje film dat ik heb gezien. Een strenge, dwingende hand zag ik niet.
Ja Rath had niet door mogen rijden, maar Toot is uit de sport. Ook een 'straf' lijkt me.

voor toot geen straf denk ik :D

Gnome

Re: PETA wil klacht indienen tegen Rath en Gal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 12:33

Heel goed. Ook al winnen ze waarschijnlijk niet.. laat het een signaal zijn voor de topsport.

Nachocheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 12:33

Thesserd schreef:
Ik weet nooit zo goed wat ik van PETA moet denken. Ik vind ze vergelijkbaar met IS denk ik, maar dan op het gebied van dierenrecht :Y)
Soms vind ik ook wel dat ze goede punten hebben..

Wauw, een dierenrechtenorganisatie vergelijken met de Isis..

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 12:34

geerke schreef:
Cioccolato schreef:
_O-

voor toot geen straf denk ik :D

Nee voor Toot de beste oplossing. Maar ik denk voor Rath en de hele zooi eromheen, dat het een behoorlijke domper is :')

Anoniem

Re: PETA wil klacht indienen tegen Rath en Gal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 12:36

Tja, we roepen toch allemaal om het hardst dat dit zo niet langer kan in de top van de dressuur?
Iemand moet ergens beginnen, dus ik vind het ergens nog wel goed ook eigenlijk.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 12:37

ohjajoh6 schreef:
Tja, we roepen toch allemaal om het hardst dat dit zo niet langer kan in de top van de dressuur?
Iemand moet ergens beginnen, dus ik vind het ergens nog wel goed ook eigenlijk.

mee eens...ergens moet een begin zijn.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 12:38

Van Totje snap ik het, vind het echt schandalig dat dat dier toch die proef heeft moeten lopen, daar is bewust gekozen voor prestatie boven welzijn.

Wat Gal betreft vind ik het niet terecht, ja, het paard was te gestressed, maar daar werkte hij aan. Vind wel dat hij uitgebeld had moeten worden, geen beoordeling had moeten krijgen om de stress. Vind het een naar idee dat als er geen bloed was geweest hij waarschijnlijk nog nette punten had gelopen.

Tillie20

Zeker een goed signaal, want daar is waar het inderdaad om draait. Of er nou met rollkur wordt getraind of niet, de dressuur van tegenwoordig heeft niks meer te maken met dat het paard zijn ruiter zo goed mogelijk draagt. Het zijn onnatuurlijke houdingen, en van mij mag het allemaal wel weer wat ouderwetser(de dressuurhouding).

Met Totilas vind ik dat ze helemaal gelijk hebben.

Met Undercover, tjsa. Dat is gewoon een mening. Ik vind zelf niet dat je paarden moet dwingen op het moment dat ze nerveus zijn. Maar op dit moment is dat gewoon nog de norm, dus ik vind niet dat je daarvoor iemand kan veroordelen. Bovendien kunnen ze ook niet bewijzen dat hij vanwege de zenuwen op zijn tong heeft gebeten.

Jammer dat PETA te vaak ingrijpt met zo'n dingen, waarbij het vaak ook om loze dingen gaat. Bovendien gebeuren zo'n dingen regelmatig in de amateursport. Dus op zo'n manier verliezen ze wel hun geloofwaardigheid. Ze staan voor goede dingen, maar de uitvoering mocht soms wel anders..

antje_vip

rollkur - op de correcte wijze uitgevoerd - is toch niet direct slecht voor het paard? Ik denk dat de problemen hiermee juist ontstaan door mensen die het verkeerd toepassen en hier door problemen met hun paard krijgen, en vervolgens constateren dat het een wrede methode is.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 12:40

antje_vip schreef:
rollkur - op de correcte wijze uitgevoerd - is toch niet direct slecht voor het paard? Ik denk dat de problemen hiermee juist ontstaan door mensen die het verkeerd toepassen en hier door problemen met hun paard krijgen, en vervolgens constateren dat het een wrede methode is.

Sorry, maar loop jij maar eens een uur met je kin tegen je borst, 5x per week. Dat is op den duur echt niet goed voor je gewrichten en spieren.

Lees dit onderzoek maar eens als je daar nog van overtuigd bent:
Impact of riding in a coercively obtained Rollkur posture on welfare and fear of performance horses
Laatst bijgewerkt door Tillie20 op 20-08-15 12:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Pantykous

Rex_Rolfo schreef:
PETA wil klacht indienen tegen Rath en Gal publiciteit

:j

Ik kan die organisatie niet meer serieus nemen.

Cioccolato

Tillie20 schreef:
antje_vip schreef:

Sorry, maar loop jij maar eens een uur met je kin tegen je borst, 5x per week. Dat is op den duur echt niet goed voor je gewrichten en spieren.

Op de correctie wijze, wordt gezegd. Dat wil dus niet zeggen zolang 5 x per week.

Danielle1001

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 12:41

Ik zal vast heel Bokt over me heen krijgen maar:

Waarom het opnemen voor Edward Gal? Hij had ook kunnen besluiten om niet de ring in te gaan met een super gestrest paard (even advocaat van de duivel) Buiten dat het enorm knap is natuurlijk dat hij het paard uberhaupt bij zich wist te houden. En dat hij zeker over veel kwaliteiten beschikt. Bij veel andere paarden zie je hem ook van voren wat losser rijden door over het algemeen op Undercover.

Wij mensen, kiezen ervoor om paard te rijden. Het paard kiest niets. Edward Gal en Matthias Rath kiezen voor de topsport de paarden niet. Ik vind dat er best eens opgekomen mag worden voor het welzijn van deze topsport paarden. Buiten het feit dat er nog veel meer paarden wellicht te 'lijden' hebben onder het rijden. Natuurlijk zijn er nog 1000 andere mogelijke manieren van dierenmishandeling op te noemen maar rollkur, vastgesnoerde neuzen/monden (zie foto's van Undercover op stal met een deuk in zijn neus van de neusriem die dus blijkbaar standaard errug strak zit). Alles voor de beste prestatie. Maar is dit ook het juiste voor het paard?
Er is geen eenduidig antwoord op wat wel goed is en wat niet goed is. Maar ik heb veel paarden gezien met zwiepende staart, oren flink naar achter en een verbeten grimas op hun gezicht. Hoezo harmonie??
PETA gaat misschien wel ver maar er mag ook best meer aandacht voor komen!

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 12:42

Cioccolato schreef:
Op de correctie wijze, wordt gezegd. Dat wil dus niet zeggen zolang 5 x per week.

Impact of riding in a coercively obtained Rollkur posture on welfare and fear of performance horses

Lees dat onderzoek maar eens, is echt niet goed te praten hoor :o