Eventingpaard neemt hindernis per ongeluk 'geblinddoekt'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

liesd

Eventingpaard neemt hindernis per ongeluk 'geblinddoekt'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-15 14:25

bokt.nl / www.horseandhound.co.uk

AfbeeldingFoto: Helen Revington & Stephen Sparke

Een ervaren eventingpaard bewees zijn kunnen door foutloos door een waterhindernis te springen, nadat zijn hoofdstel was afgezakt en zijn oornetje voor zijn ogen was gezakt.

Man Hunt, gereden door de Brit Richard Skelt, kampte met een tuigageprobleempje tijens de CIC3* in Hartpury afgelopen zaterdag. Skelt vertelt: "Ik sprong over de hindernis voor het water en merkte dat zijn hoofdstel wat naar voren was geschoven. Ik galoppeerde verder, reikte naar voren en trok het op zijn plaats. "

Wat Skelt, die op de hindernis focuste, niet had gezien, was dat het hoofdstel opnieuw naar beneden zakte en dat het oornetje over de ogen van Man Hunt was gezakt. De elfjarige ruin liet zich niet uit het lood slaan en sprong foutloos over de hindernis. Toen hij weggaloppeerde van de waterhindernis, realiseerde Skelt zich wat er was gebeurd. Hij zegt: "Ik hield onmiddellijk halt en trok het oornetje af."

De combinatie ging verder, maar verder in het parcours verschoof het hoofdstel opnieuw en Skelt gaf op. Pas toen hij de foto's en een video-opname bekeek, zag de ruiter wat er gebeurd was.

"Hij nam de hindernis alsof hij ze kon zien, ik sta versteld dat hij dat gedaan heeft," zegt Skelt. "Het voelde als een goede sprong, niet alsof het hem moeite kostte."

Man Hunt en Richart Skelt zijn bezig aan hun vijfde eventingseizoen. In Hartpury hoopten ze hun kwalificatie voor Burghley veilig te stellen. Dat zullen ze nu in Blenheim proberen te doen...met een nieuw hoofdstel. Skelt zal het hoofdstel in het vervolg ook vastmaken aan een vlecht.

Leprycorn

Re: Eventingpaard neemt hindernis 'geblinddoekt'

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 14:27

Braaf paard :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 14:28

Zo, dat getuigt wel van flink vertrouwen tussen mens en dier! Mooi hoor :)

Happy16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 14:28

Wow :wow:

Cleo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 14:32

Dat kun je pas blind vertrouwen noemen :D

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 14:34

Hij zal nog wel iets gezien hebben, anders was hij gewoon door de hindernis gevlogen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 14:35

CaPrIoLe`79 schreef:
Hij zal nog wel iets gezien hebben, anders was hij gewoon door de hindernis gevlogen.

Wou ik ook zeggen, als het gehaakt is kijkt het niet top,
maar je ziet nog wel wat en dat zal voor een ervaren paard allicht genoeg zijn.

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 14:36

Bij het lezen van de titel dacht ik even een aan zieke stunt of experiment.. gelukkig een ongeluk met gelukkige afloop :)

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 14:38

Eight schreef:
Bij het lezen van de titel dacht ik even een aan zieke stunt of experiment.. gelukkig een ongeluk met gelukkige afloop :)

Zelfde hier :+

Inderdaad erg knap! Ik ga me meer en meer afvragen waarom men überhaupt met oornetjes rijdt

Al zou ik het niet eens fatsoenlijk kunnen ivm het kapsel van meneer fjord

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 14:38

Dat is ook nog een idee als je paard bang is om over een hindernis te gaan....... :')

saskiakefie

Re: Eventingpaard neemt hindernis per ongeluk 'geblinddoekt'

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 14:40

Dan baal je wel flink denk ik toch :P

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 15:44

ach guuuus, die foto :') 'kijk mama, zonder ogen!!'

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 15:48

Wow :wow:

vera_pino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 15:52

Renee_S schreef:
Eight schreef:

Zelfde hier :+

Inderdaad erg knap! Ik ga me meer en meer afvragen waarom men überhaupt met oornetjes rijdt

Al zou ik het niet eens fatsoenlijk kunnen ivm het kapsel van meneer fjord

Ik dacht het ook, en ja ik ben zo iemand die met een van mijn paarden bewust met een oormutsje rijd. Het filtert op een of andere manier toch bepaalde geluiden. Ik heb een hekel aan oornetjes en als het even niet hoeft liever niet. Ook omdat er een hoop warmte niet weg kan achter de oren.

Dit paard probeer ik nu ook zonder te rijden maar als er bijvoorbeeld elektriciteitsmasten zijn, moet ik gewoonweg met oormutsje rijden ze kan niet tegen dat geluid wat wij vaak niet eens kunnen horen en als ze erop reageert dan ontstaan er gevaarlijke situaties. Ik dacht dat het niets hielp maar als ik hem dan verwijder dan reageert ze ineens een stuk feller.

Ik vergelijk het maar met zelf met een capuchon lopen, soms gewoon fijn iets rustiger maar het filtert niet alles. weg

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 15:54

Ik vraag me af hoe je hoofdstel in vredesnaam 3x kan afzakken >;)

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 15:56

knap paard!

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 17:29

Ik vraag me eerder af waarom een zo ervaren eventingruiter het hoofdstel niet aan een vlecht heeft vastgemaakt? Dat was zo ongeveer les één die mijn dochter kreeg en zij doet dat altijd.

Oornetje voorkomt vervelende beestjes in de oren midden in de cross. Er zijn hele strenge regels over geluiddemping, niet alle oornetjes mogen zomaar internationaal.

Als het hoofdstel goed aan een vlecht zit kan het oornetje ook niet afzakken.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 20:57

Goof schreef:
Ik vraag me af hoe je hoofdstel in vredesnaam 3x kan afzakken >;)

Zweet + beweging + gaatje te ruim gegespt hoofdstel. Komt in de mensport soms ook voor, zeker met pony's met kleine oren en dikke manen.

ladymypony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 20:59

slim paard <3

SternPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 08:19

Is het filmpje niet ergens te zien ?
Knap paard !!

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 08:34

Knap peerd!
Maar dat doet je weer afvragen waarom die netjes überhaupt nog gebruikt worden. In sommige landen heb je misschien last van insecten, maar hier in nl heb ik nog niet vliegen in mijn paard zijn oren gehad. Wel bij z'n neus en ogen, maar echt niet in de oren. En al helemaal niet tijdens het springen/crossen.
Geluid houdt zo'n dun ding echt niet tegen jongens, kom op! Veel van deze netjes zijn gehaakt of van een soort gaas spul, niet van dikke stof. Paarden horen veel beter dan wij, en een dun lapje stof voor de oren zou dit tegen houden?

Het lijkt zo'n mode ding, iedereen vind dat het 'hoort'. Net als springen met martingaal, sporen en zweep. Ik spring in de B, en ben 9 van de 10 keer werkelijk de enige die met een gewoon bitje, zonder hulpmiddelen springt. Blijft toch bijzonder.

Suusje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 09:04

Jaren terug op stage deden we soort oordoppen in de oren en dan een oornetje er overheen zodat dat bleef zitten. Dan dempt het wel geluid!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 09:20

madelein schreef:
Knap peerd!
Maar dat doet je weer afvragen waarom die netjes überhaupt nog gebruikt worden. In sommige landen heb je misschien last van insecten, maar hier in nl heb ik nog niet vliegen in mijn paard zijn oren gehad. Wel bij z'n neus en ogen, maar echt niet in de oren. En al helemaal niet tijdens het springen/crossen.
Geluid houdt zo'n dun ding echt niet tegen jongens, kom op! Veel van deze netjes zijn gehaakt of van een soort gaas spul, niet van dikke stof. Paarden horen veel beter dan wij, en een dun lapje stof voor de oren zou dit tegen houden?

Het lijkt zo'n mode ding, iedereen vind dat het 'hoort'. Net als springen met martingaal, sporen en zweep. Ik spring in de B, en ben 9 van de 10 keer werkelijk de enige die met een gewoon bitje, zonder hulpmiddelen springt. Blijft toch bijzonder.

Jij misschien niet, mijn paard heeft geregeld last van vliegen om de oren. Is er allergisch voor en wordt dan helemaal gek.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 09:29

Goh, komt er een discussie over oornetjes. Laat iedereen lekker rijden zoals diegene wil. Ik vind oornetjes heel mooi en daarom rijd ik ermee. Tenzij het regent of heel warm is en het netje dus vervelend is voor het paard.
Een ander rijd graag met setjes, dekje bandages, hou ik niet van maar maak ik toch ook geen punt van?

Heel kinderachtig. Laat een ander in zn waarde en lekker zn eigen ding doen waar hij of zij zich goed bij voelt.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 10:16

Cioccolato schreef:
Goh, komt er een discussie over oornetjes.

Had niet anders gekund ook. _O- Bij het volgende topic van iemand die valt gaan we discuseren of we überhaupt nog wel op paarden mogen zitten.

Knap van 't paard dat hij het toch foutloos springt +:)+