Paardensport: commercie en eerzucht spelen hoofdrol

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dinopino

Paardensport: commercie en eerzucht spelen hoofdrol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-15 12:09

www.nzz.ch/bokt.nl

Overal op Facebook verschijnen op het moment berichten over het einde van de carrière van Totilas. Vergelijkingen worden gemaakt met voetbalspelers die dezelfde soort blessures hadden en het daarbij uitschreeuwden van de pijn. Totilas moest de eer van Duitsland redden maar werd uiteindelijk een blamage voor Duitsland. Nederland mocht hier ook een rol in spelen. Nota bene is de trainer van Rath en Totilas Sjef Jansen. De Europese kampioenschappen kenden ook mooie beelden en mooie proeven. Maar helaas blijven die niet zo hangen als het achterbeen van Totilas. Onderhand heeft iedereen die iets met dressuursport heeft te melden wel zijn mening gegeven.

Peter Jegen, een Zwitserse journalist, bekijkt het vanuit zijn visie. Als ex-trainer op de renbaan en organisatie van paardenrennen weet hij wat voor geld en belangen er in de paardenwereld omgaan. Dit heeft hem zelf ook in een pijnlijk conflict gebracht. Om onpartijdig te kunnen blijven schrijven heeft hij al zijn lidmaatschappen bij paardenverenigingen en clubs opgezegd en schrijft nu als freelance journalist over hippische aangelegenheden voor de NZZ het volgende artikel:

"Theoretisch staat natuurlijk altijd het belang en het welzijn van het paard op de eerste plaats in de paardensport. Dat is de theorie, maar hoe is het werkelijk? Het optreden van Totilas is toch niet echt een voorbeeld waarbij het welzijn van het paard voorop stond. En wat betreft de nieuwe plannen van Jan Tops, staat daarbij het welzijn van de paarden nog op de eerste plaats?

Het EK dressuur in Aken is afgelopen en heeft een bittere nasmaak achtergelaten. Het gesprek van de dag was het optreden van Totilas. Deze moest het Duitse team de gouden medaille brengen ondanks een pijnlijke blessure. Daarbij was geen sprake van de, de door de FEI opgestelde, regels op bladzijde 3: Dat het belang en welzijn van het paard de eerste prioriteit is en nooit plaats mag maken voor commerciële of andere belangen.

De Duitsers hebben hiermee de paardensport negatief in de schijnwerpers gebracht. Commercie speelt ook een rol bij het inzetten van de Rollkür. Deze, in Nederland bedachte, methode legt de nadruk meer op het showelement dan op het welzijn van het paard.

In 1985 werd tijdens de Wereldruiterspelen een Kür op muziek, bedacht door Nederlander Joep Bartels, gereden. In 1994 werd de Kür voor het eerst een officiële proef tijdens de Wereldruiterspelen. Deze vonden toen in Den Haag plaats en de Kür werd gewonnen door Anky van Grunsven. Haar niet bijzondere proef werd zelfs hoger gewaardeerd dan die van de Duitse politieruiter Klaus Balkenhol.

Er was een nieuw tijdperk aangebroken in de dressuur. De zegereeks was nu te behalen door het zo snel mogelijk africhten van paarden ten nadele van de klassieke training waarbij de natuurlijke aanleg van het paard wordt getraind. Snel en vooral spectaculair het doel te bereiken paste dan ook geheel in de huidige tijd.

Echter, een oude wijsheid zegt dat een afkorting van het traject van het trainen van paard alsook ruiter, niet mogelijk is. Ondanks deze wijsheid gaan de springruiters nu ook voor een shortcut. En weer komt het initiatief uit Nederland. De handelaar en springruiter Jan tops heeft niet alleen een nieuwe reeks wedstrijden gepland, maar met de Global Champions League gaat hij tegen de FEI in. Tops krijgt daarbij steun uit Quatar. Naar dat land verkoopt hij al een tijd kant en klare springpaarden voor miljoenenbedragen.

Vertrouwelijke bronnen melden dat de arabieren al sinds 2013 voor 100 miljoen euro in de paardensport hebben geïnvesteerd. Bij de nieuwe wedstrijden van Jan Tops zal het prijzengeld van 7,5 miljoen over vijftien wedstrijden verdeeld worden. Bij de, door een fonds uit Saoedi Arabië gesponsorde, landenwedstrijdenreeks van de FEI wordt nu al 16 miljoen euro verdeeld.

Nu is de vraag of de FEI wel of niet sancties gaat nemen tegen de landen die aan deze wedstrijden gaan deelnemen. Maar bovenal is wel duidelijk dat commercie hier de belangrijkste drijfveer is en dat het welzijn van het paard niet op de eerste plaats komt."

Snorlex

Re: Paardensport: commercie en eerzuchtigheid spelen hoofdrol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 12:15

Misschien wordt het ook wel tijd om ons achter de oren te krabben.

denbine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 12:20

Er is nog altijd een wereld van verschil tussen

Liefde voor paarden vs liefde voor de sport

Net als van paarden houden vs paarden houden.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 12:21

Site is niet meer beschikbaar?????? Vreemd of is het een verkeerde link.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 12:23

Hmm, zo "onpartijdig" of neutraal komt het stukje mij niet over. Maar hij heeft zeker een punt, dat wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 12:24

Topsport is dierenmishandeling, dat is toch wel de juiste uitspraak vind ik zelf.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-15 12:25

Verwijzing naar site is aangepast. Hij moet het nu wel doen

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 12:30

mylittlejoy schreef:
Hmm, zo "onpartijdig" of neutraal komt het stukje mij niet over. Maar hij heeft zeker een punt, dat wel.

Vind het ook geen neutraal of onpartijdig stuk. Link doet het nu inderdaad wel.
Vind de volgende link een veel beter stuk.
https://horsesportnews.wordpress.com/20 ... its-young/

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 12:34

Joolien schreef:
Topsport is dierenmishandeling, dat is toch wel de juiste uitspraak vind ik zelf.

ben het met je eens....je moet het van dichtbij hebben meegemaakt om die conclusie te trekken.
Dat gaat niet vanaf de bank kwijlend naar dressuur of springen kijkend.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 12:41

denbine schreef:
Er is nog altijd een wereld van verschil tussen

Liefde voor paarden vs liefde voor de sport

Net als van paarden houden vs paarden houden.

Zo is Bokt geen forum voor dierenliefhebbers maar voor paardrijliefhebsters.

De geríngste opmerking over de meest rudimentaire voorwaardes voor paardwelzijn krijfgt gelijk een verontwaardigde golf tegenwerpingen met als belangrijkste ´argument´ ´ja maar dan kan ík geen paard meer rijden´ = nee, want mij egoïstische lolbelang weegt zwaarder dan dierenwelzijn.
Voeg daar nog eens ambitie aan toe en....

Het is niet voor niets dat de sector paard nog steeds geen dierenwelzijns-invulling kent ondanks decénnia inspanning door dierenwelzijnsorganisatie en 20 jaar druk vanuit het ministerie.
Het paard is gewoon een bedrijfsmiddel. De rest is een smoes.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 12:47

Ik ben echt áángenaam verrast terwijl ik dit (toch wel) kritische stuk lees. *\o/*

Zou er dan echt een kentering gaan plaatsvinden?

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 12:52

Juist door het openen van onze ogen én van onze meningen, plus dat het welzijn nu ook wordt vastgesteld door dierenarts en andere gezondheids beoordelaars, krijgen we straks langzaam weer een keerpunt naar het "rijden met verstand" in plaats van het "Rijden met geld en roem."

Ambitieuze amazones en ruiters gaan volledig door het vuur, om zo snel mogelijk naar het Z te kunnen rijden.
Instructeurs geven les, op de manier die zij geleerd is, of wat hen heeft geholpen om zo snel mogelijk naar een hoger niveau te schroeven.

Langzaam beginnen ruiters en amazones zich te beseffen, dat een paard ook een ziel heeft. En dat samenwerking cruciaal is, en niet dat je een paard maar in elkaar moet meppen: "Want hij heeft maar te luisteren. En nu gaan we er even door."

Paarden hebben ook hun dag niet... Paarden doen niet iets, omdat ze het niet willen. Paarden doen iets niet omdat:
De vraag niet goed gesteld is.
De vraag onhaalbaar is op dat moment. (denk aan, niveau, lichamelijk nog niet aan toe, of misschien wel een spier die niet lekker zit.)
Omdat het harnachement toch niet zo geschikt is voor het paard, als dat de zadelmaker (die graag ook zijn zakken vult, en dat lees je gewoon steeds meer) gezegd heeft.

Afgelopen 50 jaar, is de sport enorm gegroeid.
Niet alleen qua mensen, maar ook qua trainingen en meningen.

Wat bij jou past, is van jouw eigen inzicht.
Of het goed is, of niet goed is. Zul je wel merken aan je paard....
Mits je naar je paard luistert.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 12:54

Het zou mooi zijn, zeker als je gaat kijken naar andere takken waarbij dieren nodig zijn en wat daar aan gigantische wetgeving omheen zit om het dierenwelzijn te waarborgen. Bewustwording is een eerste stap naar een betere wereld zeg ik dan maar. :o

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 12:58

Dinopino schreef:
www.nzz.ch/bokt.nl
In 1994 werd de Kür voor het eerst een officiële proef tijdens de Wereldruiterspelen. Deze vonden toen in Den Haag plaats en de Kür werd gewonnen door Anky van Grunsven. Haar niet bijzondere proef werd zelfs hoger gewaardeerd dan die van de Duitse politieruiter Klaus Blakenhol.

Er was een nieuw tijdperk aangebroken in de dressuur. De zegereeks was nu te behalen door het zo snel mogelijk africhten van paarden ten nadele van de klassieke training waarbij de natuurlijke aanleg van het paard wordt getraind. Snel en vooral spectaculair het doel te bereiken paste dan ook geheel in de huidige tijd.

Ik mis wellicht een stuk achtergrondinformatie (in 1994 was ik 4 :+ ) maar wat heeft de kür van Anky in dit stuk te maken met het nieuwe tijdperk dat is aangebroken in de dressuur? Ik vind het een onsamenhangend stuk.

Hoewel ik het eens ben met het feit dat het zo snel mogelijk africhten van paarden om te presteren een slechte ontwikkeling is en me zorgen maak om de betrokkenheid van o.a. Saoedi Arabië bij nieuwe wedstrijden vind ik dit stuk te kort door de bocht.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 13:20

:z :z :z

Dit is toch oud nieuws?
Zelfs hier op bokt word aan die stomme hype gedaan.

Wat anky in 1994 hier mee te maken heeft in mij ook een raadsel.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 13:24

Daks schreef:

Ja het streepje sedalin voor een puntje verzorging heeft daar meer mee van doen.

Mbt de kür en de trainingsmethode zou het volstrekt helder moeten zijn wat dat ermee te maken heeft. Wie dat niet op het netvlies heeft hoort geen paard te hebben. Al voor 1994 niet.
Ook toen was dit al glashelder door dierenwelzijnsvoorstanders uitgelegd.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 13:29

Nou, als hij dan toch een stuk schrijft, laat hem dan ook de feiten goed vermelden. Joep Bartels was een eventingruiter en heeft nooit een kur op muziek gereden op de wereld ruiterspelen.
Hij kwam op het idee van de kur doordat het paard van dr. Klimke tijdens de prijstuitreiking met muziek passen op de muziek maakte.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 13:30

FriesWytske schreef:
mylittlejoy schreef:

Vind het ook geen neutraal of onpartijdig stuk. Link doet het nu inderdaad wel.
Vind de volgende link een veel beter stuk.
https://horsesportnews.wordpress.com/20 ... its-young/

Nou vind dat tweede artikel nog veel partijdiger overkomen dan het andere artikel. Boodschap van het tweede artikel lijkt eerder dat die mensen die hun vraagtekens zetten bij wat de dressuur geworden is, maar enorme zeikerds zijn die kritiek leveren puur om het rellen. Althans; zo komt dat artikel op mij over. Dat Totilas met een pijnlijke blessure toch in de ring verschijnt en er niet wordt uitgehaald; vooral dat laatste wordt nog goed gepraat ook.

Iedereen sprak toch zo schande over de VAE met endurance. Overigens meer dan terecht, daar niet van. Waarom spreken we hier geen schande van? Waarom wordt het allemaal nu maar goed gepraat?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 13:32

Mousmous schreef:
Nou, als hij dan toch een stuk schrijft, doelaat hem dan ook de feiten goed vermelden. .

Zo is het en daarom is de crux van het artikel; dierenwelzijn, ook onzin :+

Hoe typerend weer.

Zoals ik net schreef; Bokt is geen forum voor dierenliefhebsters maar van paardrijliefhebsters.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 13:32

Huertecilla schreef:
Daks schreef:

Ja het streepje sedalin voor een puntje verzorging heeft daar meer mee van doen.

Mbt de kür en de trainingsmethode zou het volstrekt helder moeten zijn wat dat ermee te maken heeft. Wie dat niet op het netvlies heeft hoort geen paard te hebben. Al voor 1994 niet.

_/-\o_

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 13:38

Suggestief stuk. Het is net de bijbel of de koran. Je kan het geheel naar eigen mening interpreteren.

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 13:38

Huertecilla schreef:
Daks schreef:

Ik vind dat een artikel voldoende achtergrondinformatie moet verschaffen voordat het met feiten aan komt draven.
Tuurijk is er veel te zeggen over de hedendaagse trainingsmethoden, maar ík heb de wedstrijden van 1994 niet helder op mijn netvlies staan omdat ik toen nog druk was met viltstiften en vouwpapier.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 13:42

Anne_GTI schreef:
Suggestief stuk. Het is net de bijbel of de koran. Je kan het geheel naar eigen mening interpreteren.

..en dat zal de ruiterij naar eigen belang blijven doen tot in het belang van dierenwelzijn paardrijden dan maar gewoon helemaal verboden wordt -O-

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 13:43

Idem hier.

Er zijn waarschijnlijk meerdere ruiters die de Rollkur toepassen.

Echter in dit stuk haalt hij alleen de Nederlanders aan.
Imo is dat alles over 1 kam halen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 13:48

Niwla schreef:
Tuurijk is er veel te zeggen over de hedendaagse trainingsmethoden, maar ík heb de wedstrijden van 1994 niet helder op mijn netvlies staan omdat ik toen nog druk was met viltstiften en vouwpapier.

En ík vind dat je verplicht bent om ZELF je huiswerk te maken over dierenwelzijn voor je erop gaat zitten.

Breder beschikbare kennis/informatie over moderne opvattingen over het welzijn van gedomesticeerde dieren begint in 1965 met het Brambell rapport.

Hier op Bokt zijn de vijf vrijheden meermalen concreet paardgericht ingevuld maar ja, het eigenbelang van de gemeente hier is het negeren daarvan.

Tot een regelrecht verbod gaat er níets veranderen.