Eerste dag WK Voltige: "Hard werken wordt beloond"

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Eerste dag WK Voltige: "Hard werken wordt beloond"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-15 13:02

http://www.knhs.nl / http://www.bokt.nl

Gisteren is het eerste Wereldkampioenschap Voltige voor Junioren van start gegaan in Ermelo. Tot en met zondag staat het KNHS-centrum in het teken van de voltigesport. In totaal nemen 21 landen deel. Voor Nederland komen er een juniorenteam en twee solisten uit tijdens het WK.

Donderdag 6 augustus hebben alle voltigeurs hun verplichte oefeningen laten zien. Zeven voorgeschreven oefeningen, die door zes juryleden worden beoordeeld. Daarnaast is er een cijfer voor het paard. Ook die wordt beoordeeld, door twee juryleden en zijn of haar score telt voor 25 procent mee in het eindcijfer.

Het Nederlandse juniorenteam, dat samengesteld is in november 2014, is de eerste wedstrijddag goed doorgekomen en staat nu op de vierde plaats (score: 6,608). Daarmee laten ze landen als Groot-Brittannië en Italië achter zich. Hun paard Warnix (v. Ahoy) kreeg een 7,675 waarmee longeur Daisy de Groot erg in haar nopjes is. “De afgelopen twee weken heb ik Warnix bij mij thuis gehad, waardoor ik nog even goed met hem aan het werk kon. En dat harde werken werd beloond met een ontspannen paard, dat in een mooie aanleuning door de ring ging”, aldus Daisy. Aan kop bij de teams gaat nu het juniorenteam van Oostenrijk (7,112), op de voet gevolgd door het team van Duitsland (7,090) en de Verenigde Staten (6,887).

Solisten Casey van der Ven en Jesse van As mogen ook terug kijken op een geslaagde dag. Jesse stond afgelopen jaar al op het EK en behaalde daar een zeventiende plaats. “Mijn paard Duke liep erg fijn vandaag en ik ben vooral erg tevreden over het tweede deel van mijn verplichte oefeningen’, aldus Jesse. Ze behaalde een 6,621 en een twintigste plaats. Casey en haar paard Wiseguy deden het ook erg goed. Zij voltigeerden samen naar een 28e plaats met een 6,432. Aan kop bij de dames gaat nu Nicole Kirbisch (Oostenrijk). Bij de heren is dat Lambert Leclezio (Mauritsius) die voltigeerde op het Nederlandse paard C.S.I., gelongeerd door Cynthia Danvers.

Morgen laten de solisten hun vrije oefeningen in de kür zien. Voor de teams is het een rustdag. Zij starten weer op zaterdag. Zondag is de finaledag. Hier komen alleen de beste teams, solisten en duo’s aan de start. Voor alle wedstrijddagen, met uitzondering van de zondag, zijn nog kaarten beschikbaar in de voorverkoop.

CVI
Gelijktijdig vindt in Ermelo een internationale voltigewedstrijd voor senioren (CVI3*) plaats. Donderdag deden de individuele voltigeurs zowel de plicht als technische test. Claire de Ridder staat na twee onderdelen op een vierde plaats en is daarmee de beste Nederlandse deelnemer. Roxanne Ruigrok bezet een achtste plaats in het klassement. Lucy Phillips (GBR) gaat voorlopig aan de leiding.