Sjef Janssen:Totilas maanden uitgeschakeld, gun hem oude dag

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Odysseus

Berichten: 22482
Geregistreerd: 15-06-07

Sjef Janssen:Totilas maanden uitgeschakeld, gun hem oude dag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-15 16:08

http://www.nos.nl


Totilas, het dressuurpaard waarmee Edward Gal in 2010 drie wereldtitels behaalde, heeft mogelijk zijn laatste wedstrijd gereden. Het paard heeft een botontsteking en is zeker vier tot vijf maanden uitgeschakeld.

"Hij kampt voortdurend met Robben-blessures", vertelt Sjef Janssen, trainer van het toppaard. "Het is de ene blessure na de andere. We hebben hem wel weer aan de praat gekregen. Maar je wordt er helemaal tureluurs van. Misschien moeten we hem z'n oude dag gunnen."

Volgens Janssen valt niet uit te sluiten dat daarmee de loopbaan van de vijftien jaar oude Totilas in de dressuursport ten einde is. "Het zou zomaar kunnen."
Botontsteking

Totilas maakte tijdens het EK in Aken zijn rentree op topniveau na langdurig blessureleed. Met de Duitser Matthias Rath presteerde hij niet slecht in de landenwedstrijd, maar de combinatie kon niet voorkomen dat de Duitsers van de eerste naar de derde plaats zakten.

Kort na zijn proef bleek het paard een blessure te hebben aan een achterbeen en besloot de Duitse equipe Totilas terug te trekken. Nader onderzoek toonde aan dat het om een botontsteking bij zijn linkerhoef gaat.

De Nederlands gefokte Totilas werd in 2011 verkocht aan de Duitse stal van Paul Schockemöhle. Met Matthias Rath als berijder kwam Totilas nooit meer in de buurt van de eerdere topprestaties.

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Re: Sjef Jansen: Totilas maanden uitgeschakeld, gun hem oude dag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 16:14

Totilas met steeds terugkerende Robben blessures: Het Paard van Glas, dus. Jammer, maar hoogstwaarschijnlijk einde loopbaan voor de mythische hengst, het voormalige "bewegingswonder".

Gewoon alleen nog inzetten weer voor de dekdienst en verder lekker op welverdiend pensioen.

hielkebro

Berichten: 2042
Geregistreerd: 06-11-12
Woonplaats: zuid

Re: Sjef Jansen: Totilas maanden uitgeschakeld, gun hem oude dag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 16:16

Zonde, maar misschien beter voor hem.

Niniane

Berichten: 6447
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Ergens in Zuid-Oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 16:22

Geef het paard zijn pensioen. Het paard is overduidelijk niet meer bestemd voor de echte, zware topsport. Als ie dat überhaupt al ooit echt geweest is.

Zoolgangster

Berichten: 9717
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 16:22

terpentijn schreef:
Totilas met steeds terugkerende Robben blessures: Het Paard van Glas, dus. Jammer, maar hoogstwaarschijnlijk einde loopbaan voor de mythische hengst, het voormalige "bewegingswonder".

Gewoon alleen nog inzetten weer voor de dekdienst en verder lekker op welverdiend pensioen.


Eh... wat dat inzetten voor de fok betreft: ik hoop toch echt dat ze eerst grondig gaan onderzoeken of dit probleem (of de aanleg ervoor) erfelijk is...
Anders krijgen we straks een héleboel prachtige glazen nakomelingen...

Verder lijkt me een aktiviteit waarbij de achterbenen zo sterk belast wordt als bij het dekken, op dit moment ook niet echt handig... vanwege de pijn niet, en ook niet vanwege de verergering van de schade.
Een botontsteking doet namelijk ècht pijn...

Pensioen zal het zéker wel worden... hiermee kun je echt niet rijden.

wilma12

Berichten: 1003
Geregistreerd: 08-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 16:23

Ik denk niet dat dekdienst eerlijk is voor zijn gezondheid. Komt de bot ontsteking niet ten goede en alle overige blessures die hij ervan kan krijgen.

0000
Berichten: 5489
Geregistreerd: 04-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 16:27

wilma12 schreef:
Ik denk niet dat dekdienst eerlijk is voor zijn gezondheid. Komt de bot ontsteking niet ten goede en alle overige blessures die hij ervan kan krijgen.


Ook mijn gedachte....Groot deel lijkt hier te denken dat het dekken een soort vakantie voor hem is, maar volgens mij is dat net zo belastend, zo niet meer voor zijn achterbenen dan gewoon getraind worden...

Tillie20

Berichten: 2844
Geregistreerd: 24-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 16:28

Beterschap voor Totilas! Ik hoop dat ze hem met pensioen laten gaan. Maar eerst maar eens het genezingsproces overleven..

Haarbal

Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 16:28

Oei arme Toots, met botontsteking die proef lopen... :( Dat moet hem zeer gedaan hebben! En ja, misschien een jaar of 2 echte rust, dan zou hij wellicht een rentree kunnen maken, of als juniorpaard aan de slag.

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 16:30

Dekseizoen dit jaar is sowieso over.
Volgend jaar nieuwe kansen.

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 16:32

Dekdienst is inderdaad geen vrijblijvend feestje, kan hij nu toch niet aan. Verwacht echter absoluut niet dat Paul Shockemoehle zijn miljoenenaankoop om niet een beetje op stal laat staan....die zal er nog zo veel mogelijk uit willen halen wat er in zit, zeg maar.

purny

Berichten: 27559
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 16:34

Ik denk gewoon dat het genoeg geweest moet zijn. Lekker in de wei doen en geen hoge dressuur meer rijden.

Ragdollcat
Berichten: 14683
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 16:36

Sizzle schreef:
Dekseizoen dit jaar is sowieso over.
Volgend jaar nieuwe kansen.



Precies dat en dan is de botontstekking hopelijk weer genezen.

Men roept hier gelijk van dat het dekken zeer doet i.v.m. de botontstekking..............

Jammer van het constante stroom van negatief doen bij alles rondom Totilas.

idylle
Berichten: 5831
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Re: Sjef Janssen:Totilas maanden uitgeschakeld, gun hem oude dag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 16:54

Dan heeft hij nog netjes gelopen met zo'n heftige ontsteking! Hoop dat hij als juniorenpaard verder mag.

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 16:57

dat öptreden"tijdens de GP in Aken, dát zal pas pijn gedaan hebben... zoals dan ook zichtbaar was.

Zo'n topsportpaard is sowieso al een bikkel qua mentaliteit en zal altijd proberen door de pijn heen te lopen, bovendien was Totilas ook nog een show-beest, die er mentaal van groeide als hij uitgebracht werd, dat was met name te zien toen Gal hem nog reed en er applaus kwam. Hij vond 't práchtig, op wedstrijd.

Maar nu is het genoeg geweest. Het gaat niet meer. Al het geknutsel ten spijt. Hij heeft zijn "moment in the spotlights" gehad, nu is het tijd geen verdere afbreuk te doen aan de Mythe, en hem zijn rust te gunnen, met -zoals Janssen ook nog zei in het interview -misschien nog eens een regionaaltje rijden, om hem mentaal ook fit te houden.

Met zijn 15 jaar heeft-ie het sowieso al vrij lang volgehouden op top-sport-niveau.

Als ik me niet vergis kun je door de bewoordingen van Sjef Janssen in het interview heen ook wel horen dat hij er zelf ook weinig fiducie meer in heeft (buiten de teleurstelling van het moment natuurlijk, want dat spreekt er ook wel uit).

Popstra
Berichten: 13844
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Sjef Janssen:Totilas maanden uitgeschakeld, gun hem oude dag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 17:01

Gun hem zn oude dag....
Je zal er maar die klap geld in geïnvesteerd hebben!!

picobello

Berichten: 1971
Geregistreerd: 20-04-04
Woonplaats: Barber, Curacao

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 17:02

Is het dan eigenlijk niet schandalig dat dit dier door de vet check is gekomen, en ook niet is uitgebeld tijdens de proef. Iedereen zag dat hij onregelmatig liep. Best wel sneu.... Ik hoop dat ze dat dier een pensioen gunnen en niet weer proberen op te lappen...

Foaly

Berichten: 4951
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 17:03

Rapido: Tja, dat is dan zwaar kut voor je, maar dat is wel het risico als je zoveel geld investeert in een levend wezen: die kunnen namelijk kapot. En om dan te zeggen 'ja hij heeft geld gekost dus lopen zal ie'... ik hoop dat ik niet hoef uit te leggen dat dat geen goede mentaliteit is, toch?

Babootje

Berichten: 26442
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 17:06

wilma12 schreef:
Ik denk niet dat dekdienst eerlijk is voor zijn gezondheid. Komt de bot ontsteking niet ten goede en alle overige blessures die hij ervan kan krijgen.


Persoonlijk denk ik dat Toot ten onder is gegaan aan de dekdienst.

Joscaa

Berichten: 14493
Geregistreerd: 16-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 17:08

picobello schreef:
Is het dan eigenlijk niet schandalig dat dit dier door de vet check is gekomen, en ook niet is uitgebeld tijdens de proef. Iedereen zag dat hij onregelmatig liep. Best wel sneu.... Ik hoop dat ze dat dier een pensioen gunnen en niet weer proberen op te lappen...

Is ook schandalig, vooral omdat de dierenartsen twijfelden aan zijn fitheid.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 17:09

terpentijn schreef:
Dekdienst is inderdaad geen vrijblijvend feestje, kan hij nu toch niet aan. Verwacht echter absoluut niet dat Paul Shockemoehle zijn miljoenenaankoop om niet een beetje op stal laat staan....die zal er nog zo veel mogelijk uit willen halen wat er in zit, zeg maar.


Gewoon een beetje nadenken met die miljoenen..

Totilas is niet prive maar zakelijk/bedrijf...Ooit van verlies/winstrekening gehoord en fiscus . ??

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Sjef Janssen:Totilas maanden uitgeschakeld, gun hem oude dag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 17:11

Hij zal ook prima verzekerd zijn voor blijvend ongeschiktheid :+

Suzan_bobar

Berichten: 4250
Geregistreerd: 02-04-08
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 17:11

Ik denk dat er meer discussie over dit EK ontstaat,... Niet alleen de vet check voor Toot, ook de jury punten zullen weer ter discussie komen. Meet dan 10% verschil, een onregelmatig paard, welke toch goed geblesseerd blijkt, door laten lopen etc. De professionals zullen er nog een ei over moeten leggen lijkt mij.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 17:12

Sizzle schreef:
Hij zal ook prima verzekerd zijn voor blijvend ongeschiktheid :+


*\o/*

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 17:13

Suzan_bobar schreef:
Ik denk dat er meer discussie over dit EK ontstaat,....


Nee het wordt bloed aan de paal,,voor Gal..