P&L: Kies jij wel de juiste kalkoenen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

P&L: Kies jij wel de juiste kalkoenen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-15 11:47

http://www.paardenlifestyle.com

Afbeelding

Het zomerseizoen is in volle gang en dat betekent dat we volop kalkoenen moeten indraaien. Maar welke kalkoenen draai je nu eigenlijk in? Puntige kalkoenen, rond, afgestompte of juist vierkanten kalkoenen?

Het is een vraag die menig ruiter zichzelf telkens weer stelt. Ikzelf ben hierop geen uitzondering. Ik ben op internationaal niveau actief in de eventingsport en heb iedere keer weer opnieuw die vraag.

Welke kalkoenen kan ik het beste gebruiken en waarom? Heb ik dan voldoende grip zonder mijn paard te blesseren? En niet alleen voor tijdens mijn cross, ook voor het dressuur- en springonderdeel is dat iedere keer weer een keuzemoment.

Vanuit mijn eigen ervaringen in de sport, maar zeker ook uit ervaringen van andere ruiters en grooms, weet ik dat er onvoldoende kennis voor handen is over het gebruik van kalkoenen. Welke kalkoenen kun je het beste gebruiken? Wat is het nut van bepaalde kalkoenen en wat kan de invloed van het gebruik op het paardenbeen zijn?

Het zijn vragen waar we onvoldoende antwoord op kunnen geven en om die reden ben ik dat voor mijn opleiding aan de STOAS hogeschool gaan uitzoeken.

n de basis is het gebruik van kalkoenen en de uitleg hierover vrij simpel: een kalkoen is de benaming van de rechthoekig naar beneden omgebogen takken van een hoefijzer en heeft als doel om een paard meer grip te geven.

Ga je dieper op de materie in, dan blijkt het een complex onderwerp waar nog veel kennis ontbreekt. De FEI heeft bijvoorbeeld geen artikel opgenomen in de reglementen over maximale afmetingen en het gebruik, mede omdat er te weinig kennis over is.

Als we een kijkje nemen in de geschiedenis zien we dat het gebruik van kalkoenen al in de Romeinse tijd voorkwam. De Kelten gebruikten namelijk ijzers met vaste kalkoenen. Later volgden er meerdere varianten op losse en vaste kalkoenen.

Het woord kalkoen is afgeleid van het Oudfranse ‘calkain,’ wat hoef, ijzeren haak en hiel betekent. Op zijn beurt is calkain weer afgeleid van ‘calcare,’ wat trappen betekent.

Lees hier verder

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 12:25

Eindelijk een artikel hierover! Klinkt allemaal heel logisch ook.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 12:49

Leuk artikel, maar foto's en de onderschriften dragen helaas weinig bij aan de tekst.
Want wat moet ik mij voorstellen bij: "licht gespitste kalkoen in middellengte" :o? .
Ja, daar heb ik wel beeld bij, maar dat eindigt op mijn bord en niet onder hoeven van mijn paard.
Per soort kalkoen even een fotootje erbij plaatsen had meer duidelijkheid gegeven.

koetjeboe

Re: P&L: Kies jij wel de juiste kalkoenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 12:54

Ja ik had ook graag een foto van de betreffende kalkoenen er bij gewild want bij de omschrijving zegt mij niks

vera_pino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 13:10

Roodvos schreef:
Leuk artikel, maar foto's en de onderschriften dragen helaas weinig bij aan de tekst.
Want wat moet ik mij voorstellen bij: "licht gespitste kalkoen in middellengte" :o? .
Ja, daar heb ik wel beeld bij, maar dat eindigt op mijn bord en niet onder hoeven van mijn paard.
Per soort kalkoen even een fotootje erbij plaatsen had meer duidelijkheid gegeven.

Ik ben de "schrijver" ik had er voorbeelden bij maar de keuze is er op gevallen om deze afbeeldingen te gebruiken. Ik ben nog bezig met de laatste loodjes maar er zit nog meer aan te komen vanuit mijn kant.

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 15:59

Kan iemand zeggen wat beter is. 1 kalkoen per ijzer of 2? Ik gebruik vaal 1 kalkoen per ijzer. Ik vind dat mijn paarden daarop beter lopen en ook hun wendingen uitvoeren.

vera_pino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 08:36

Bij een kalkoen per ijzer heb je een ongelijke stand van de hoef bij het neerkomen. Aan de ene tak wordt de voet "gestopt" door de kalkoen en aan de andere tak niet. Hierdoor krijg je een soort frictie bij de gewrichten. Dit kan uiteindelijk leiden tot problemen in o.a. gewrichten.

Wel is het belangrijk om te blijven kijken naar je paard en zijn beweging.

OliLau

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 08:53

Fijn dat hier aandacht aan word besteed! Ik heb pas sinds een jaar ijzers en rij pas sinds mei wedstrijden. Ik dacht de eerste keer echt whut, welke moet ik gebruiken!?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 09:19

Ik vind de OP een beetje vaag omdat het nu net lijkt alsof Focussed het zelf heeft geschreven. Dat vond ik verwarrend.

Interessant artikel Vera +:)+

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 14:59

vera_pino schreef:
Bij een kalkoen per ijzer heb je een ongelijke stand van de hoef bij het neerkomen. Aan de ene tak wordt de voet "gestopt" door de kalkoen en aan de andere tak niet. Hierdoor krijg je een soort frictie bij de gewrichten. Dit kan uiteindelijk leiden tot problemen in o.a. gewrichten.

Wel is het belangrijk om te blijven kijken naar je paard en zijn beweging.

Dakario schreef:
Kan iemand zeggen wat beter is. 1 kalkoen per ijzer of 2? Ik gebruik vaal 1 kalkoen per ijzer. Ik vind dat mijn paarden daarop beter lopen en ook hun wendingen uitvoeren.

Je kan ook een kleinere kalkoen aan de binnenzijde van het ijzer draaien :)
Vaak ook handig bij paarden die toch iets klunziger zijn, met een kleine kalkoek aan de binnenkant halen ze zichzelf niet zo snel open.