Paarden blijken kieskeurige eters bij nieuw voedsel

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Paarden blijken kieskeurige eters bij nieuw voedsel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-15 11:53

http://www.bokt.nl / http://www.horsetalk.co.nz

Afbeelding

Uit een Australisch onderzoek blijkt dat paarden kieskeurige eters zijn. Ze zijn weinig avontuurlijk als het komt tot het eten van vreemd voedsel.

Zelfs wanneer de paarden op een dieet stonden dat maar 80% van de dagelijkse behoefte bevatte, hadden de dieren weinig interesse in het uitproberen van nieuw voedsel. Paarden leken het meeste nieuwe voer af te wijzen op basis van geur.

Twaalf volwassen merries werden bestudeerd in het onderzoek, dat acht weken lang duurde. In de eerste drie weken werden de paarden in twee groepen verdeeld. De ene groep kreeg een schraal dieet dat maar 80% van de dagelijkse behoefte bevatte. De andere groep kreeg een rijk dieet dat 120% van de aanbevolen dagelijkse inname bevatte. In de vierde week kregen de paarden een dieet dat precies de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid bevatte, waarna ze in de volgende weken wisselden van dieet.

In de derde en zevende week werd hun voerpreferenties onderzocht gedurende drie dagen. De paarden kregen twee emmers aangeboden: een met bekend voedsel, een met nieuw voedsel. Het bekende voedsel bestond uit lucerne of haver. Het nieuwe voedsel bestond uit bamboe, tagasaste - een Caribische plant die op lucerne lijkt -, wilg en melde. Paarden toonden een grotere voorkeur voor het bekende voedsel, zo bleek uit het onderzoek. Er werd geen verschil gevonden tussen de paarden in de schaarse of rijke dieetgroep.

De onderzoekers concluderen dat de energie-inname geen verschil maakt in de dieetkeus bij paarden.

Cowgirl

Re: Paarden blijken kieskeurige eters bij nieuw voedsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 12:06

Als ze die van mij hadden meegenomen in de test was de uitslag wel iets anders geweest denk ik.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 13:13

Ik merk eerder dat het per paard verschilt. Ik heb er eentje die een allesvreter is en ik heb er eentje die inderdaad erg kieskeurig is. Vooral als je ander krachtvoer geeft. Ruikt het ook maar iets anders dan anders dan laat ze het vaak liggen. bij deze moet je ook echt niet met poedertjes afkomen. Ze laat haar voer gewoon liggen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 13:16

Cowgirl schreef:
Als ze die van mij hadden meegenomen in de test was de uitslag wel iets anders geweest denk ik.

_O-

daar ken ik er nog wel een paar van...

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 13:19

Hadden ze de mijne wel mogen lenen voor het voeren. Als de mijne het laat liggen dan is het bedorven :D :D

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 13:26

Zo laatst watermeloen geprobeerd. Had dikke voorpret, zag de hafjes al de meloen openbreken en lekker smullen, maar ze vonden er niets aan. Paar happen met lange tanden nadat ik de meloen had opengebroken en dat was dat dan. Ze zagen het niet eens als leuke bal, snik. Weg voorpret ;)
Mijn kleine merrie maakte het nog bonter, die vond het maar een zeer griezelig ding die meloen. Na wat aanmoedigingen wilde ze dan wel geloven dat het geen sabeltandmeloen was en er even aan snuffen, maar ze vond het geen eten.

De hafjes zijn normaal echte kliko's, alhoewel ze als ik wat nieuws aanbied altijd blij aan komen huppelen om dan eerst even een snuftest te doen of het wel eten is. Meestal beslissen ze wel dat het eetbaar is.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 13:31

Maar dan klopt de titiel niet als ze 12 volwassen merris nemen dan is de uitslag dus dat merries kieskeurig zijn.ik heb een ruin en die eet bijna alles :D

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 14:19

Ze voeren dan ook wel iets heel speciaal, wie weet smaakt dat gewoon nooit lekker voor paarden?

Als je hetzelfde experiment zou uitvoeren met kinderen, en je introduceert witlof als nieuw voedsel, zul je in veel gevallen kunnen concluderen dat kinderen kieskeurige eters zijn. Is het nieuwe voedsel echter wortelen of boontjes, dan krijg je volgens mij een heel ander beeld.

Ik wissel hier ook af en toe van voer hoor, daar heeft nog nooit een paard zijn emmertje om laten staan (het zijn wel allemaal ruinen)

RosaNur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 14:53

Mijn pony is dus niet de enige, die is enorm kieskeurig.

Een pony die ik verzorg daarin tegen die eet alles als die honger heeft...totaal niet kieskeurig. Denk dat het inderdaad heel erg per paard verschilt.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 15:49

Dan geef ik hem iets wat hij nog niet kent, een stukje peer bijvoorbeeld. Hij pakt het aan, want baas met uitgestoken hand dus lekker. Dan gaat hij heel heftig ja knikken, spert bij muil wijd open en roert net zo lang met zijn tong tot dat vieze ding op de grond ligt. Eenmaal daar is hij dan toch wel weer nieuwsgierig want zo'n uitgestoken hand dat is niet om mee te spotten. Dus hoofd naar stukje peer, luid en hardop snuffelen, mummelen met de lipjes, toch maar eens zachtjes vastpakken, een stukkie verder weg gooien, nog eens sn..... Buurman eet het op, Goh het was dus toch eetbaar.

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 15:56

Eline91 daar dacht ik dus ook meteen aan. Dit is wel heel vreemd voer. Dan snap ik dat ze bij het bekende blijven. Hadden ze een andere müsli soort gepakt wat dus wel anders was maar wel normaal paardenvoer dan was de uitslag denk ik al anders geweest.

Edit: ik vond het water experiment een stuk interessanter. Kregen ze water met een klein beetje suiker of een klein beetje zout. Waar de voorkeur lag. Zelfs een Keni mini beetje suiker of zout proefde ze al..

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 16:03

mrie schreef:
Dan geef ik hem iets wat hij nog niet kent, een stukje peer bijvoorbeeld. Hij pakt het aan, want baas met uitgestoken hand dus lekker. Dan gaat hij heel heftig ja knikken, spert bij muil wijd open en roert net zo lang met zijn tong tot dat vieze ding op de grond ligt. Eenmaal daar is hij dan toch wel weer nieuwsgierig want zo'n uitgestoken hand dat is niet om mee te spotten. Dus hoofd naar stukje peer, luid en hardop snuffelen, mummelen met de lipjes, toch maar eens zachtjes vastpakken, een stukkie verder weg gooien, nog eens sn..... Buurman eet het op, Goh het was dus toch eetbaar.

Je beschrijft het echt fantastisch én erg herkenbaar. Al is die van ons altijd blij als ie iets uit heeft weten te spugen en gaat ie er daarna echt niet meer aan snuffelen. Is eerder beledigd dat we hem iets hebben aangeboden dat, in zijn optiek, niet eetbaar is. Laatst probeerden ze hem een slokje cola te voeren (uit de hand), dat vond ie blijkbaar zo vies dat ie direct zijn waterbak in dook. _O-

Maar goed, ik vraag me wel af hoe representatief 12 merries nou eigenlijk zijn. En is er ook gekeken naar hun eetgewoonten voor het onderzoek? Volgens mij bewijzen we hier al dat paarden ook verschil hebben in smaak.

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 16:08

Ik gaf mijn paard eens een stukje sinaasappel. Hij pakte het aan en was hevig beledigd dat ik hem zoiets smerigs liet eten, en dat liet hij merken door het meteen uit te spugen. Ok. Dan niet. Buurpaard stond geintresseerd te kijken dus gaf ik hem een stukje. Die vond het wel lekker.

Mijn paard weer hevig beledigd dat ik 'zijn' eten aan de buurman gaf. Ik presenteerde weer een stukje om te laten merken dat het hetzelfde was en dat hij het niet luste. Hij at het met smaak op. Bij het tweede stukje draaide buurpaard zich om. Waarop mijn paard het stuk sinaasappel meteen uitspuugde.

Tja, wat is smaak? En is het beïnvloedbaar?

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 17:40

Bowen schreef:
Zo laatst watermeloen geprobeerd. Had dikke voorpret, zag de hafjes al de meloen openbreken en lekker smullen, maar ze vonden er niets aan. Paar happen met lange tanden nadat ik de meloen had opengebroken en dat was dat dan. Ze zagen het niet eens als leuke bal, snik. Weg voorpret ;)
Mijn kleine merrie maakte het nog bonter, die vond het maar een zeer griezelig ding die meloen. Na wat aanmoedigingen wilde ze dan wel geloven dat het geen sabeltandmeloen was en er even aan snuffen, maar ze vond het geen eten.

De hafjes zijn normaal echte kliko's, alhoewel ze als ik wat nieuws aanbied altijd blij aan komen huppelen om dan eerst even een snuftest te doen of het wel eten is. Meestal beslissen ze wel dat het eetbaar is.

Mijn hond vind watermeloen heerlijk. Wel het gedeelte wat het meest zoet is; meneer weet wel wat lekker is :+ . Maar goed hij lust ook honingmeloen, galia meloen, banaan. Raar hondje :D

Verzorgpaard is wat betreft krachtvoer niet zo kieskeurig. Ruwvoer is een ander verhaal en grasjes worden ook aardig uitgezocht heb ik gemerkt met wandelingen waarbij ze tijdens pitstops mag grazen.
Maar krachtvoer gaat er altijd wel in. Al vind ze muesli duidelijk veel en veel lekkerder dan bv biks.

Die snoepjes van likit die een stalgenoot laatst had werd wel afgekeurd(zo'n reep); die werd na een paar keer kauwen weer uitgespuugt. Haar eigen paard spuugde die overigens gelijk al uit, nog zonder te kauwen dus. En buurman van mn verzorgpaard keurde de snoepjes ook al af. Toen hebben we maar besloten dat de uitslag unaniem was en het onnodig was nog meer paarden die snoepjes te voeren; rest van de reep is in de prullenbak beland.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 17:52

Bowen schreef:

Mijn haflinger doet niet eens een snuffel test...die bijt gelijk.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 19:20

Sabeltandmeloen _O- _O-

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 19:39

Mijn varken vreet alles... :+

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 19:53

Hier ruinen en die vreten eigenlijk alles wat ik ze aanbied. Doe ook express zeker als ze jong zijn regelmatig een hapje andere smaak bij de vit. brokjes. Heb geen zin in kieskeurige eters mochten ze ooit aan de slobber oid moeten wegens mondproblemen etc.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 20:15

Tja, 12 merries, dat had ik zo ook wel kunnen vertellen. :+

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 20:18

Pff beide paarden van mij zijn/waren zo kieskeurig mijn pony nu ook geef hem nou niks nieuws want hij eet liever niet dan dat hij het op eet _O-

Mijn oude paard precies het zelfde erg gehecht aan 1 merk tuurlijk het duurste :')

Zijn twee ruinen trouwens

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 20:27

ik herken het wel...
Hier ook een paar kliko's... als in ooit een pony die in staat was een spinneweb van de muur te likken. En nee er kwam niets schokkens uit het bloedonderzoek.

Kan je wel vertellen dat ik nooit zo'n schone spin vrije stal had. Maar owee als je eens met wat nieuws aankwam. Dan keken ze alsof je ze er mee geslagen had.... nooo stick to the spider diet. :')

Maar na een paar keer aanbieden en zien dat een ander paard het wel eet. Aten ze het.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 20:31

Mijn merrie vreet echt alles... Kliko kan er niet tegen op.
Mijn ruin, eet het meeste wel, maar is wat afwachtender.
En de jonge merrie, lijkt op d'r moeder eet graag... zat al vastgeplakt aan de insecten emmer... Need I say more?

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 20:34

Heb hier ook 3 kliko's staan :+
Als het de freetschuur inkan dan gaat het naar binnen,zijn alleen selectief met planten,de giftige laten ze staan.Verder werken ze alles naar binnen :+

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 20:38

Tsja... een onderzoek met maar twaalf paarden erin vind ik nauwelijks representatief genoeg te noemen om ook maar als daadwerkelijk gedegen onderzoek te gelden. Kan het niet echt serieus nemen, de manier waarop dit onderzoek is uitgevoerd :+

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 16:38

Nee daar ben ik het wel mee eens, maar ik amuseer me hier wel degelijk.. En educatief joh.. Sabeltandmeloenen, een dieet van spinnen, veulens die zichzelf aan dadenval vastplakken, Mensen die zeggen dat ze drie kliko's hebben en ik me dan afvragen of ze nou drie soorten voer elk in een kliko bewaard of dat ze echt drie paarden heeft.

By the way ipv sabeltandmeloen kun je ook een te ver uitgegroeide courgette geven. Vinden ze ook vak erg lekker.