Paard overleden bij ongeval op A32 Heerenveen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoli

Paard overleden bij ongeval op A32 Heerenveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-15 08:30

http://www.bokt.nl / http://www.frieslandactueel.nl

In de nacht van donderdag 13 augustus op vrijdag 14 augustus heeft er een ongeval met een busje en een personenauto met paardentrailer plaatsgevonden. Dit gebeurde op de A32 ter hoogte van Heerenveen.

De eigenaren van het paard waren onderweg naar de kliniek in Wolvega om het dier te laten onderzoeken op reeds ontstane klachten. De bestuurder van de personenauto raakte de controle over de combinatie kwijt toen het paard begon te bewegen in de trailer. De bestuurder maakte hierop een krachtige rembeweging waardoor de bestuurder van het busje de combinatie niet meer kon ontwijken.

De trailer kwam los van de personenauto waarbij het omtolde en kantelde. Het paard vloog door de zijwand en belande over de vangrail. Vanwege de verwondingen van het paard hebben de eigenaren een arts laten komen om het paard rustig in te laten slapen. Geen van de personen raakte gewond.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 08:37

Wat een hel weer.

Vraag me wel af wat voor auto er gaat slingeren door beweging van het paard. Dat zou niet moeten mogen...
Pff en al onderweg zijn naar een kliniek. Verschrikkelijk voor de eigenaren.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 08:40

Als je paard plotseling omvalt in bijv. een tweepaards (zonder tussenschot) of een 1 3/4 trailer, dan gaat iedere auto slingeren. Kan me zo voorstellen dat het betreffende dier koliek had en van de benen is gegaan. Vreselijk om dit mee te moeten maken!

Nimber

Re: Paard overleden bij ongeval op A32 Heerenveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 08:44

Wat vreselijk. Ik heb er ooit 1 met heftige koliek moeten vervoeren. Die brak halverwege de kliniek door alle sedatie heen en lag ondersteboven in de trailer met 1 been door de zijwand heen. Ik had een hele zware auto voor de trailer maar ik had heel veel moeite om de auto recht te houden. Door gereden want wat kun je langs de snelweg? Op de kliniek konden ze haar alleen nog maar inslapen maar wat een hel was die rit.

superauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 08:46

oh jeetje wat onzettend erg!!!
moet er niet aan denken dat je onderweg bent naar een kliniek waardoor je juist denkt dat het goed komt, je paard overlijdt tijdens de autorit erheen!!

silvia58

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 08:50

Nimber schreef:
Wat vreselijk. Ik heb er ooit 1 met heftige koliek moeten vervoeren. Die brak halverwege de kliniek door alle sedatie heen en lag ondersteboven in de trailer met 1 been door de zijwand heen. Ik had een hele zware auto voor de trailer maar ik had heel veel moeite om de auto recht te houden. Door gereden want wat kun je langs de snelweg? Op de kliniek konden ze haar alleen nog maar inslapen maar wat een hel was die rit.

Dat is je ergste nachtmerrie ! En idd al heb je er een hele zware auto voorstaan dan nog
loop je een groot risico. Ik ben altijd weer blij dat ik als we op plaats van bestemming zijn
en alles weer goed is gegaan !
Sterkte voor iedereen die hierbij betrokken is !

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 08:51

Wat vreselijk, heb het busje wat er tegen aangereden was volgens mij zien staan op de weg toen ik vanacht naar huis reed. Maar gelukkig op dat moment niet gezien dat er een paardentrailer bij betrokken was.
Veel sterkte voor de eigenaren van het paard!

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 08:55

Wat een vreselijk einde zo voor het beestje....... Kan me een koliek verhaal hierbij wel voorstellen ja, bah wat naar en verdrietig

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 08:56

Heftig verhaal weer. Wat erg voor de eigenaren.
Zal het paard al goed ziek zijn geweest (koliek oid). Door de pijn kunnen ze natuurlijk ook behoorlijk tekeer gaan, of omvallen.
Wat er ook gebeurd is, het blijft heel erg om mee te maken.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 08:56

Gezien het tijdstip van vervoer ( in de nacht naar een kliniek ) zou het best koliek geweest kunnen zijn.

Als een paard zich door de koliek laat vallen op de trailer, geeft dat een beste beweging achter je auto.
Voor de mensen achter het stuur was het waarschijnlijk al geen plezier ritje en dan gaat het allemaal ineens zo snel :(:)

Heel erg zo je paard te moeten verliezen, sterkte voor alle betrokkenen...

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 08:58

Oh wat verschrikkelijk dit.. ;( wat moet dat een naar aanblik zijn geweest.
Sterkte voor alle betrokkenen.

Tymone

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 09:03

_Zsazsa_ schreef:
Wat een hel weer.

Vraag me wel af wat voor auto er gaat slingeren door beweging van het paard. Dat zou niet moeten mogen...
Pff en al onderweg zijn naar een kliniek. Verschrikkelijk voor de eigenaren.

Helaas heb ik het laatst ook gehad dat mijn auto begon te bewegen en heb een behoorlijk zware auto. Mijn paard kwam uit Utrecht en begon behoorlijk te stampen etc. We hadden er een Mercedes ML voorstaan en een degelijke trailer Ifor Williams. Door niet te remmen maar rustig het gas los te laten kwam de combinatie weer recht en konden we verder.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 09:08

hoogendroog schreef:
Als je paard plotseling omvalt in bijv. een tweepaards (zonder tussenschot) of een 1 3/4 trailer, dan gaat iedere auto slingeren. Kan me zo voorstellen dat het betreffende dier koliek had en van de benen is gegaan. Vreselijk om dit mee te moeten maken!

Idd, je gaat niet midden in de nacht met je paard op pad omdat het dier een loopneus heeft... Heel goed mogelijk dus dat dit paard niet 'begon te bewegen' zoals in het artikel staat, maar zich gewoon niet meer staande kon houden :n

nynke1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 09:19

'bah wat verschrikkelijk als dat je overkomt.. Ontzettend triest voor paard als eigenaren..

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 09:22

Het paard ging door de wand v.d. trailer heen? dan zijn trailers toch niet echt veilig genoeg.Misschien moeten ze trailers maken met een Kooi constructie?[net als in veel auto's] zodat een paard niet meer door de zijwanden heen kan gaan.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 09:27

Nou als een 600 kilo zwaar paard, beweegt vanuit pijn en angst ziekte, dan komt dr meer dan zoveel kracht vrij op de wanden, en daar zijn maar weinig trailer tegen bestand.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 09:28

Ja maar dat doen ze niet, want dan worden trailers te zwaar om door een gewone auto getrokken te worden en dan verkopen ze een heel stuk minder.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 09:31

Silly1972 schreef:
Ja maar dat doen ze niet, want dan worden trailers te zwaar om door een gewone auto getrokken te worden en dan verkopen ze een heel stuk minder.

Dat is idd. ook weer zo. ;)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 09:34

gohya schreef:
Het paard ging door de wand v.d. trailer heen? dan zijn trailers toch niet echt veilig genoeg.Misschien moeten ze trailers maken met een Kooi constructie?[net als in veel auto's] zodat een paard niet meer door de zijwanden heen kan gaan.

Als je de foto bekijkt, is het dak eraf gevlogen.
En is het paard niet door de wand naar buitengekomen.

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 09:41

gohya schreef:

Die kooi constructie heeft toch de Ivor Williams?

Iig heel veel sterkte voor de eigenaren van dit paard, vreselijk om zo je paard te moeten verliezen.

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 10:07

Jeetje, wat verschrikkelijk. Midden in de nacht met je paard naar de kliniek moeten is al erg genoeg, en dan moet het zo eindigen.

Kan me trouwens ook goed voorstellen dat het weer er iets mee te maken heeft gehad. Zou een reden kunnen zijn waardoor het busje niet op tijd heeft kunnen reageren. Of net een stevige windvlaag tegen de trailer aan op het verkeerde moment.

Sarahtjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 10:10

Wat zielig en naar allemaal :oo |(

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 10:16

Bambolina schreef:
Jeetje, wat verschrikkelijk. Midden in de nacht met je paard naar de kliniek moeten is al erg genoeg, en dan moet het zo eindigen.

Kan me trouwens ook goed voorstellen dat het weer er iets mee te maken heeft gehad. Zou een reden kunnen zijn waardoor het busje niet op tijd heeft kunnen reageren. Of net een stevige windvlaag tegen de trailer aan op het verkeerde moment.

ehm, niet kunnen ontwijken = te kort erop gereden.
Als ik iedereen een boete mag geven die bij mij de 2-sec-regel niet aanhoudt, nou, dan wil ik een secretaresse om al die bonnen uit te schrijven.........

Ik mag hopen voor de eigenaar dat er niks fouts uit het technisch onderzoek komt want dan krijg je die ellende er nog eens overheen.......

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 10:17

verschrikkelijk zeg...
je gaat inderdaad niet zomaar midden in de nacht richting kliniek met je paard...

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 10:17

Wat een nachtmerrie zeg, je gaat indd niet voor niks op zo'n tijdstip naar de kliniek toe. Vreselijk dat je zoiets overkomt. Sterkte voor de eigenaar en alle betrokkenen :(:)