bokt.nl / www.globalchampionstour.com
De Australische springamazone Edwina Tops-Alexander reed in Valkenswaard een prachtige wedstrijd in de CSIO5* (Prijs VDL Groep), met haar 12-jarige merrie Lintea Tequila. Ze behaalde dan ook een verdiende overwinning.
Vijf combinaties namen deel aan de bloedstollende barrage. De Spaanse Paola Amilibia Puig zette meteen een foutloze ronde neer in 41,72 seconden. Harrie Smolders reed met zijn 11-jarige Don VHP Z een prachtige ronde in 40,67 seconden. De Canadese Tiffany Foster zette een scherpe tijd van 39,42 seconden neer met haar ruin Victor. De Zwitser Steve Guerdat kreeg vier strafpunten en deed dus niet mee voor de overwinning.
Edwina kwam als laatste aan de start en reed een mooie ronde met haar merrie. Tequila is een klein paard, maar met ongelofelijke sprongkracht. Bij het aanrijden van de laatste hindernis was het verschil met Tiffany Foster verwaarloosbaar, maar Edwina spoorde Tequila aan om de hindernis te nemen vanuit een moedige en goed berekende hoek. Ze bleef op die manier Foster een galopsprong voor en finishte in 38,81 seconden.
Edwina, die haar thuisbasis heeft in Valkenswaard, vond haar overwinning geweldig: "Tequila was uitstekend in vorm. Het was een technisch parcours, niet veel lager dan de Grand Prix. Het is een geweldig einde, en ik kon mijn focus de hele tijd behouden, dus ik ben erg blij." De familie van Edwina was afgereisd uit Australië om de wedstrijd te zien. Ook Bruce en Patti Springsteen en hun dochter Jessica, die getraind wordt door Edwina, waren erbij.
De CSIO5* was een mooi einde van de vierdaagse wedstrijd in Valkenswaard. De volgende wedstrijd van de Longines Global Champions Tour wordt georganiseerd in Rome.