Fassaert laat vergiftiging Donnerfee onderzoeken*update

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

liesd

Fassaert laat vergiftiging Donnerfee onderzoeken*update

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-15 07:33

bokt.nl / www.sport.be /www.equibel.be

De Belgische dressuuramazone Claudia Fassaert wil te weten komen hoe er onverklaarbare hoge dosissen fosfor in het bloed van haar toppaard Donnerfee zijn terechtgekomen. Ze vermoedt dat de merrie op de een of andere manier vergiftigd werd. De combinatie moest begin augustus verstek laten gaan voor de kür op muziek tijdens het Belgisch kampioenschap, omdat Donnerfee ziek werd.

Door de opgave tijdens het BK in Meerdonk werden Claudia Fassaert en Donnerfee niet geselecteerd voor het EK in Aken, dat vandaag van start gaat. Voor België nemen Jeroen Devroe (Eres DL), Laurence Vanommeslaghe (Avec Plaisir), Fanny Verliefden (Annarico) en Jorinde Verwimp (Tiamo) deel.

"Ik wil niets of niemand in een negatieve context plaatsen en ook de prestaties van mijn collega's op het EK niet beïnvloeden, maar ik wil op de eerste plaats de gezondheid van mijn paard waarborgen", benadrukt Claudia Fassaert nu de bloedonderzoeken van tijdens het BK hebben aangetoond dat de 15-jarige merrie last heeft gehad van abnormaal hoge fosforwaarden in het lichaam. "

Toen Donnerfee aankwam op het BK was ze nog helemaal fit, maar een dag later kreeg ze ademhalingsmoeilijkheden. In juni had Donnerfee op wedstrijd in Rotterdam last van kleine wondjes aan de benen. Volgens bondsdierenarts Jeroen Declercq kon dat te maken hebben met het minder goed functioneren van de lever. Er werd een eerste bloedonderzoek uitgevoerd, maar alles bleek in orde te zijn. Een paar weken later bevestigde een volgend bloedonderzoek tijdens de wedstrijd in Arnhem dat Donnerfee helemaal gezond was.

"Deze veeleer toevallige medische onderzoeken komen nu goed van pas om een volledig beeld te kunnen vormen van de gezondheidstoestand van mijn paard", legt Claudia Fassaert uit. "Het laatste medische rapport sluit weer volledig aan op dat van Rotterdam en Arnhem. Enkel de bloedanalyse van het BK gaf extreem hoge fosforgehalten. Wij staan momenteel voor een volledig raadsel en dat willen we uiteraard uitgeklaard zien. Na het EK ga ik een en ander met bondscoach Sjef Janssens bespreken, maar voorlopig moet hij zich volledig kunnen concentreren op het EK."

Update:

Intussen heeft de Koninklijke Belgische Ruitersportfederatie (KBRSF) gereageerd:
"De KBRSF is verrast door de berichtgeving die gisteren is verschenen in de pers omtrent een mogelijke vergiftiging van Donnerfee, GP-paard van Claudia Fassaert. Noch de federatie, noch enig lid van de omkadering van de dressuurploeg werden hiervan door Claudia persoonlijk ingelicht tot op de dag van vandaag. De technische staf wenst te benadrukken dat de niet-selectie voor het Ek niet te linken is aan het mindere resultaat op het BK maar op een evaluatie van het volledige seizoen, inclusief de meerdaagse stage in Erp die vier dagen na het BK plaatsvond en waar de merrie topfit bleek. KBRSF wenst haar aandacht nu volledig te richten op de vier combinaties die deelnemen aan het EK. Vandaag rijden Jorinde en Fanny hun GP, morgen zijn Laurence en Jeroen aan de beurt. Met een Top zes plaats in het teamklassement wordt een ticket afgedwongen voor de Olympische Spelen in Rio."

smileydees

Re: Claudia Fassaert laat vergiftiging Donnerfee onderzoeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 08:03

Groot gelijk

HorseTimeXL

Re: Claudia Fassaert laat vergiftiging Donnerfee onderzoeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 13:01

Groot gelijk. Nette reactie van haar. Hopelijk levert het onderzoek wat op!

Caesar

Re: Fassaert laat vergiftiging Donnerfee onderzoeken*update

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 14:40

Toch zet de Update wel aan het denken...

History_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 14:42

Die update verrast me ook wel, die laat weer een ander verhaal zien.
Vreemd

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 18:17

Bij fosfor moet ik meteen aan kunstmestkorrels denken, misschien per ongeluk op een weide gelopen die net gestrooid was? Then again, komt zo'n paard op zo'n moment op een weide...

mister_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 19:45

Haarbal schreef:
Bij fosfor moet ik meteen aan kunstmestkorrels denken, misschien per ongeluk op een weide gelopen die net gestrooid was? Then again, komt zo'n paard op zo'n moment op een weide...

Haar lichte toerpaard stond naast donnerfee tijdens dezelfde wedstrijd, staat op dezelfde weide, heeft op dezelfde momenten een bloedonderzoek gekregen. En bij hem is nergens enig spoor van fosfor gevonden, vervuilde onderzoeken zijn ook uit te sluiten daar er op dat moment drie paarden werden onderzocht van haar en leerlingen en donnerfee was de middelste dus dit is ook uit te sluiten dat er daar enige vorm van comtaminatie van de toestellen was daar bij het paard ervoor en erna niks van fosfor te vinden is.
Men stelt niks van de niet selectie in vraag wel dat het paard iets in het lichaam heeft die er niet natuurlijk in geraakt. Van een paard blijft men af, is het nu een GP paard of ne pony in de weide

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 22:43

Ik zou het ook willen weten als het mijn paard was, groot gelijk. Gaat er geloof ik ook niet om dat ze niet geselecteerd is, maar dat ze wil weten wat er met haar paard aan de hand was/is...