Onderzoek: Paarden zien meer dan gedacht

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

liesd

Onderzoek: Paarden zien meer dan gedacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-15 08:50

bokt.nl / www.horsetalk.co.nz

Paarden kunnen hun ogen draaien, zodat hun horizontale pupillen parallel met de grond blijven wanneer ze hun hoofd laten zakken om te grazen. Dat hebben wetenschappers ontdekt. Ook schapen, geiten en herten beschikken over die mogelijkheid. Op die manier kunnen de dieren hun gezichtsveld tot 50 graden vergroten.

De onderzoekers kwamen tot de conclusie nadat ze de pupilvorm van 214 soorten landdieren onderzochten. Dieren met verticale pupillen zijn vaker roofdieren die jagen vanuit een hinderlaag en zowel overdag als 's nachts actief zijn. Dieren met horizontale en langwerpige pupillen, zoals paarden, zijn dan weer vaker plantenetende prooidieren, met ogen aan de zijkant van hun hoofd.

Horizontale pupillen vergroten het effectieve gezichtsveld. Als ze parallel met de grond zijn, krijgt het oog meer licht binnen langs de voorkant, de achterkant en de zijkanten. De pupilvorm zorgt er ook voor dat het dier niet verblind wordt door de zon. Op die manier kunnen de prooidieren de roofdieren beter zien naderen terwijl ze grazen.

De onderzoekers zeggen: "We leren voortdurend hoe opmerkelijk het oog en het zicht zijn. Ons werk is een nieuw stukje in die puzzel."

Lees het volledige onderzoek hier.

CoonArt

Re: Onderzoek: Paarden zien meer dan gedacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 15:48

Slim!

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 15:50

Interessant!

Maar ziet een paard nu meer als hij zijn hoofd laag houdt, of gewoon evenveel?

Fritser

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 11:38

Meer geloof ik :P Dan wordt hun gezichtsveld met 50 graden vergroot.

muzzy17

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 11:44

Zou kunnen verklaren waarom die van mij relaxter reageert op groot verkeer als ze der hoofd bij het gras heeft dan wanneer ik der hoofd omhoog hou.

Of ze vind het gras inderdaad gewoon vele malen boeiender :=

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 11:52

Hoofd omlaag brengt dacht ik ook stoffen vrij die voor ontspanning zorgen, zo probeer je bij een gestrest paard oom het hoofd te laten zakken om te ontspannen.

Ik meende altijd dat paarden beter in de verte kunnen kijken als ze hun hoofd omlaag brengen maar of ze dan meer zien weet ik niet.

LauwtjuhLevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 21:49

Dat wist ik allang, helaas zoet mijn paard alles en dan in de zin van waaaaaaaaah eng of schrik.